Zonnepaneel op camperdak met coating lijmen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hemmo
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 17:29
Locatie: Coimbra, Portugal

Zonnepaneel op camperdak met coating lijmen



Bericht door Hemmo »

Heb ik net een mooi zonnepaneeltje aangeschaft en klaar om te monteren, zie ik natuurlijk weer een mogelijk probleem.
Meende dat ook het dak aluminium was, blijkt het bij nader inzien een coating te zijn. Geen probleem misschien, maar de coating ligt deels los. Door weer en geen weer, is dit natuurlijk los gaan liggen.

Kan ik hier zondermeer een paneel op gaan lijmen.
Geen idee wat de dikte van de coating is. Lijkt een pvc laag te zijn. Gaat om een Rimor camper uit 2006.
Het panneel heeft een vaste spoiler. Geen schroefmogelijkheden. Kleine 10 kilo.

Lijm sikaflex252 met ontvetter en primer al aanwezig.

Hemmo
Groet Hemmo

Nog steeds zoekende naar de ideale Camper... als deze al bestaat....
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Zonnepaneel op camperdak met coating lijmen



Bericht door appellover »

Je doet er nogal makkelijk over ,” de coating is natuurlijk los gaan liggen “ .Daar kan dus vocht onder komen ,dat is niet best.
Is het een coating of een plaat polyester ?
Als het een polyester/ kunststof dak is met coating ,zul je eerst wat aan de coating moeten doen en ik zou er geen zonnepaneel op lijmen ,zonde van je lijm en werk.
Coating is een “dunne” laag bv epoxy of polyester ,maar ik denk dat het een polyester dak is wat los ligt op de isolatie .

Ron
Laatst gewijzigd door appellover op ma 18 mar 2019, 13:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel op camperdak met coating lijmen



Bericht door Kroppie »

als de coating/laklaag los ligt en je lijmt het paneel op die laag , dan hoeft niemand je te vertellen wat er gaat gebeuren.

tip plak de delen waar de lijm op moet komen af en verwijder door schuren eerst de coating ter plekke, en dan lijmen,dan gaat het goed.

dus :eerst ontvetten, dan aftekenen, dan schuren, en dan weer ontvetten, waarom de 1e keer ontvetten?, wel dan schuur je de eventuele vuile vette laag niet in het materiaal er onder, en ga je eerst aftekenen ,en dan ontvetten dan is de aftekening weer weg.

1e keer ontvetten gaat prima met dasty (verkrijgbaar bij wibra) en naspoelen met water, en goed laten drogen, na het schuren ontvetten met b.v. remmenreiniger (isopropanol)

ligt b.v. bij een polyester dat de hele plaat los op de ondergrond laat dan door iemand met verstand van zaken er over oordelen, is het een laaje lak of iets dergelijks dan schuren

en druk met lijmen een paar luciferhoutjes in de lijmlaag zodat een minimale lijmlaagdikte (1 a 2mm) gegarandeerd is
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Zonnepaneel op camperdak met coating lijmen



Bericht door Audiofiel »

Ontvetten met remmenreiniger is een goedkope methode die goed werkt. De volgorde van Kroppie is prima, eventueel kun je voordat je gaat lijmen nog een primer/voorbehandelaar gebruiken voor een betere hechting.

Overigens is de werkzame stof bij remmenreiniger Nafta. Er zit geen isopropanol (IPA) in. IPA werkt nog beter als ontvetter en laat geen residu achter.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel op camperdak met coating lijmen



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Zonnepaneel op camperdak met coating lijmen



Bericht door Audiofiel »

Daar bestel ik ze ook altijd. :thumbup:
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
Hemmo
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 17:29
Locatie: Coimbra, Portugal

Re: Zonnepaneel op camperdak met coating lijmen



Bericht door Hemmo »

Dank voor al jullie informatie. Net de camper uit de stalling.
I.v.m. het "losliggende" dak heb ik het plaatsen eerst nog uitgesteld.
Na contact met de importeur van de Rimor Camper, is mij medegedeeld dat dit bij deze campers normaal is. Zonnepanelen kunnen er zonder problemen op worden gelijmd. Vochtmeting heeft uitgewezen dat er geen vocht onder zit.

Bij de aankoop van het zonnepaneel, een NDS daylight monocristaline 100wp, heb ik gelijk ontvetters en lijm aangeschaft.
Dekaclean ultra als ontvetter, dekavator als primer en sikaflex 252 als lijmkit. Belangrijk vind ik dat de ontvetter geen reciduen achter laat.

Voor het uitvoeren, houd ik de door jullie aangegeven werkwijze aan. Ontvetten, schuren, ontvetten, primen, lijmen.

Verder heb ik bij het nader inspecteren van de camper nog vele punten voor verbetering gezien😉. Ik vermaak mij voorlopig nog wel even. Zal ook zeker nog terugkomen voor jullie adviezen.👍
Groet Hemmo

Nog steeds zoekende naar de ideale Camper... als deze al bestaat....
Plaats reactie