Isolatie ruimte met watertanks

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Isolatie ruimte met watertanks



Bericht door mfellman »

Ik ben een grote touringcar aan het ombouwen tot camper. Ik wil daarbij dat onze schoon en vuilwater tanks geisoleerd inbouwen om eventueel ook in de toekomst in de winter weg te kunnen met de camper.
Ik gebruik veel hout met vaak multiplex maar denk dat ik nu ook isolatie materiaal nodig heb. Welke dikte piepschuim bolletjes (EPS? want is denk ik relatief het goedkoopst) is dan aan te raden. Isolatie dus om minimaal bij te hoeven verwarmen.
Ik moet dan denk ik ook nadenken over eventuele verwarming in die ruimte. Ooit waren er ideeen om met een gloeilamp een kleine ruimte vorstvrij te houden. Hiervoor zat ik eventueel ook te denken aan zo'n chinese diesel kachel (moet er in de bus zelf mogelijk ook nog een paar plaatsen als we in de winter weg willen).
Maar ja de ruimte met de tanks doe ik liever gelijk behoorlijk dan dat ik zeker weet dat ik voor de winter alles eruit moet bouwen en opnieuw moet doen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Isolatie ruimte met watertanks



Bericht door de Jonckheer »

Het zal niet snel bevriezen in die bagageruimtes, maar voor de zekerheid kun je de luiken aan de binnenkant met piepschuim beplakken, dat isoleert goed en weegt niks. Je kunt de luiken niet te zwaar maken want dan doen je gasveren het niet goed meer en moet je die vervangen door zwaardere. Vertrouw je het niet kun je altijd een scheut pure antivries via de wc en de gootsteen in de vaten laten lopen, dan weet je zeker dat het niet bevriest. De schoonwater tank beplakken aan de buitenkant. Heb je kachels onderin branden geven die genoeg warmte af dat de leidingen niet bevriezen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Isolatie ruimte met watertanks



Bericht door Peter LMC »

Als je wat stevigere platen wilt dan piepschuim en beter verwerkbaar
dan kun je ook kiezen voor PIR of Pur platen.
https://www.isolatie-info.nl/isolatieplaten
Plaats reactie