Probleem ruitenwissers
- kustbewoners
- Berichten: 96
- Lid geworden op: zo 01 nov 2015, 9:51
- Locatie: Oostende / Belgie
Probleem ruitenwissers
Ik denk dat de vele sneeuwval tijdens onze laatste skireis te veel was voor de ruitenwissers van onze Intergraal (Dethleffs Magic Edition van 2014 op chassis Ducato X250 2014).
Wanneer je de bediening naar boven duwt (impuls wissen) doet hij helemaal niks meer. Wissen met interval en wissen trage snelheid werken nog. Wanneer je hem op hoge snelheid zet, stopt hij ergens op het raam waar hij gebleven was.
De stand met ruitensproeiers werkt ook nog. De ruitenwisser motor is van het merk Ital Tergi en ik vermoed dat de oorzaak in de bedieningsunit zit . Ik vind hier echter bitter weinig van terug.
Wanneer je de bediening naar boven duwt (impuls wissen) doet hij helemaal niks meer. Wissen met interval en wissen trage snelheid werken nog. Wanneer je hem op hoge snelheid zet, stopt hij ergens op het raam waar hij gebleven was.
De stand met ruitensproeiers werkt ook nog. De ruitenwisser motor is van het merk Ital Tergi en ik vermoed dat de oorzaak in de bedieningsunit zit . Ik vind hier echter bitter weinig van terug.
grz
Henk
Henk
Re: Probleem ruitenwisers
Je link werkt niet ! Geen afbeelding te zien.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Probleem ruitenwisers
Heb soortgelijke problemen ook es gehad. Slechte sleepcontacten in het motortje van de ruitenwisser bleek toen de oorzaak. Inwendig schoonmaken en wat meer spanning op de sleepcontacten hielp aanvankelijk. Uiteindelijk moest de motor toch worden vervangen.
Veel camperplezier
Bert.
-----------
Hymer B 674 SL-2014-Fiat Ducato Multijet 180 Maxi 45-kW/pk 130/177-Euro 5-leeg/TTM 3840/4500 kg (C-C1)-VB full air luchtvering-Zenec Z-E3715-Oyster Vision-Alde-190/175 vers/afvalwater-dieseltank 120-woonaccu 190 Ah-2 zonnepanelen-cabinebed+2 lengtebedden
Motorscooter Honda SH 150i-2017-Samsung Galaxy S7-Lenovo Yoga 2
---------------------------------
Bert.
-----------
Hymer B 674 SL-2014-Fiat Ducato Multijet 180 Maxi 45-kW/pk 130/177-Euro 5-leeg/TTM 3840/4500 kg (C-C1)-VB full air luchtvering-Zenec Z-E3715-Oyster Vision-Alde-190/175 vers/afvalwater-dieseltank 120-woonaccu 190 Ah-2 zonnepanelen-cabinebed+2 lengtebedden
Motorscooter Honda SH 150i-2017-Samsung Galaxy S7-Lenovo Yoga 2
---------------------------------
Re: Probleem ruitenwisers
Bij mijn camper was dat ook zo .N-B Flair 6000i 1996
Heb de motor eruit gehaald en schoongemaakt en sinds die tijd doet hij het weer.
Motor zit er wel al 20 jaar in, bij het uit elkaar halen was het vet stug en waarschijnlijk door het warme weer over de sleepcontacten gelopen.
Loopvlakken met een schuurpapiertje schoon gemaakt, nieuwe vet bij tandwielen gedaan.
Heb de motor eruit gehaald en schoongemaakt en sinds die tijd doet hij het weer.
Motor zit er wel al 20 jaar in, bij het uit elkaar halen was het vet stug en waarschijnlijk door het warme weer over de sleepcontacten gelopen.
Loopvlakken met een schuurpapiertje schoon gemaakt, nieuwe vet bij tandwielen gedaan.
Onderweg naar (t)huis
Re: Probleem ruitenwissers
Mogelijk is dit het begin van het einde van de ruitenwissermotor, en stopt ie er op een gegeven moment helemaal mee.
Ik ken je camper niet, maar mogelijk heb je wissers die tegen elkaar in wissen en stoppen beneden.
Dat mechanisme heeft een dood moment , en bij interval , moet iedere keer de motor een enorme kracht leveren om eerst door dat dode stuk heen te komen. En intervval maakt denk ik 90% uit van het gebruik.
Als dit dus zo is , dan bij nieuwe motor, de ruitenwissers zo afstellen , dat ze stoppen na dat dode punt, dus ze moeten al weer iets omhoog komen.
Dan hoeft de motor niet zo grote krachten te leveren en gaat langer mee.
Ik denk dat dit een klusje is die de gedreven amateur beter doet dan de vakman.
Bij constant wissen snel of langzaam, beweegt het mechanisme makkelijk door dat dode punt heen omdat constante draaing.
Ik ken je camper niet, maar mogelijk heb je wissers die tegen elkaar in wissen en stoppen beneden.
Dat mechanisme heeft een dood moment , en bij interval , moet iedere keer de motor een enorme kracht leveren om eerst door dat dode stuk heen te komen. En intervval maakt denk ik 90% uit van het gebruik.
Als dit dus zo is , dan bij nieuwe motor, de ruitenwissers zo afstellen , dat ze stoppen na dat dode punt, dus ze moeten al weer iets omhoog komen.
Dan hoeft de motor niet zo grote krachten te leveren en gaat langer mee.
Ik denk dat dit een klusje is die de gedreven amateur beter doet dan de vakman.
Bij constant wissen snel of langzaam, beweegt het mechanisme makkelijk door dat dode punt heen omdat constante draaing.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- rijschoollucassen
- Berichten: 3065
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Probleem ruitenwissers
Zoals bij héél veel storingen is massa nog wel eens een probleem. Hier misschien niet, maar is eenvoudig te testen. Gewoon even met een startkabel, één op het huis van de ruitenwissermotor en één op een goed massa-punt. Twee minuten en een vaak voorkomend probleem uitgesloten.
Jaap
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
- kustbewoners
- Berichten: 96
- Lid geworden op: zo 01 nov 2015, 9:51
- Locatie: Oostende / Belgie
- kustbewoners
- Berichten: 96
- Lid geworden op: zo 01 nov 2015, 9:51
- Locatie: Oostende / Belgie
Re: Probleem ruitenwissers
Om te controleren of ik gelijk heb, moet je kijken of bij begin wissen de wissers eerst een stukje omlaag gaan , dat zou bewijs zijn dat de wissers stoppen vlak voor dat dode moment.
Kunt het vergelijken met een vliegende hollander, soort fiets van vroeger waarblij je de trappers niet ronddraait, maar heen en weer.
Kunt het vergelijken met een vliegende hollander, soort fiets van vroeger waarblij je de trappers niet ronddraait, maar heen en weer.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Probleem ruitenwissers
Als ik het zo lees komen de wissers niet tot stilstand op de plaats waar ze horen te parkeren .
Dit zou goed te maken kunnen hebben met het feit dat ze eigenlijk te zwaar hebben moeten werken .
Op de overbrenging zit meestal een deksel met een draad eraan . Onder dat deksel zit een tandwiel en een wormwiel . Op het tandwiel zit een contact punt . Aan het deksel zit een contact strip . Waarschijnlijk is door het heet worden het vet gesmolten en tussen de strip en het contact punt gekomen . De oplossing is het deksel verwijderen contactpunt en strip schoonmaken desgewenst de contactstrip wat verbuigen zodat die wat steviger op het contactpunt drukt . Daarna weer monteren . Om de parkeerplaats af te stellen kun je meestal het deksel verdraaien .
Succes Wim
Dit zou goed te maken kunnen hebben met het feit dat ze eigenlijk te zwaar hebben moeten werken .
Op de overbrenging zit meestal een deksel met een draad eraan . Onder dat deksel zit een tandwiel en een wormwiel . Op het tandwiel zit een contact punt . Aan het deksel zit een contact strip . Waarschijnlijk is door het heet worden het vet gesmolten en tussen de strip en het contact punt gekomen . De oplossing is het deksel verwijderen contactpunt en strip schoonmaken desgewenst de contactstrip wat verbuigen zodat die wat steviger op het contactpunt drukt . Daarna weer monteren . Om de parkeerplaats af te stellen kun je meestal het deksel verdraaien .
Succes Wim