Accuspanning
Accuspanning
Hallo,
Mijn Peugeot Boxer camper staat naast ons huis als deze geschorst is in de winter.
In de winter is de zwarte pool afgesloten, de rode zit er nog op daar kan ik moeilijk bijkomen.
Ik laad elke maand de accu even bij totdat de acculader aangeeft dat het weer in orde is.
Nu 2 weken nadat de accu opgeladen is staat deze op 11,6 Volt wat erg weinig is.
Nu kan ik hem weer opladen en dan zal hij het wel weer even goed doen, maar is dit een probleem of kan ik er vanuit gaan dat de accu nu wel op is ?
De accu zat er al in toen ik de camper in 2015 overnam, ik weet dus niet hoe oud deze is.
Het is een VMF-Calcium battery
Mijn Peugeot Boxer camper staat naast ons huis als deze geschorst is in de winter.
In de winter is de zwarte pool afgesloten, de rode zit er nog op daar kan ik moeilijk bijkomen.
Ik laad elke maand de accu even bij totdat de acculader aangeeft dat het weer in orde is.
Nu 2 weken nadat de accu opgeladen is staat deze op 11,6 Volt wat erg weinig is.
Nu kan ik hem weer opladen en dan zal hij het wel weer even goed doen, maar is dit een probleem of kan ik er vanuit gaan dat de accu nu wel op is ?
De accu zat er al in toen ik de camper in 2015 overnam, ik weet dus niet hoe oud deze is.
Het is een VMF-Calcium battery
- vmax
- Berichten: 5176
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
- Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân
Re: Accu spanning
als je accu spanning na 2 weken met een afgesloten accupool al zover is terug gelopen vervang dan je accu maar
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Re: Accu spanning
Ik zou em er toch even uit trekken, en em laten testen.11,7v is leeg...
En zoals Myway aangeeft: welke lader?
Het is helemaal niet nodig iedere maand een goede accu op te laden.
Volladen, afkoppelen en wegzetten. Na de winter checken, hij zou nog minstens 80% geladen moeten zijn.
Zo niet: waarschijnlijk kaduuk, of oxiderende polen.
En zoals Myway aangeeft: welke lader?
Het is helemaal niet nodig iedere maand een goede accu op te laden.
Volladen, afkoppelen en wegzetten. Na de winter checken, hij zou nog minstens 80% geladen moeten zijn.
Zo niet: waarschijnlijk kaduuk, of oxiderende polen.
Laatst gewijzigd door blizard op ma 18 mar 2019, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Accu spanning
Er word geladen met een Ctek multi XS 3600 accu lader tussen de 8 en 16 uur.
Ik stop wanneer de lader aangeeft dat de accu volgens hem vol zit.
Ik zie op de accu ook wel dat deze uit 2006 komt
Als de Accu kapot is wat kan ik het beste er voor terug kopen ?
Dezelfde, want die past zeker, of iets anders.
Ik heb voor de rest nooit klachten over de accu gehad
- vmax
- Berichten: 5176
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
- Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân
Re: Accu spanning
is het de hh accu of start accu?? en als je tevreden was met de accu waarom dan niet dezelfde??
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Re: Accu spanning
en 13!! jaar met een accu uit 2006, dan had je een goede , en een goed op elkaar afgestemde installatie, en netjes gebruikt.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accu spanning
Prima lader en de tijd die er geladen wordt is, zeker met 16 uur, goed.
Als de accu van 2006 is heeft hij goed zijn best gedaan en als er geen wijzigingen in het gebruik zijn idd gewoon de zelfde soort accu gebruiken.
Je kunt hem nog een keer helemaal laden en zoals ik lees is de minpool niet aangesloten dus is er geen verbruik, de accu per dag meten.
Zakt hij snel is hij overleden.
Als de accu van 2006 is heeft hij goed zijn best gedaan en als er geen wijzigingen in het gebruik zijn idd gewoon de zelfde soort accu gebruiken.
Je kunt hem nog een keer helemaal laden en zoals ik lees is de minpool niet aangesloten dus is er geen verbruik, de accu per dag meten.
Zakt hij snel is hij overleden.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19158
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Accuspanning
Voor de zekerheid: in die twee weken dat de spanning zakte tot 11,6V, toen had je wel
"de zwarte pool afgesloten"?
Anders zou het een sluipverbruiker kunnen zijn...
Overigens: je hoeft nooit beide polen af te sluiten, eentje is genoeg. En of dat zwart of
rood is maakt in principe niet uit. Stroom loopt in een kringetje, er komt geen stroom uit
de pluspool wanneer de 'min' (de zwarte) niet is aangesloten.
"de zwarte pool afgesloten"?
Anders zou het een sluipverbruiker kunnen zijn...
Overigens: je hoeft nooit beide polen af te sluiten, eentje is genoeg. En of dat zwart of
rood is maakt in principe niet uit. Stroom loopt in een kringetje, er komt geen stroom uit
de pluspool wanneer de 'min' (de zwarte) niet is aangesloten.
Re: Accuspanning
In die twee weken was de zwarte pool inderdaad afgesloten.
Ik heb om de 2 dagen genoteerd wat de status was en nadat de accu vol geladen was was het 2 dagen later al weer 12,1 en zo loopt het af naar de 11,6 waar ik het over had.
Ik denk dat de accu overleden is, dat mag ook wel na zoveel jaar.
Ik heb een nieuwe besteld, bedankt voor al het advies.
Ik heb om de 2 dagen genoteerd wat de status was en nadat de accu vol geladen was was het 2 dagen later al weer 12,1 en zo loopt het af naar de 11,6 waar ik het over had.
Ik denk dat de accu overleden is, dat mag ook wel na zoveel jaar.
Ik heb een nieuwe besteld, bedankt voor al het advies.
Laatst gewijzigd door Aloys op ma 18 mar 2019, 14:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Wanneer je meteen reageert is het niet nodig te quoten! Gebruik dan de knop "Plaats reactie".
Reden: Wanneer je meteen reageert is het niet nodig te quoten! Gebruik dan de knop "Plaats reactie".
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19158
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Accuspanning
Dan is er inderdaad minstens één cel stuk. Een "12V" accu bestaat uit 6 seriegeschakelde cellen van elk 2,3V maximaal.
Vol is dan 6 x 2,3V = 13,8V. Is er één cel stuk, dan is de maximale spanning 5 x 2,3V = 11,5V.
Niets meer aan te doen, naar de recycling!
Vol is dan 6 x 2,3V = 13,8V. Is er één cel stuk, dan is de maximale spanning 5 x 2,3V = 11,5V.
Niets meer aan te doen, naar de recycling!
Re: Accuspanning
@Aloys
Maakt niet uit rood/zwart, is niet helemaal waar.
Je kunt het beste de zwarte loskoppelen, als je bij het het demonteren of monteren met de sleutel tegen de massa komt is dat geen probleem.
Monteer of demonteer je de rode met de massa er nog aan en je maakt massa contact heb je vonken.
Bij monteren altijd eerst de plus en dan de min en bij demonteren anders om.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19158
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer: