Airtronic D2 ventilator gehorig!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Airtronic D2 ventilator gehorig!



Bericht door pierre27 »

Goede middag,
de ventilator van mijn diesel Airtronic D2 verwarming aanvoer verbrandingslucht is gehorig, zodat ik niet lekker kan slapen en dat doe ik graag.
In de handleiding staat het navolgende:

Verbrandingslucht toevoer
De verbrandingslucht moet altijd uit de buitenlucht
(niet uit de cabine of kofferruimte) aangezogen
worden, of uit een goed met buitenlucht beluchte
ruimte, zonder over- en/of onderdruk.

Nou bij mij wordt hij wel aangezogen uit de cabine, via een flexibele slang gaat hij door de bodem naar de verwarming, welke onder de camper hangt.
De ventilator zit volgens de handleiding bij de ingang van de verwarming, dus moet ik de verwarming demonteren om bij de ventilator te komen
Tenzij iemand van het forum een andere oplossing weet?
Prettige dag verder,
groetjes Pierre
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Airtronic D2 ventilator gehorig!



Bericht door blizard »

Ik zou em toch uitbouwen, mogelijk heeft de fan een hoop stof vergaard of loopt ie tegen het huis aan
Als ik me herinner wordt de kap vastgehouden door op beide kanten een clipje in te drukken, misschien kan je de rest laten zitten
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Re: Airtronic D2 ventilator gehorig!



Bericht door pierre27 »

Blizard,
dat vermoeden had ik ook al, omdat ik dat hier op het forum gelezen had, betreffende andere ventilatoren, welke ook
door schoon te maken van het stof, veel soepeler gingen lopen met minder lawaai .
Maar ik dacht, dat er eventueel een gemakkelijkere manier zou zijn, dus dan toch maar onder de camper kruipen en kijken of ik er
gemakkelijk bij kan.
Jammer.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Airtronic D2 ventilator gehorig!



Bericht door jurgenc »

Pierre,
Volgens mij wordt bij jou de te verwarmen lucht van binnen aangezogen, niet de verbandingslucht.
H20
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Airtronic D2 ventilator gehorig!



Bericht door jurgenc »

Welke ventilator zoek je? Deze die de te verwarmen lucht aanzuigt? Die zit normaal gezien binnen in de camper. Het kan zijn dat door een beetje te spelen met de plaatsing van deze ventilator, dat je het lawaai al hard kan terugdringen. Dat was bij ons toch het geval. Daar was het de technieker van een bedrijf dat dergelijke verwarmingen installeert, die de installatie van de camperfabriekant wat heeft kunnen verbeteren. (Ventilator die tegen een houten plank trilt ...
H20
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Re: Airtronic D2 ventilator gehorig!



Bericht door pierre27 »

Jurgenc,
ja dat klopt, de koude lucht wordt van binnen aangezogen, wordt langs de verwarmingsribben in de dieselmotor gevoerd en dan wordt de warme lucht weer via een slangenstelsel de camper ingevoerd.
Binnen zit dus een inlaatrooster zonder ventilator met een 50 mm. flexibele slang, welke door de bodem naar de
onderkant van de camper loopt, waar mijn dieselmotor hangt.
Er zit dus geen ventilator binnen, maar aan de ingang van de motor (die buiten hangt) en die hoor ik dan door de slang heen mijn camper inkomen,
het lijkt wel alsof het geluid nog versterkt wordt met een 5-kanaals surround geluid en ....... daar kan ik moeilijk bij slapen.
Blizard zei reeds, dat er een kap zat aan de motor met aan beide kanten een clip, dus ik moet onder de camper.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Airtronic D2 ventilator gehorig!



Bericht door henk en lila »

Ik zie twee ventilatoren.
s-l640.jpg
s-l640.jpg (38.73 KiB) 403 keer bekeken
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Re: Airtronic D2 ventilator gehorig!



Bericht door pierre27 »

Klopt Henk,
maar het gaat om de "Hot air fan", want deze komt rechtstreeks van onder door de bodem
naar boven via een flexibele slang en zo te zien kun je daar alleen maar bij, als je de motor
los maakt, ik zie nergens geen afsluitknippen van een eventuele afneembare kap.
Ik heb nog geen tijd gehad om eronder te kijken, misschien kan ik met een stofzuiger het stof eruit zuigen, wanneer ik de flexibele slang aan de motor losmaak.
Plaats reactie