Gesmolten contacten elektroblok

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
wietseYolanda
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 10 mar 2013, 11:45

Gesmolten contacten elektroblok



Bericht door wietseYolanda »

Beste mede camperaars,
Even wat gegevens, Hymer Tramp 654.
90amp. Huishoudaccu, zonnecellen, alles aangesloten op het electroblok EBL 100 - 2
Op het electrablock zitten verschillende aansluitingen (uiteraard) deze zijn genummerd, block 1,2,3 enz.
Ik heb een schema, helaas slecht leesbaar, sorry als ik iets niet helemaal goed spel.
Wat is er gebeurd, een aantal contacten zijn heel warm geworden. 1 is er zelfs gesmolten.
Van block 2 is contact 1 (+ starter batt. For refrigerator) erg warm geworden.
Van het zelfde block 2 = contact 4 gesmolten ( negatief starter batt. For refrigerator ) Koelkast is een automaat
Iemand enig idee wat er gebeurt kan zijn....
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Re: Gesmolten contacten electroblok



Bericht door cdr »

Ook bij mij gebeurd. Kwam door vuile/geoxideerde contacten waardoor de zekeringen als weerstand gingen werken en het plastic smolt. Alle contactjes schoongemaakt met een nagelvijl, ingespoten en nooit meer het probleem gehad
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Gesmolten contacten electroblok



Bericht door Pedro48 »

Vlgs mij is je startaccu leeg geweest.
En heeft de startmotor geprobeerd om stroom van je huishoudaccu te krijgen.
Dat zou eigenlijk niet mogen kunnen. Die stroom is veel te hoog voor bijv. 4 of 6 mm2
Mogelijk is de scheiding tussen beide accu's niet meer aanwezig door kapotte diode of scheidingsrelais.
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Gesmolten contacten electroblok



Bericht door Metor »

De betreffende contacten van het electroblok zijn van het bus (chassisdeel) en pen (plug) type.
De overgangsweerstand wordt bepaald door de veerdruk die in het contactsysteem ingebouwd is.
Door trillingen en of beweging wordt de veerdruk op den duur minder en wordt de overgangsweerstand hoger. Daarboven kan vuil, stof of corrosie nog een rol spelen. De betreffende contacten voeren een hoge stroom van ca. 15A tijdens het rijden naar de AES absorbtie-koelkast.
De warmteontwikkeling in het contact kan berekend worden als IxIxR waarbij I=15A en R de overgangsweerstand. Bij bv een verhoogde overgangsweerstand van 0.05 Ohm is de warmteontwikkeling al meer dan 10 Watt en worden de contacten heet en het plastic eromheen kan gaan smelten (of erger als je heel veel pech hebt: gaan branden). En het probleem wordt erger in de tijd: de contact veerdruk wordt door de hitte lager, dus de overgangsweerstand hoger en de hitte nog hoger.
De contacten moeten snel vervangen worden door nieuwe contacten. Zou niet alleen de betreffende Blok-2 contacten vervangen maar ook die van Blok-1 aangezien daar de koelkast stroom ook doorheen gaat.
wietseYolanda
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 10 mar 2013, 11:45

Re: Gesmolten contacten elektroblok



Bericht door wietseYolanda »

Hallo Mentor, fantastische uitleg.
Ik zat te denken aan kortsluiting.
Maar het antwoord is duidelijk. Bedankt.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Gesmolten contacten elektroblok



Bericht door Metor »

You're welcome.
We hebben precies dezelfde camper en ook gedoe gehad met die contacten in het elektroblok.
Komt dus vaker voor. Schaudt, de fabrikant die voor Hymer deze elektroblokken maakt, zou eigenlijk betere contacten moeten gebruiken, desnoods van het type met schroefverbinding zoals ook op de achterkant van het EBL gebruikt is. Als Hymer zou ik deze kwaliteit niet accepteren.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Gesmolten contacten elektroblok



Bericht door javanes »

Die kwaliteit vinden ze bij Hymer (en andere bouwers) toch voldoende anders zouden ze de apparatuur van Schaudt niet gebruiken.
Tenslotte zijn er nog andere leveranciers van electroblocks en randapparatuur.
Maar ook van ander spul zie je klachten voorbij komen.

Bekend probleem is en blijft de aansluiting van de koelkast in de stekker aansluiting van de EBL types van Schaudt.
Vaak ook een probleem van de bouwer zelf door het gebruik van te dunne bekabeling over een grote afstand
Maar met het monteren van een apart relais is dat probleem bij de EBL ook weer opgelost.

Overigens hebben ze bij Schaudt de boel toch ook al wat aangepast. Bij sommige elctroblocks zitten de accu aansluitingen met schroeven vast.
Bij mij nog op het stekkerblock in een N-lock connector.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie