Met een moderne of ouderwetse auto de wereld door?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Sikander
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 11:15

Met een moderne of ouderwetse auto de wereld door?



Bericht door Sikander »

Beste Mensen,
Mijn huidige camper is een mercedes 310 4x4 uit 1990 zonder elektronica. Daar reizen we zonder problemen de wereld mee door.
Nu wil ik een nieuwe camper bouwen/aanschaffen met een Toyota landcruiser als basis. Ik weet Toyota is bekend over de hele wereld, maar we gaan eerst Rusland in en daarna naar de America's. Nu de vraag: Moet ik bij de aanschaf oppassen met het bouwjaar (zoals bv voor 2006) ivm eventuele aanwezige elektronica waardoor de wagen niet overal gemaakt zou kunnen worden.

Toen ik mijn Mercedes aanschafte raadde iedereen me af een sprinter te kopen, omdat die nogal eens op transport terugkwamen van Verweggiestan omdat ze daar niet gemaakt konden worden.

Waar of niet waar voor de landcruiser??
Bedankt voor het meedenken
Henk
Will
Berichten: 3531
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Met een moderne of ouderwetse auto de wereld door?



Bericht door Will »

Goedemorgen,

Je kan de vraag beter op onderstaand forum stellen 70% is gebaseerd op Fiat hier.

https://www.landcruiser-club.nl/16-activiteiten/6-forum

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Met een moderne of ouderwetse auto de wereld door?



Bericht door Bas vd laar »

Beste keus zou zijn een Landcruiser 4.2 lijn 6 HZJ75.
ook wel Troopy genoemd.
Zijn aan de prijs, maar wel goed ( in de basis, hangt af van de vorige eigenaar(en)

Zelf rijden we o.a. met een 32 jaar oude Nissan Patrol 3.3 TD met een daktent er op, een simpele, krachtige auto waar je overal mee komt.

Nadeel vind ik zelf de daktent, mijn ideale 4x4 camper ( maar dat is persoonlijk ) zou zijn of een Sprinter 4x4 van 1995 tot 2000 met een OM602 zonder elektronika, of, voor het zwaardere werk, de eerder genoemde Toyota HZJ75.
Dan heb je toch wat meer een campergevoel dan het rijden met een tent op het dak, met goed weer is zo'n tent geen probleem, maar als het regent kun je alleen op de voorstoelen zitten of in de tent gaan liggen, terwijl je met een camper toch wat meer comfort hebt.

Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt met snorkels, grotere wielen, lierbumpers, verhogingspakketten, bullbars, LED lampen enz enz.
Wel gaaf.
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Met een moderne of ouderwetse auto de wereld door?



Bericht door AadenAnke »

En als je dat van plan ben weet ik nog een goed en goedkoop adres om alle aanpassingen te maken. Jonge gozer zelf gek van tereinrijden. Heeft een aantal jaren bij Toyota dealer gewerkt en is sinds kort voor zich zelf begonnen. Is bezeten van de oudere LandCruiser en heeft heel veel 2e hands onderdelen liggen. Heeft er zelf ook een paar.

Gr. Aad
wazungu
Berichten: 41
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 8:18
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Met een moderne of ouderwetse auto de wereld door?



Bericht door wazungu »

Toyota is natuurlijk bekende merk. Echter kijk ook eens naar de Mitsubishi L300. Onverwoestbaar en stuk goedkoper. Nissan heeft ook een vergelijkbare.

Een maat groter zijn de unimog, sprinter of iveco daily de 4x4 voertuigen die wij zagen.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Met een moderne of ouderwetse auto de wereld door?



Bericht door dedruivenplukker »

In Brazilië wordt de L serie van MB gemaakt ( Nog steeds dacht ik).

Je ziet ze overal. In Dtsl komen nog steeds veel 4x4 modellen goedkoop op de markt van de Feuerwehr.

Wel een slagje groter maar fijne overland wagens.
Brasil.jpg
Brasil.jpg (66.55 KiB) 1323 keer bekeken
ashraf 1.jpg
ashraf 1.jpg (70.95 KiB) 1323 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Sikander
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 11:15

Re: Met een moderne of ouderwetse auto de wereld door?



Bericht door Sikander »

Bedankt voor alle reacties. Als je me dat adresje door wil geven Aad graag. Ik ga idd ook eens naar de landcruiser club.
Ik ga er dan mee door en ga toch voor de landcruiser. 2e hands zijn ze erg duur en zit je voor 20.000 euro nog in een oude bak van 16 jaar met meer dan 2 ton op de teller. Ik ga dan voor de HDJ 79 omdat ik een opbouw op het chassis ga maken.
Voor 40.000 heb ik een nieuwe uit Belgie Veel beter, even doorsparen alleen. In Duitsland heb ik het nog niet gevonden. In Nederland zijn er ook een paar te koop, maar duurder.
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Met een moderne of ouderwetse auto de wereld door?



Bericht door Autocaravana »

Naar mijn mening is de kwestie meer of de auto fundamenteel betrouwbaar is. Dat hangt van merk en type af en van onderhoud en preventieve vervangingen.
De VW T4 TDI California Syncro 1999, waar we mee reizen is bewezen betrouwbaar. Ik heb er zelf al 350.000 km mee gereden en slechts 2 keer in 18 jaar stond ik er mee stil. Beide keren een reparatie van een uur.
Er zit natuurlijk een ECU in en andere elektronica, maar dat hoeft niet te betekenen dat in een ver land men niet weet hoe reparaties uit te voeren. Onderdelen kun je altijd laten toesturen.
Voor een lange reis telt ook comfort en in een 4wd bus is het toch prettiger wonen en reizen dan een terreinwagen.

Maar, ook dit is natuurlijk een zeer persoonlijke ervaring.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Met een moderne of ouderwetse auto de wereld door?



Bericht door veetee »

Preventief onderhoud en goede verzorging is cruciaal. Oud hoeft geen probleem te zijn, kan soms zelfs een voordeel zijn in Verweggistan - wat simpelere techniek en ontbreken van ingewikkelde electronica maakt reparaties in ‘de bush’ wat makkelijker.
Ik heb vorige maand mijn Land Rover Defender 110 verkocht, 23 jaar oud en net ingelopen - slechts 410.000 km. In de 10 jaar en 150.000 km dat we er mee gereisd hebben, slechts 2 maal stil gestaan door pech, en dat was helemaal in het begin door achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar. De nieuwe eigenaar gaat er ook weer grote reizen mee maken, en ik weet zeker dat hij ook weer veel probleemloze km’s kan gaan maken, mits de wagen ook weer wat aandacht en liefde krijgt en niet op onderhoud bezuinigd wordt...
.
6B155EFC-04C1-4C23-9358-A87EDA22664B.jpeg
6B155EFC-04C1-4C23-9358-A87EDA22664B.jpeg (276.25 KiB) 838 keer bekeken
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Met een moderne of ouderwetse auto de wereld door?



Bericht door AadenAnke »

Sikander schreef:
vr 22 mar 2019, 11:00
Bedankt voor alle reacties. Als je me dat adresje door wil geven Aad graag. Ik ga idd ook eens naar de landcruiser club.
Ik ga er dan mee door en ga toch voor de landcruiser.
Ik wil je graag het adres en/of telefoonnummer door geven. Ik zit nu al ff te kijken hoe ik een PB kan sturen maar kan dat niet vinden. Ik ben zo klojo met dit soort dingen :bang: :bang: en dit zo op het forum zetten lijkt me niet echt netjes. Dus Sikander als jij een PB naar mij kan sturen? Kan ik weer naar jou reageren.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Met een moderne of ouderwetse auto de wereld door?



Bericht door Cee Pee »

@Aad,
Voor een PB even in een bericht van degene die jij een PB wil sturen op zijn naam klikken links boven het bericht.
Dan zie je in zijn profiel bij "contact" de optie "stuur PB" en "stuur e-mail"

Hierop klikken en de rest wijst zichzelf.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Met een moderne of ouderwetse auto de wereld door?



Bericht door Kroppie »

of in de avatar op het wolkje met de 3 puntjes klikken

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Met een moderne of ouderwetse auto de wereld door?



Bericht door AadenAnke »

Oké ik ga het proberen :-B

Gr. Aad
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Met een moderne of ouderwetse auto de wereld door?



Bericht door AadenAnke »

Ik denk dat het gelukt is. Weer wat geleerd.

Gr. Aad
Plaats reactie