Trumakachel blaast geen warme lucht

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
pompebled
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 17:26

Trumakachel blaast geen warme lucht



Bericht door pompebled »

Mijn Truma combi 6 werkt niet naar behoren. De warmwatervoorziening middels de boiler is prima. Echter de kachel brandt wel maar blaast nauwelijks tot geen warme lucht in de camper en verwarmt derhalve niet. De Trumadealer heeft er nu voor de tweede keer een nieuwe printplaat ingezet maar daarmee is het probleem niet opgelost. Tijdens het testen aan de computer blaast de kachel enorm goed en kan op 20, 60 en 100% blazen. Eenmaal los van de computer is het het oude liedje. Geen warme lucht in de camper. Wie herkent dit probleem en heeft de oplossing?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Trumakachel blaast geen warme lucht



Bericht door PaulBng »

Meet de voedingsspanning eens AAN de kachel?

Haal de connector in het regelkastje een los en vast?
Is de flatkabel verlengd? Haal daar de connectors ook eens los en vast?
Houwe468
Berichten: 255
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 9:52
Locatie: Montfoort

Re: Trumakachel blaast geen warme lucht



Bericht door Houwe468 »

Als je dealer een Truma Service dealer is kan de storing worden gevonden via de diagnose stekker en moet het probleem snel gevonden kunnen worden.
Als jouw dealer geen Truma Service punt is, zoek er dan snel een op bij jouw in de buurt. Als je de Truma app installeerd op je smartphone kun hierop een service dealer vinden.

Groet

Ton
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Trumakachel blaast geen warme lucht



Bericht door pwhooftman »

pompebled schreef:
zo 24 mar 2019, 2:55
Mijn Truma combi 6 werkt niet naar behoren. De warmwatervoorziening middels de boiler is prima. Echter de kachel brandt wel maar blaast nauwelijks tot geen warme lucht in de camper en verwarmt derhalve niet. De Trumadealer heeft er nu voor de tweede keer een nieuwe printplaat ingezet maar daarmee is het probleem niet opgelost. Tijdens het testen aan de computer blaast de kachel enorm goed en kan op 20, 60 en 100% blazen. Eenmaal los van de computer is het het oude liedje. Geen warme lucht in de camper. Wie herkent dit probleem en heeft de oplossing?
De snelheid van de ventilator die voor het blazen zorgt is afhankelijk van een aantal parameters, o.a. het verschil tussen de gevraagde temperatuur en de op dat moment heersende temperatuur. Ook begint de ventilator met langzaam draaien totdat de kachel is opgewarmd, om te voorkomen dat er de eerste paar minuten, als de lucht uit de kachel nog relatief koud is, een gevoel van tocht ontstaat als de kachel hard zou blazen.
Daarom denk ik aan een defecte temperatuursensor, een defecte thermostaat, of de sensor in de kachel die zijn eigen temperatuur meet.

Om te beginnen met de temperatuursensor/thermostaat:
- gaat de kachel wel harder blazen als de thermostaat op 5 gezet wordt (of de gevraagde temperatuur verhoogd wordt)?
- kun je de temperatuursensor eens bewust koud maken door bijv. een zakje ijs er tegen te houden?

Bovendien moet ik zeggen dat ik vind dat mijn eigen Combi 4 ook niet echt hard blaast.
pompebled
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 17:26

Re: Trumakachel blaast geen warme lucht



Bericht door pompebled »

Bedankt voor jullie reacties. De Truma dealer bij mij in de buurt is er bijna 2 dagen mee bezig geweest. Hij heeft inderdaad de temperaturen gemeten die gelijk moesten zijn aan binnen en buiten. Heeft inderdaad gewerkt met de diagnosestekker, (alweer) een nieuwe printplaat geplaatst maar het probleem is niet opgelost is mij thuis bij testen gebleken. De ventilator blaast gelijk bij thermostaatstand 2 of 5. Ik heb tijdens mijn test gezien dat er in de thermostaat om de 7 seconden een geel lichtje 4 keer knipperde (oververhitting??)
Morgen zal ik weer met de dealer contact opnemen en neem jullie opmerkingen mee.
Groeten
Harry
Laatst gewijzigd door pompebled op zo 24 mar 2019, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Trumakachel blaast geen warme lucht



Bericht door myway »

Zit er een ruimte thermostaat ergens in de wagen, vaak ergens bij de deur.
Dat is een klein zwart bolletje.
Haal hem er eens uit en verbind de draadjes aan de achterkant met elkaar en kijken wat er gebeurd.
pompebled
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 17:26

Re: Trumakachel blaast geen warme lucht



Bericht door pompebled »

Hi myway,
Ik heb de thermostaat er uit gehaald en wat blijkt, er zit maar 1 draadje aan. Het pennetje van de andere pool is dus leeg. Dat moet de oorzaak zijn???????? Uiteraard ben ik nu aan het testen nadat ik het losliggende draadje heb gevonden en bevestigd.
Er is geen gewenst resultaat. De kachel brandt wel maar blaast niet. Als ik de draadjes met elkaar verbind start de kachel niet op maar er gaat dan een gele knipper branden in de regelthermostaat. Opvallend is ook dat de regelthermostaat niet knippert als de thermostaat op 0 wordt gezet en het proces wordt onderbroken.
Laatst gewijzigd door pompebled op zo 24 mar 2019, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Trumakachel blaast geen warme lucht



Bericht door PaulBng »

Dat hangt ervan af of die gebruikt wordt. Dan zit er een 3mm jack (net zo'n ding als van oordopjes van een telefoon) in de bovenkant van de control unit naast de kachel.
Zit die erin, dan moeten er idd twee draadjes aan die voeler zitten.
pompebled
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 17:26

Re: Trumakachel blaast geen warme lucht



Bericht door pompebled »

Nadat de 2 draadjes weer aan de thermostaat zijn bevestigd heb ik de kachel weer opgestart. Blazen vrijwel nihil en er gaat om de 7 seconden weer 4 keer een lichtje branden.Kachel weer op 0 gezet maar blijft branden. Zekering verwijderd waarbij de kachel stopte. :bang:
Ik heb geen idee Paul maar ik laat het de dealer maar uitzoeken. Mijn kennis stopt al gauw op dit gebied.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Trumakachel blaast geen warme lucht



Bericht door Marinus »

Mogelijk heb je hier iets aan: Klik - klik
pompebled
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 17:26

Re: Trumakachel blaast geen warme lucht



Bericht door pompebled »

Allen bedankt voor het meedenken. Kachel ligt nu gedemonteerd en blijkt bevroren te zijn geweest. Zaken zijn verwrongen met dank aan de vorige eigenaar.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Trumakachel blaast geen warme lucht



Bericht door PaulBng »

Gevalletje verborgen gebrek?
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Trumakachel blaast geen warme lucht



Bericht door Blazing Amber »

Ik heb hetzelfde probleem, in februari de camper gekocht, bij een dethlefs dealer.
De Trend is nu 1 jaar oud, maar tijdens onze vakantie in mei hadden we de kachel voor het eerst aan ( standje max 3 gedaan en niet eens hoger) en werden de kasten onder het bed, de garage en de badkamer gloeiend heet terwijl voorin de camper te temperatuur lauwtjes bleef. Volgens de dealer is dat normaal. Ik ben al een maand bezig met de oplossing bespreken en een afspraak te maken voor controle, maar het gaat niet erg vlot met de meneer van de werkplaats, ik opperde zelfs dat er een extra ventilator tussen geplaatst kon worden. maar dat zou volgens hem niet echt gaan helpen.
Ik wil als de camper weer terug moet naar Hattem ook de truma boiler 6000 serie I net klaar gewone lucht laten blazen ipv alleen verwarmde. volgens de Werkplaats moest ik dan een CP plus met I net box laten plaatsen, ben nog steeds bezig voor een afspraak. Ik heb niet de indruk dat de werkplaats vaak werkt.
Moedeloos wordt je ervan.
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Trumakachel blaast geen warme lucht



Bericht door WiSpi »

Ik heb ook veel problemen met mijn Truma gehad. Van alles geprobeerd ook met behulp van dit forum. Uiteindelijk bleek het toch via de gastoevoer te komen. De monocontrol verwijderd en nu doet hij het goed, dus dat was de boosdoener. Wel de gaskraan op de tank dichtmaken als we gaan rijden, maar deze 'routine' zit er al bijna in.
Ik weet niet of dit bij jullie ook het geval, maar ik meld het even ter inspiratie voor de zoektocht.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Plaats reactie