Hoofdschakelaar Electroblock Schaudt EBL 100 komt laat op

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
duive013
Berichten: 26
Lid geworden op: do 04 okt 2018, 20:41

Hoofdschakelaar Electroblock Schaudt EBL 100 komt laat op



Bericht door duive013 »

Hallo allemaal…
In mijn wagen Hymer Tramp zit een electroblok EBL 100 van het merk Schaudt. De hoofdschakelaar geeft echter problemen.
Met stallen van de wagen zet ik standaard de hoofdschakelaar om (uit) zodat de 12 v stroomvoorziening wordt afgeschakeld.
Echter na enkele maanden of zelfs weken stilstand, vervolgens weer op pad willen gaan zet ik de schakelaar weer om (aan)en gebeurt er vervolgens niets.Geen relais gaat om, en op LED display is niets te bespeuren. Geen 12 v voorzieningen, dus niets werkt. Echter 5 minuten later komt er plots leven en het display schiet vervolgens aan en 12 V werkt weer.
Vervolgens onmiddellijk daarna afschakelen en daarna weer inschakelen gaat wel goed. Opvallend: Afschakelen hoor ik relaisklik, met aanzetten echter niet…
Na dit al enkele keren aan de hand gehad te hebben ben ik onderlaatst vanuit de stalling eerst 10km gaan rijden om zo de accu’s te prikkelen echter geen verbetering, hetzelfde herhaalt zich.

Tijdens de trip kan ik ook de hoofdschakelaar aan en uit zetten en de EBL reageert dan wel prompt. Maar dan ook weer: Afschakelen hoor ik relaisklik, met aanzetten niet…
Nu ben ik toch bang een volgende keer helemaal zonder 12 V te komen staan en de trip dan moet afblazen. Ik moet er toch niet aan denken…

Wat u moet weten:
Zonnepanelen op camperdak en in de stalling is zodanig lichtinval dat er altijd wel iets van een stroompje laadt…….. de wagen staat daar niet aan netspanning, de eigenaar staat dit niet toe.Ik haal ook nooit de polen van de accu’s los..

Startaccu is verleden jaar vervangen, huishoudaccu is 5 jaar oud en doet het in mijn beleving nog steeds prima…

Nu de vraag, hoe dit mogelijk is en wat kan hiervan de oorzaak kan zijn. In het verleden was dit niet zo..
Mijn kennis evenwel is duidelijk niet toereikend…

Wellicht heeft een van u iets dergelijks aan de hand gehad?? Graag verwelkom ik reactie en heel graag advies…..

Bij voorbaat alvast dank,

Aad
EBL-100 Schaudt-1.jpg
EBL-100 Schaudt-1.jpg (68.62 KiB) 1047 keer bekeken
EBL-100 Schaudt.jpg
EBL-100 Schaudt.jpg (101.04 KiB) 1047 keer bekeken
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Hoofdschakelaar Electroblock Schaudt EBL 100 komt laat op



Bericht door javanes »

In het relais zitten paar relais, waaronder die van de hoofdschakelaar. En dat relais schakelt nu wat zwaar.
Dat zullen waarschijnlijk Gruner relais zijn waar bovenop een (groen) schuifje zit zodat je doe ook handmatig kan bedienen.
Je zou de EBL open kunnen maken en zo'n schuifje voorzichtig van een druppel siliconen olie kunnen voorzien en dat schuifje een paar keer heen en weer bewegen.
Wel in de oorspronkelijke stand terug zetten.

Ook kan pinnetje 2 van stekkerblok 3 slecht contact maken, waardoor relais 1 geen spanning krijgt om in te schakelen.

Afbeelding
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hsrscheper
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 16:33
Locatie: Scherpenzeel (gld)

Re: Hoofdschakelaar Electroblock Schaudt EBL 100 komt laat op



Bericht door hsrscheper »

Heb precies hetzelfde meegemaakt met m’n EBL99 inonze Starline 630. Na winterstalling vrijwel niet aan te krijgen. EBL onder voorstoel weg. Kloppen op de relais en dan ging hij weer aan. Hele seizoen EBL niet weer afgezet engeenenkel probleem. In winterperiode EbL naar Schaudt opgestuurd ter reparatie. ( ziehiervoir hun website ) . Kreeg na enkele weken prijsopgave en na betaling kreeg ik hem als nieuwweer retour. Probleem verholpen..
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Hoofdschakelaar Electroblock Schaudt EBL 100 komt laat op



Bericht door javanes »

En wat hebben ze er dan aan gedaan of vervangen?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Hoofdschakelaar Electroblock Schaudt EBL 100 komt laat op



Bericht door myway »

Een druppeltje silicone op het schuifje
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Hoofdschakelaar Electroblock Schaudt EBL 100 komt laat op



Bericht door javanes »

Jij zegt het. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hoofdschakelaar Electroblock Schaudt EBL 100 komt laat op



Bericht door hathi »

Nee Jaques simpel en eenvoudig gaat hier meestal niet op ....duur en ingewikkeld dat is pas o.k. :bang:
Hans
duive013
Berichten: 26
Lid geworden op: do 04 okt 2018, 20:41

Re: Hoofdschakelaar Electroblock Schaudt EBL 100 komt laat op



Bericht door duive013 »

Poeh, wordt wel een dingetje om EBL onder de duostoel weg te halen zeg. Zit totaal ingekist. :problem: Voor ik eerdaags tripje ga doen ga ik eerst even de contacten na lopen. Wie weet met klein beetje mazzel. In ieder geval kan ik dat dan uitsluiten voor ik rigoureuzer aan de slag moet.

Bedankt allemaal voor goede raad en tips...

Ik laat nog even weten...

Aad
duive013
Berichten: 26
Lid geworden op: do 04 okt 2018, 20:41

Re: Hoofdschakelaar Electroblock Schaudt EBL 100 komt laat op



Bericht door duive013 »

duive013 schreef:
wo 13 mar 2019, 22:36
Poeh, wordt wel een dingetje om EBL onder de duostoel weg te halen zeg. Zit totaal ingekist. :problem: Voor ik eerdaags tripje ga doen ga ik eerst even de contacten na lopen. Wie weet met klein beetje mazzel. In ieder geval kan ik dat dan uitsluiten voor ik rigoureuzer aan de slag moet.

Bedankt allemaal voor goede raad en tips...

Ik laat nog even weten...

Aad
Hallo allemaal, ik zou nog terugkoppeling geven.

Welnu, ik heb genoemde EBL stekkers zoveel als kan op en neer bewogen, echter niets losgehaald, daarnaast zekering uitgenomen, gechecked en weer aangebracht. Nu werkt alles optimaal. Snelle respons relais, geen gedonder meer te bespeuren...

Kan wellicht zijn dat toch heeft gelegen aan te lage spanning van de huishoudaccu.?? ( staat niet aan walstroom ) In de stalling is tot het voorjaar heel weinig lichtinval en zodoende de zonnepanelen niet of nauwelijks hun werk hebben kunnen doen. Lichtopbrengst is nu duidelijk beter en de HH accu laadt voortreffelijk.

Maar of dit laatste het euvel kan zijn geweest weet ik niet zeker.. Echter ik ben nu wel eventjes blij..

Nogmaals dank voor goede raad.

grtjs Aad
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Hoofdschakelaar Electroblock Schaudt EBL 100 komt laat op



Bericht door javanes »

makkelijke oplossing en bedankt voor de terugkoppeling. :thumbup:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie