Autoradio inbouwen lukt niet ... Tips??

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Campi
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 06 mar 2019, 19:30
Locatie: Almelo
Contacteer:

Autoradio inbouwen lukt niet ... Tips??



Bericht door Campi »

Vandaag wilde ik de cassettespeler vervangen door een cd speler. Al heel vaak gedaan in mijn oude auto's, maar op de een of andere manier lukt het vandaag niet. Willen jullie met mij meedenken?
De cassettespeler zit direct aangesloten op de stekker dan is er geen probleem. De cd speler sluit aan via een verloopstekker.
De eerste foto is de aansluiting van de cd speler:

Afbeelding

De tweede foto is de aansluiting vanuit de camper

Afbeelding

De rode, gele en zwarte draad liggen tegen elkaar. Dus volgens mij zou hij het dan moeten doen. Vanuit de camper heb ik nog een oranje draad. Vanuit de radio een bruine en een blauw/witte. Moet ik de oranje aansluiten op 1 van de twee? Zodat hij het misschien wel gaat doen? Dacht dat de bruine voor tel mute was. Dus volgens mij hoef ik die niet aan te sluiten.
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: Autoradio inbouwen lukt niet ... TIPS????



Bericht door jochniew »

Deze stekkers verzorgen alleen de voeding, die van de speakers heb je ook al aangesloten?
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Autoradio inbouwen lukt niet ... TIPS????



Bericht door veetee »

676F8DC1-8876-428F-BBD2-55E7CC74BDB0.jpeg
676F8DC1-8876-428F-BBD2-55E7CC74BDB0.jpeg (113.01 KiB) 1400 keer bekeken
Gebruikersavatar
Campi
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 06 mar 2019, 19:30
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Autoradio inbouwen lukt niet ... TIPS????



Bericht door Campi »

jochniew schreef:
za 09 mar 2019, 19:55
Deze stekkers verzorgen alleen de voeding, die van de speakers heb je ook al aangesloten?

Hhahahaaha ja die heb ik aangesloten, maar hij maakt op de een of andere manier geen contact. Hij gaat dus niet aan en er verschijnt niets op de display. Sluit ik de Cassette aan dan doet hij dat direct. Het gaat mij erom wat ik aan moet met de oranje die uit de auto komt moet ik die aansluiten aan de blauw witte bv? Ik ging ervan uit dat de rode 12V, de gele permanent 12 V en de zwarte aarde voldoende zouden zijn, maar dat is duidelijk niet het geval. Niet alleen met deze cdspeler maar ook met een andere die ik uit mijn oude auto heb gehaald. Wilde nog even checken of het aan de radio lag, maar dat was dus niet zo.
Gebruikersavatar
Campi
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 06 mar 2019, 19:30
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Autoradio inbouwen lukt niet ... TIPS????



Bericht door Campi »

@Vincent inderdaad ook meerder van die schema's gevonden. Maar daar zit dus het probleem. Vanuit mijn camper komt alleen een oranje draad die ik nog over heb. Vanuit de radio een bruine en een blauw witte. Ik vraag me dus af of oranje op een van die twee aangesloten moet worden. Maar dat weet ik graag voor ik aan het knippen ga :-B
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24432
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Autoradio inbouwen lukt niet ... Tips??



Bericht door javanes »

Wat is het merk en type van die Radio/CD?
Laatst gewijzigd door javanes op za 09 mar 2019, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Autoradio inbouwen lukt niet ... Tips??



Bericht door veetee »

Staat er niks in de handleiding van de cd speler? Welk merk, typenr?
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1593
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Autoradio inbouwen lukt niet ... Tips??



Bericht door DiffRental »

Blauw/wit is vaak een stroom uitgang van de radio om bv een elektrische antenne aan te sturen.
De oranje draad van de wagen zou wel eens spanning kunnen geven als het licht aanstaat zodat de radio de verlichting dimt. (als ie die functie heeft)
Afhankelijk van de radio kan geel en rood gedraaid zitten, dus rood contact en geel permanent of juist andersom.
Geel en rood kan je wisselen met de aanwezige steekstekkertjes.

Maar met een spanningzoeker kom je waarschijnlijk verder als gokken en proberen. (met het risico dat er nu een zekering defect is)
Laatst gewijzigd door DiffRental op za 09 mar 2019, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1593
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Autoradio inbouwen lukt niet ... Tips??



Bericht door DiffRental »

En als je goed kijkt op de 2e foto dan staat het zelfs op de draden wat het zou moeten zijn. :lol3:

Op de oranje draad staat Illumination, geeft dus 12v als het licht aanstaat. Leuke optie maar heb je niet nodig om de radio te laten werken.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Campi
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 06 mar 2019, 19:30
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Autoradio inbouwen lukt niet ... Tips??



Bericht door Campi »

DiffRental schreef:
za 09 mar 2019, 23:26
En als je goed kijkt op de 2e foto dan staat het zelfs op de draden wat het zou moeten zijn. :lol3:

Op de oranje draad staat Illumination, geeft dus 12v als het licht aanstaat. Leuke optie maar heb je niet nodig om de radio te laten werken.

Hahahaha inderdaad. Maar goed dat was eigenlijk ook mijn gok. Dus eigenlijk zou hij het gewoon moeten doen op de drie draden die er in zitten. Heb inmiddels 3 cd spelers geprobeerd. Geen van drieën geeft enig teken van leven. De cassette springt onmiddellijk aan. Anders toch maar weer de cassettes uit de kast halen hahaha
Gebruikersavatar
Campi
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 06 mar 2019, 19:30
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Autoradio inbouwen lukt niet ... Tips??



Bericht door Campi »

@ Jacques en Vincent,

Inmiddels 3 geprobeerd. 2 Die ik werkend uit mijn eigen auto's heb gehaald. Destijds ook zelf aangesloten. Dat waren een Pioneer en een jvc. En de andere is gloednieuw uit de doos een jvc. Hij zou het moeten doen met de drie kabels rood geel en zwart. Ik zal ze vandaag even doormeten maar volgens mij zijn geel en rood niet omgedraaid.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Autoradio inbouwen lukt niet ... Tips??



Bericht door Kroppie »

zekeringen IN de auto heel, m.a.w. staat er stroom op de draden waar volgens jou stroom op moet staan?, stekkers IN de auto goed aangesloten?.
stekker pootjes en stekker busjes IN de stekkers niet terug gedrukt?, en maken ze goed contact met elkaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Autoradio inbouwen lukt niet ... Tips??



Bericht door dieseltje+ »

Je zal al wel van alles geprobeerd hebben.
Check eens of de geschakelde plus wel werkt, spanning geeft!
Sommige oudere ( met name cassette spelers) functioneerde al met alleen de geheugen draad aangesloten. Dus zonder de geschakelde plus.
Blauwpunkt heeft een serie gehad waarbij dat zo was. Misschien wel meer merken.

De CD spelers doen dat niet. Hebben echt spanning op de geschakelde plus nodig.
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op zo 10 mar 2019, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Campi
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 06 mar 2019, 19:30
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Autoradio inbouwen lukt niet ... Tips??



Bericht door Campi »

dieseltje+ schreef:
zo 10 mar 2019, 11:13
Je zal al wel van alles geprobeerd hebben.
Maar check eens of de geschakelde plus wel werkt, spanning geeft!
Sommige oudere ( met name cassette spelers) functioneerde al met alleen de geheugen draad aangesloten. Dus zonder de geschakelde plus.
De CD spelers doen dat niet. Hebben echt een werkende geschakelde plus nodig.

Blauwpunkt heeft een serie gehad waarbij dat zo was.
Misschien wel meer merken.
Inderdaad al van alles geprobeerd. Nu iets verder de auto ingedoken en er zitten inderdaad maar twee draden aan :( Ben dus inderdaad bang dat ik nu mijn cd speler niet aan kan sluiten. Dat zou ik wel graag willen maar ik heb geen idee hoe ik een geschakelde plus kan installeren. Misschien heeft iemand hier ervaring mee? Ik woon in Almelo en het zou te gek zijn als iemand mij zou kunnen helpen (uiteraard niet voor niets :-B )
Plaats reactie