Niveaumeter watertank Possl

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
hezem010
Berichten: 3
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 3:16
Locatie: Silvolde

Niveaumeter watertank Possl



Bericht door hezem010 »

Ik wil graag weten hoeveel water ik nog in de tank heb en ik vind dat de ingebouwde niveaumeter onvoldoende nauwkeurig is.
Dus heb ik een soort peilglas gemaakt en ben daar heel gelukkig mee.
Ik denk dat de foto voor zich spreekt. De kosten waren rond de 10 euro.
190317 niveaumeter possl.jpg
190317 niveaumeter possl.jpg (121.54 KiB) 1272 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Niveaumeter watertank Possl



Bericht door Kroppie »

:thumbup: , simpel en doeltreffend ,het hoeft niet altijd high tech te wezen om goed te zijn.

en is de tank doorzichtig?, dan was een gleuf in de houten wand waarschijnlijk ook al genoeg geweest, maar netjes :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2428
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Niveaumeter watertank Possl



Bericht door pepon »

Kleine opmerking, ik stoor mij altijd aan de sluitingen bij tie-rips, het scherpe afgeknipte randje vooral.
Dus de sluiting aan de binnenkant.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10164
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Niveaumeter watertank Possl



Bericht door Peter LMC »

Het bandje net na de sluiting niet afknippen maar vlak afsnijden met
bv een breekmesje geeft geen scherpe randen. :idea:
En (indien mogelijk) de sluiting uit het zicht.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Niveaumeter watertank Possl



Bericht door PaulBng »

P vd Ham
Berichten: 124
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 18:41
Locatie: Kop van Noord Holland

Re: Niveaumeter watertank Possl



Bericht door P vd Ham »

Ik loop ook al een tijdje rond met zo iets idee.
Hoe heb je het gemaakt?
Texis
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 20:54
Locatie: gem.Westerkwartier

Re: Niveaumeter watertank Possl



Bericht door Texis »

Uitstekend en simpel gemaakt.
Weg met de een op ongeveer standaard aanwijzing.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Niveaumeter watertank Possl



Bericht door 't Busje »

Het ziet er keurig uit, maar ik kijk toch liever op een niet helemaal nauwkeurige meter op het controlepaneel dan dat ik steeds de achterdeur open moet doen voor de waterhoogte.
Is die tank zo onregelmatig gevormd dat de onderste 10-liter streepjes zo'n ongelijke tussenruimte hebben? Dat verklaart dan wel de onnauwkeurigheid van de oorspronkelijke niveaumeter.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Niveaumeter watertank Possl



Bericht door Kroppie »

ik heb een knipperledje voor vol in de vulopening gemaakt, en voor een lege tank heb ik geen waarschuwing nodig, merk ik vanzelf.
ik tank regelmatig vers water, en weet wat ik ongeveer gebruik, heb nog nooit zonder gestaan.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 17 mar 2019, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 671
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 0:15
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Niveaumeter watertank Possl



Bericht door roze »

Top
Rob Zeijen | Hymer S660 | 1993 | MB 410 D | automaat |

Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
hezem010
Berichten: 3
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 3:16
Locatie: Silvolde

Re: Niveaumeter watertank Possl



Bericht door hezem010 »

pepon schreef:
zo 17 mar 2019, 15:19
Kleine opmerking, ik stoor mij altijd aan de sluitingen bij tie-rips, het scherpe afgeknipte randje vooral.
Dus de sluiting aan de binnenkant.

Groet, Ron.
Ron je hebt helemaal gelijk. Ik ga ze verdraaien.
isoplus
Berichten: 6383
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Niveaumeter watertank Possl



Bericht door isoplus »

In de Fiatbus dus ook in de Citroën zit de tank vaak achterin achter het achterwiel(binnen).
Dat geeft een wat vreemde inhoudsmeting met de normale melders omdat de tank niet uit een rechthoekig vat bestaat.
Bij mij is vol geen probleem, dan loopt het water immers in je klompen. Na half vol melden wordt het een rommeltje, bij 1/3 vol gaat de pomp lucht halen en bij 1/4 vol brengt de pomp geen water meer naar de kranen, er zit dan nog 10 liter in terwijl dat dus 25 zou moeten zijn.
We zijn er al aan gewend, camperbouwers vinden alles al gauw goed.
Dus als je het precies wilt weten is zo'n peilglas mits je het ijkt wel evengoed idee :thumbup:
Stukje doorzichtige plasticslang gaat ook wel opletten dat je de open bovenzijde van de slang bovenop in de tank uit laat komen en dat waterdicht doet anders krijg je water binnen bij tank vol. :wink:
hezem010
Berichten: 3
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 3:16
Locatie: Silvolde

Re: Niveaumeter watertank Possl



Bericht door hezem010 »

P vd Ham schreef:
zo 17 mar 2019, 17:53
Ik loop ook al een tijdje rond met zo iets idee.
Hoe heb je het gemaakt?
De tank is leeg en de dop is van de inspectieopening, de niveau meter en de leegloopklep er even uitgeschroeven.
Gat boren in een keer in de omkasting en de tank met iets langere boor 6mm. Daarna met de gatenzaag een gat 30mm in de omkasting boren. Vervolgens met een speedboor voor hout een gat van 13 mm boren in de tank. Slangpilaar 1/2'' - 8mm en sok 1/2' in de tank draaien met een rubber afdichting er tussen. Voordat je de slangpilaar er in draait hieraan PVC slang 8mm schuiven en vastzetten met een slangklem. Je draait de slangpilaar er dan het handigst in met een pijpsleutel omdat de slang er al aan zit. De sok aan de binnenkant van de tank aanbrengen via de inspectieopening. Deze kun je tegenhouden met een sleuteltang. Dit is even lastig maar gaat met een helpende hand zeker goed. Alle tot nu toe genoemde materialen kun je kopen bij een vijverhandel. Vervolgens een aluminium U-strip 10 x 10 mm (Gamma) op maat zagen en met 2 houtschroefjes op de omkasting schroeven precies boven het gat en netjes verticaal.. Doe een ringetje tussen de strip en de kast dan is er later ruimte voor de tiewraps. Slang op maat snijden, in de U-strip leggen en vastzetten met kleine tiewrapjes naar eigen inzicht. DE slang kan aan de bovenzijde gewoon open blijven. Dan alle kleppen en meters weer terugplaatsen en de maatstreepjes aanbrengen met een stift door elke keer 10 liter af te meten en in de tank te gooien. Zoals je ziet aan de streepafstanden is de tank bepaald niet regelmatig van vorm vanwege de wielkasten van de camper. Vervolgens kun jet het nog mooi maken met geprinte cijfers en maatstreepjes en een plastic folie er over. Heb je vragen, bel me dan 0610011529.
P vd Ham
Berichten: 124
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 18:41
Locatie: Kop van Noord Holland

Re: Niveaumeter watertank Possl



Bericht door P vd Ham »

Ik denk er over om een peilbuis / glas van doorzichtig pvc buis, 15 mm. doorsnede, te maken met twee bochten en twee vatdoorvoeren.
Nou vraag ik me alleen af of dat sterk en duurzaam genoeg is om de waterschommelingen op te vangen die in de tank ontstaan tijdens het rijden.
Het wordt geen lang peilglas. Ca. 30 cm hoog. Van druk pvc en verlijmd. Alleen de doorvoeren zijn uiteraard geschroefd met een rubber ring er tussen aan de binnenkant van de tank.

Het is bedoeld om het niveau te kunnen volgen als ik de watertank vul. In mijn Burstner zit een watertank onder de bank die een kleine verhoging heeft waar de vuldop op zit. De vuldop zit achter een deurtje in de camper. Als je niet goed oplet tijdens het water tanken loopt zo het water in de bodem van de camper. De watertank is wel een beetje doorzichtig maar niet erg duidelijk.
Plaats reactie