Probleem met de temperatuur van mijn bier

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Probleem met de temperatuur van mijn bier



Bericht door Karelkaywa »

Wij zijn nu ruim 5 weken op pad met onze nieuwe buscamper en reizen momenteel door de Extremadura. Vandaag en morgen volgen we de route die ons door de Valle del Jerte voert. Een route die spectaculaire panoramische vergezichten over de valleien vol met kersenbloesem laat zien. Maar dat is niet het probleem. Bij ons is ingebouwd de Dometic koelkast RM 8505 AES. Een volautomaat die zelf zijn energiebron kiest. Aangezien we bijna nooit aan de paal staan en per dag maar kleine stukjes rijden, staat hij het meest op gas. Vanaf het begin doet hij het niet goed. Ik heb er een voeler van een weerstation ingelegd en de temperatuur komt niet onder de 15 graden. Dat is toch geen temperatuur voor een biertje :problem: Een keer stonden we op een camping en aan de paal. De temperatuur liep mooi terug naar 5 graden en dat is toch wat je wilt. Ook uitgetest op de stand 12 Volt. Flinke tijd op de accu laten werken en de temperatuur liep terug naar ca. 8 graden. Toen maar gestopt want hij trok zo'n 15A uit de accu.
Nu is het een nieuwe koelkast, dus er kan nog geen sprake zijn van brander vervuiling of schoorsteenproblemen. Toch de brander los gemaakt en daar zag ik wat roodgloeiende korreltjes tussen de lamelletjes van de brander. Met een oude tandenborstel voorzichtig schoon gepoetst.
Brander_los_gehaald.jpg
Brander_los_gehaald.jpg (39.24 KiB) 2081 keer bekeken
Daarna brander weer gemonteerd
Brander_gemonteerd.jpg
Brander_gemonteerd.jpg (62.5 KiB) 2081 keer bekeken
en aangestoken.
Brander_gemonteerd_aan.jpg
Brander_gemonteerd_aan.jpg (40.01 KiB) 2081 keer bekeken
Ik kan er niets vreemds aan ontdekken.

Toch ook even bovenrooster verwijderd en bovenkant schoorsteentje verwijderd. Het is een systeem waar geen wokkel inzit.
Voor de rest schiet mij kennis te kort om te bepalen waar de fout zit.
Natuurlijk zit er garantie op de KK en als ik het onderweg niet kan oplossen dan mag de leverancier het doen. Maar ja, wij zijn zeker tot eind april onderweg en die lauwe biertjes hangen me de keel uit. (Maar ook de overige inhoud van de KK wil het wel wat frisser hebben.)

Wie o wie heeft nog suggesties voor mij?

Bedankt en :cheers:
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Probleem met de temperatuur van mijn bier



Bericht door hurktoilet »

Eh, je zit in Spanje. Terug naar je dealer ligt dus niet voor de hand, maar dat zou de meest logische optie zijn. Lijkt immers ofwel onwetendheid met de juiste bediening ofwel een garantieprobleem. Wat als je de verkoper eens belt? Hij moet je als verkoper kunnen helpen. Als hij je niet telefonisch kan helpen, heeft hij wellicht via dealernetwerk een bedrijf dat je daar kan helpen.
Schrale troost: als je bier in de camper te warm is, verkopen ze in Spaanse kroegen doorgaans een alleszins redelijk te drinken cerveza. San Miguel was mij persoonlijk iets te veel Heineken, maar een Estrella is prima. Waarschuwing: er schijnt in Spanje ook Amstel als bier verkocht te worden...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Probleem met de temperatuur van mijn bier



Bericht door de Jonckheer »

Een fout die vaak wordt gemaakt is het te hoog zetten van de thermostaat, dan staat de vlam te hoog en werkt het systeem niet goed. Kijk eens wat er gebeurt als je hem wat lager zet. Als ie het op stroom wel goed doet is er met het systeem verder niets mis dus moet het gezocht worden in het vlammetje. De tip om naar de service desk te bellen is een goede en zou ik zeker doen.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Probleem met de temperatuur van mijn bier



Bericht door myway »

Is dit een fabriekscamper of eigenbouw?
Maak eens een foto van het buitenrooster opening, daar zie ik nu maar een klein stukje van.
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Probleem met de temperatuur van mijn bier



Bericht door Appiecamp »

Noodoplossing..
Zit er een vriezer gedeelte in?
Als die koud genoeg wordt misschien met vrieselementen tijdelijk extra koelen?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Probleem met de temperatuur van mijn bier



Bericht door Cee Pee »

de Jonckheer schreef:
wo 27 mar 2019, 6:48
Een fout die vaak wordt gemaakt is het te hoog zetten van de thermostaat, dan staat de vlam te hoog en werkt het systeem niet goed. Kijk eens wat er gebeurt als je hem wat lager zet. Als ie het op stroom wel goed doet is er met het systeem verder niets mis dus moet het gezocht worden in het vlammetje. De tip om naar de service desk te bellen is een goede en zou ik zeker doen.
Het is een AES kast en daar is meestal niets aan die vlamgrootte te veranderen, hij is aan of uit en dat wordt door dezelfde thermostaat geregeld als het 12 en 230 volt element en aangezien dat wel goed werkt moet het dus in de brander zitten.
Aangezien ik ook zo'n soort probleem heb gehad met mijn koelkast en toen bleek daar niet de juiste sproeier in te zitten maar, een minuscuul vuiltje in een juiste sproeier kan het ook veroorzaken.
Ik denk dat je het in die hoek moet zoeken.

PS de sproeier zit achter die wartel met die rode zegellak in het branderhuis.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Camper_01

Re: Probleem met de temperatuur van mijn bier



Bericht door Camper_01 »

Dit was voor ons een bekend probleem met onze nieuwe buscamper van 2016, welk type koelkast weet ik even niet meer. Hebben toen een oplossing gemaakt met een dubbele fan, omdat de schuifdeur in de weg zat als de deur open stond.
isoplus
Berichten: 6377
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Probleem met de temperatuur van mijn bier



Bericht door isoplus »

Je zegt dat je de brander schoon gemaakt hebt, maar heb je ook de sproeier gereinigd?
De sproeier bepaalt of je brander de goede mengverhouding heeft, kennelijk heeft die dat niet en dat komt vaak door slechts een klein vuiltje in dat kleine gaatje.
Ook in dat stukje pijp naar de sproeier toe wil nog wel eens wat vuil verzamelen vooral als het ding nieuw is.
Als dat allemaal in orde is kan het ook aan de schoorsteen trek liggen, indien op gas gestookt moet er duidelijk warme lucht uit het bovenste rooster komen.
De brander moet fel branden, dus zoals een gaspit van je kooktoestel.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Probleem met de temperatuur van mijn bier



Bericht door Joske »

Karelkaywa schreef:
wo 27 mar 2019, 0:19
.........Toch ook even bovenrooster verwijderd en bovenkant schoorsteentje verwijderd. Het is een systeem waar geen wokkel inzit.
Voor de rest schiet mij kennis te kort om te bepalen waar de fout zit..........Wie o wie heeft nog suggesties voor mij?
Ik mis hier het schoonmaken van de schoorsteen.
Heb je dat ook gedaan?
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13415
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Probleem met de temperatuur van mijn bier



Bericht door hathi »

Ik denk meer,aan een constructie fout,zitten de roosters onder en boven,soms te dicht bij elkaar,of zit de schuifdeur,soms voor het rooster,als je stil staat,het is in ieder geval een probleem met de warmte afvoer,mss kun je hier iets mee Karel,ik weet het een warm biertje is niks :cheers:
Hans
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Probleem met de temperatuur van mijn bier



Bericht door jepebe »

Omdat je ver weg bent, is mogelijk een voorlopige optie het knutselen van twee pc ventilatoren op een strip aluminium met een paar boutjes of parkers, en die strip binnenin het bovenste rooster of het onderste rooster monteren en laten draaien op de stroom van de kk.

Onderin moeten de ventilatortjes lucht aanzuigen, bovenin afzuigen.
Dit werkt het meest als er geen ventilatie naar binnen is langs de koelkast.

BIj mijn kk leverde dit spectaculaire koelverbetering op. Je kunt ook proberen die ventilatoren vlakbij de koelribben te plaatsen, maar pas op, die kunnen zo heet zijn dat ze smelten.

Verder zo mooi te maken als je zelf wil, met bv een schakelaartje of een elementje dat bij een bep. temperatuur doorlaat, maar dat lijkt me voor onderweg maken veel gedoe.

ALs je lang wegblijft, is dit een mooi klusje voor een iets mindere dag, kost mx 25 materiaal en een beetje geknutsel

Op termijn was mijn koelkast dermate vuil en verouderd, dat ik op compressor over ben gestapt. Lijkt me voor jou met je nieuwe gevaarte geen optie
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Probleem met de temperatuur van mijn bier



Bericht door myway »

Ik heb het even nagekeken maar in deze koelkast zou wel een warmteverdeler “wokkel” zitten onderdeel nummer 292621220
De sproeier zou moeten zijn KZ65 onderdeel nummer 289048300
Dat staat op de rand van de sproeier, let op dat staat ook aan de buitenkant van de messing moer waar hij inzit, maar dat wil nog niet zeggen dat ook die sproeier er inzit.
Het sproeiertje kun je schoonmaken door hem een 15 minuten in de spiritus te laten weken, niet met iets in het gaatje prikken.
De brander is bij deze kast anders als bij de wat oudere kasten en kan aan de binnenkant vrijwel niet vervuilen.

Helaas heb je nog geen foto geplaatst van de roosters hoe die in de wand zit.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Probleem met de temperatuur van mijn bier



Bericht door Karelkaywa »

@hurktoilet
Ach als je Amstel ijs en ijskoud drinkt is hij goed drinkbaar. Maar in dat ijskoud zit hem nu het probleem.

@de Jonckheer
Zie reactie Cee Pee. Ik heb overigens alle standen van de thermostaat langere tijd uitgeprobeerd zonder resultaten.
Heb niet gebeld naar servicedesk maar een mail gestuurd. Wacht eerst hun reactie af.

@ myway
Geen fabriekscamper en geen eigen bouw. Nieuwe Ducato gekocht en door JWG Campers uit Grootegast tot buscamper laten ombouwen. Is voor hun niet de eerste keer dat ze zo'n koelkast inbouwen. Helaas kunnen zij me op afstand ook niet helpen. Als het probleem iet opgelost word ga ik uiteraard terug naar hun i.v.m. garantie.
Zal morgen foto's maken van buitenroosters.
Kijk ook naar sproeier of ik het onderdeelnummer kan vinden en laat het weten.
In onze vorige buscamper was de schoorsteen uitneembaar en bestond uit een paar korte holle pijpjes. Nu zit er een vaste buis in waar ik met een stuk VD draad 2,5 qmm zowel van onderen als van boven niet doorheen kom. Lijkt of er wat in de buis zit. Element dat juist verwarmt moet worden?

@Appiecamp
Vriesgedeelte wordt ook niet koud genoeg. Maar misschien als noodoplossing voor mijn biertjes een goed idee. Maar ja, de rest van de inhoud heeft ook meer behoefte aan koelte.

@Cee Pee
Zie bericht onder myway. Zal sproeier nog eens goed bekijken.

@Camper_01
Heb zelfs dag de roosters eraf gehad. Buitentemperatuur was van dien aard dat de schuifdeur niet open heeft gestaan.

@isoplus
Sproeier ga ik nogmaals bekijken. Huisje waar sproeier inzet heb ik al goed schoongemaakt. Zat wat rommeltjes in. Op de foto is te zien dat het lamellenblokje goed heet gestookt wordt. Bovenzijde schoorsteen, aluminium T-stukje en plaatje wordt zo heet dat ik het niet vast kan houden.

@Joske
Kast is nieuw, dan zou de schoorsteen toch nog niet vuil kunnen zijn. Maar zie ook mijn andere reacties. M.n. aan myway.

@hathi
Zie mijn eerder reacties m.b.t. roosters en schuifdeur.

@jepebe
Deze oplossing gaat me te ver. Kast is nieuw en valt uiteraard onder garantieregeling. Heb zelf al bedacht dat ik hem meer op 12V kan laten werken. Heb een LiFeP04 accu van 240Ah en die kan in combinatie met zonnepaneel wel een stootje hebben.

Allen bedankt voor het meedenken. Ga morgen nog e.e.a. nakijken en laat het weer weten. Met mijn zelf bedachte oplossing, meer op 12V laten werken, heb ik toch een koud biertje en is mijn partner ook blij dat haar witte en rose wijn koud is. :cheers:
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Probleem met de temperatuur van mijn bier



Bericht door myway »

Als je foto’s maakt dan graag zonder de buitenkant, ik denk dat er op de eerder geplaatste foto iets te zien is wat niet klopt.
Gebruik je de kast met het vriesvak er in?
Als je de bovenkant van de schoorsteen er af haalt zou daar een ijzerdraadje in moeten zitten met de warmte verdeler.
Als die eruit is heb je een rechte pijp naar beneden.
Plaats reactie