Accu's; hoe zit het nou echt?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lifeonwheels
Berichten: 61
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 19:09

Accu's; hoe zit het nou echt?



Bericht door lifeonwheels »

We willen een grotere, 180Ah accu, in onze camper installeren maar de verwarring slaat toe.
AGM, Deep Cycle, semi-tractie, adviezen die van links naar rechts gaan.
Misschien ook voor anderen makkelijk om een compleet alles omvattend accu-onderwerp te maken waarin voor eens en voor altijd duidelijk wordt wat nou verstandig en slim is?
Ik laat de LiFePo4 even buiten beschouwing vanwege het kostenaspect, maar verder zou ik graag willen horen wat nou wijsheid is.
Ik denk zelf aan een AGM semi-tractie, vanwege de mogelijkheid om dieper te ontladen. Heb ik gelijk? Zouden jullie voor een andere optie kiezen?
Carolien! Help!
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13346
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Accu's; hoe zit het nou echt?



Bericht door hathi »

Waarom zou je een lifePo4 buiten beschouwing laten, als je een AGM koopt kan het best zijn dat deze niet goed geladen wordt door uw camper? En dan moet je de installatie ook weer aanpassen, wat ook geld kost.. Dus koop een accu die bij de infrastructuur van uw camper en uw gebruik past, anders zijn de meeste accu’s weer snel naar de filistijnen. Dus het is voor iedere camper en persoon anders.
p.s ik heb mijn accu’s al 14 jaar, maar dat wil niet zeggen dat iedereen er zo lang mee kan doen.
Laatst gewijzigd door hathi op vr 22 mar 2019, 11:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Accu's; hoe zit het nou echt?



Bericht door 't Busje »

lifeonwheels schreef:
vr 22 mar 2019, 11:07
Ik laat de LiFePo4 even buiten beschouwing vanwege het kostenaspect,
Een lithium accu van 100 Ah (100% bruikbaar) kost grofweg € 1.500. Er zijn goedkopere en duurdere. Een AGM semi-tractie accu van 200 Ah (50% bruikbaar) kost grofweg € 300. De levensduur van een lithium accu is veel hoger dan die van een AGM accu. Qua kosten zouden een lithium accu en een AGM accu elkaar op termijn wel eens niet veel kunnen ontlopen. De kleinere benodigde ruimte en het lagere gewicht van een lithium accu zijn ook voordelen in vergelijking met een lood-zwavelzuur accu met dezelfde bruikbare capaciteit.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Accu's; hoe zit het nou echt?



Bericht door javanes »

AGM kun je inderdaad dieper ontladen dan een semitractie accu.
Maar de meeste AGM accu's moet ook geladen worden met een voltage van 14.7-14.8V
En dat levert in ieder geval je dynamo niet. Ook je electroblock zal dat voltage waarschijnlijk niet leveren.
Meestal kom je niet hoger dan 14.2-14.4V.
Je kunt dat oplossen door die AGM af en toe met een geschikte losse lader op te laden, zodat de accu volledig opgeladen wordt.

Laden met een zonnepaneel met een regelaar die je kunt instellen op 14.7-14.8V is ook een optie.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
lifeonwheels
Berichten: 61
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 19:09

Re: Accu's; hoe zit het nou echt?



Bericht door lifeonwheels »

javanes schreef:
vr 22 mar 2019, 11:31
AGM kun je inderdaad dieper ontladen dan een semitractie accu.
Maar de meeste AGM accu's moet ook geladen worden met een voltage van 14.7-14.8V
En dat levert in ieder geval je dynamo niet. Ook je electroblock al dat voltage waarschijnlijk niet leveren.
Meestal kom je niet hoger dan 14.2-14.4V.
Je kunt dat oplossen door die AGM af en toe met een geschikte losse lader op te laden, zodat de accu volledig opgeladen wordt.

Laden met een zonnepaneel met een regelaar die je kunt instellen op 14.7-14.8V is ook een optie.
Kijk, waardevolle info. Is het ook mogelijk om een step-up achtig iets voor de AGM te plaatsen? Ik denk dan aan aan iets als dit https://www.acculaders.nl/ctek-mxs-70-12v-7a.html#

Vwb de Lifepo's ben ik me ervan bewust dat het uiteindelijk niet veel uitmaakt qua kosten. Het gaat nu even om de aanschafkosten, voor €1200 kunnen we toch weer 10.000 kilometer rijden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Accu's; hoe zit het nou echt?



Bericht door Aloys »

Dat is gewoon een klein ladertje van max. 7Ah. Hij heeft zelf 230V nodig. Ik zou eerst even kijken of
je je eigen ingebouwde lader niet op 14,7V (AGM-accu's) kunt instellen.
Bij die van mij kon dat wel, en dan had ie ook nog extra aansluiting voor de startaccu, standaard 14,3V.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Accu's; hoe zit het nou echt?



Bericht door vmax »

en als je een zonnepaneel hebt en je hebt een regelaar die de hogere spanning kan leveren dan zit je ook goed :wink:
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu's; hoe zit het nou echt?



Bericht door Kroppie »

een agm accu kan (iets) beter tegen diep ontladen, maar regelmatig gebruik van dat gegeven kost toch levensduur.
waarom diep ontladen?, met een iets grotere accu is diep ontladen misschien niet nodig, en kun je met een gewone goedkopere accu toe.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie