schokkend achteruit rijden
schokkend achteruit rijden
Als ik met mn ducato van 2008 achteruit een flauwe oprit op rijd gaat dat nog al schokkend en heeft hij moeite om boven te komen .
Dacht eigenlijk aan de drukgroep en koppelingsplaten maar deze zijn net vervangen en hebben het probleem niet opgelost .
Iemand een idee ?
Dacht eigenlijk aan de drukgroep en koppelingsplaten maar deze zijn net vervangen en hebben het probleem niet opgelost .
Iemand een idee ?
Re: schokkend achteruit rijden
Koude motor?
Houdt er rekening mee dat de overbrengingsverhouding achteruit tussen de 1e en 2e vooruit ligt. Dus je hebt "minder kracht" ter beschikking.
Waarom heb je de koppeling enz vervangen?
Hoe was de situatie vóór het vervangen van de koppeling?
Want koppeling was wel mijn eerste gedachte.
Houdt er rekening mee dat de overbrengingsverhouding achteruit tussen de 1e en 2e vooruit ligt. Dus je hebt "minder kracht" ter beschikking.
Waarom heb je de koppeling enz vervangen?
Hoe was de situatie vóór het vervangen van de koppeling?
Want koppeling was wel mijn eerste gedachte.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Re: schokkend achteruit rijden
Mijn eerste gedachte was wat anders.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- jackentiny
- Berichten: 228
- Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
- Locatie: Stein
Re: schokkend achteruit rijden
Hier hetzelfde "fenomeen", (ducato 2.3jtd 2008),
lijkt alsof de koppeling schokkend aangrijpt, maar vooruit in zowel 1 als 2 optrekkend is er geen probleem,
ik heb er niet echt last van en ook geen verklaring voor, ben wel benieuwd naar mogelijke oorzaak.
grts,
Jack
lijkt alsof de koppeling schokkend aangrijpt, maar vooruit in zowel 1 als 2 optrekkend is er geen probleem,
ik heb er niet echt last van en ook geen verklaring voor, ben wel benieuwd naar mogelijke oorzaak.
grts,
Jack
- seth_space
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: schokkend achteruit rijden
De achteruit versnelling heeft meestal juist de grootste ratio
Voorbeeld volvo
Versnelling Ratio
1e Versn. 3,13:1
2e Versn. 1,99:1
3e Versn. 1,36:1
4e Versn. 1,00:1
Achteruit 3,25:1
Ducato kan ik helaas zo niet vinden.
De meeste kracht is dan dus beschikbaar. Door een andere vertandingsvorm, recht, kan deze versnelling een jankend geluid maken als je veel toeren maakt.
Schokken kan bijv ook liggen aan motorsteunen of baksteun die speling geeft.
Voorbeeld volvo
Versnelling Ratio
1e Versn. 3,13:1
2e Versn. 1,99:1
3e Versn. 1,36:1
4e Versn. 1,00:1
Achteruit 3,25:1
Ducato kan ik helaas zo niet vinden.
De meeste kracht is dan dus beschikbaar. Door een andere vertandingsvorm, recht, kan deze versnelling een jankend geluid maken als je veel toeren maakt.
Schokken kan bijv ook liggen aan motorsteunen of baksteun die speling geeft.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: schokkend achteruit rijden
Ducato 2014:
Achteruit dus iets minder sterk dan 1, maar veel sterker dan 2
Code: Selecteer alles
130 MJ 150 MJ 180 MJ
1 3,727 : 1 3,727 : 1 4,167 : 1
2 1,952 : 1 1,952 : 1 2,350 : 1
3 1,290 : 1 1,290 : 1 1,462 : 1
4 0,875 : 1 0,875 : 1 0,955 : 1
5 0,673 : 1 0,673 : 1 0,695 : 1
6 0,585 : 1 0,585 : 1 0,552 : 1
A 3,154 : 1 3,154 : 1 4,083 : 1
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- jackentiny
- Berichten: 228
- Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
- Locatie: Stein
Re: schokkend achteruit rijden
zo dwingt ie je naar de dealer, kwestie van werk houden, niets mis mee en ts weet waar hij terecht kan, al is het misschien niet wat ie voor ogen had.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: schokkend achteruit rijden
Ik dwing nix!
Ik geef alleen maar aan dat er een schrijven van is.
En dan kan je zelf beslissen wat je met die info doet
Ik geef alleen maar aan dat er een schrijven van is.
En dan kan je zelf beslissen wat je met die info doet
- jackentiny
- Berichten: 228
- Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
- Locatie: Stein
Re: schokkend achteruit rijden
al googlelend (Reverse judder/clutch problem) vind ik op engelse forums dat het probleem meer voorkomt en de dealeroplossing het plaatsen van nieuwe motorsteunen en het aanpassen van de versnellingsbak (achteruit overbrengingsverhouding) is ,
grts,
Jack
grts,
Jack
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44
Re: schokkend achteruit rijden
Tandwieloverbrenging van achteruit heb ik laten vervangen omdat ik hetzelfde probleem had. (Citroën jumper 2.2 HDI +/-2008)
Gezien ze toen nog samenwerkte is mss bij fiat hetzelfde gebeurt.
Ik had er van dag 1 last van dus de klacht lag snel bij Citroën die na +/-2 jaar het onder garantie vervangen heeft, incl nieuwe drukgroep.
Gezien ze toen nog samenwerkte is mss bij fiat hetzelfde gebeurt.
Ik had er van dag 1 last van dus de klacht lag snel bij Citroën die na +/-2 jaar het onder garantie vervangen heeft, incl nieuwe drukgroep.
Re: schokkend achteruit rijden
Ik heb 12 jaar met een 3,0 liter Ducato gereden die altijd bokte bij het achteruitrijden. Maar achteruitrijden ging prima indien met een beetje geduld en beleid.
Tenslotte vier je vakantie hoofdzakelijk in de vooruitrijrichting, dat hoop ik tenminste
Dus niets aan doen is ook een optie als het verder werkbaar is.
Al dat gesleutel aan een motor wordt het vaak ook niet beter van en na twee jaar is garantie krijgen al bijzonder moeilijk.
Tenslotte vier je vakantie hoofdzakelijk in de vooruitrijrichting, dat hoop ik tenminste
Dus niets aan doen is ook een optie als het verder werkbaar is.
Al dat gesleutel aan een motor wordt het vaak ook niet beter van en na twee jaar is garantie krijgen al bijzonder moeilijk.