Banden Apollo Altrust

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 75
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 8:30
Locatie: Dirksland

Banden Apollo Altrust



Bericht door Brava »

De camper is weer toe aan nieuwe banden althans dat vindt onze verzekering de verplichte vervanging na 6 jaar grrrmfff kortom het is niet anders.

Uit diverse recente testen ( o.a ANWB en duitse) die hier 2 weken geleden op het forum voorbij kwamen las ik dat de Apollo Altrust banden er positief uitkwamen.

Heb er nu 215 75 16 Vredestein Comtrac onder niks bijzonders niet positief of negatief. De Apollo’s ( = Vredestein) Altrust redelijk goed getest dus mijn vraag zijn er hier campers met deze Altrust banden en wat zijn dan de algemene ervaringen?

Dus wie...
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Banden Apollo Altrust



Bericht door Bas vd laar »

de verplichte vervanging na 6 jaar grrrmfff kortom het is niet anders.
Een andere verzekering misschien?
Ik weet niet hoeveel je rijdt, maar als ze nog zo goed als nieuw zijn zou ik overstappen.
Wim45
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 14:10
Locatie: Leuvenheim

Re: Banden Apollo Altrust



Bericht door Wim45 »

Ik heb vorig jaar maart 4 Apollo Altrust Summer 8PR 215/70-15 onder mijn Citroen Jumper (Globescout) gemonteerd en hier 5500km mee gereden.
Mijn ervaring is dat dit prima banden zijn, zowel op droog als op nat wegdek.
Deze ervaring komt overeen met de testen van vorig jaar in de Promobiel.
PDJ

Re: Banden Apollo Altrust



Bericht door PDJ »

Nog geen ervaringen met de Apollo's, maar wel al besteld omdat mijn huidige bandjes ook aardig aan het bejaren waren :wink: .
Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 75
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 8:30
Locatie: Dirksland

Re: Banden Apollo Altrust



Bericht door Brava »

Bedankt voor de reacties. Ik ga de banden bestellen met een verse dotcode dan kan ik er hopenlijk weer 6 jaar mee karren.

Monteren zal 1e week april plaats vinden en ga dan een week met de camper op stap. Lijkt mij nuttig om de ervaringen met de banden tov de huidige Vredestein Comtrac’s terug te koppelen misschien dat anderen daar profijt van kunnen hebben bij hun aanschaf. Meetpunten voor mij zijn dan meer of minder band geluid, veercomfort en het meer of minder overhellen/rollen in bochten.

Cheers!
Gebruikersavatar
Rens en Riet
Berichten: 954
Lid geworden op: ma 29 jan 2007, 19:28
Locatie: Roosendaal

Re: Banden Apollo Altrust



Bericht door Rens en Riet »

Brava, TIP ; Laat na het monteren van nieuwe banden de DOT code vermelden op de faktuur .
ben je gelijk van de geschurk van de verzekering af. :bang:
Mvg, Rens
Doe wat je niet kunt laten
en laat doen wat je niet kunt.
Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 75
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 8:30
Locatie: Dirksland

Re: Banden Apollo Altrust



Bericht door Brava »

Dat is een prima tip!
Bij de vijfjaarlijkse taxatie van de camper controleert de taxateur daadwerkelijk de dotcode van de banden. Dat is bij ons nu tweemaal zo gegaan en koop ik na 6 jaar nieuwe banden.
Mijn vraag aan taxateur. Zijn ze dan versleten? Nee in het geheel niet er zit nog voldoende profiel op. Zitten er dan droogte of stilstand scheuren in? Nee niet zichtbaar. Waarom moet ik dan vervangen? Gewoon voor de zekerheid de mogelijke schade bij een klapband is bij een camper groot en na 6 jaar schijnt dat progessief toe te kunnen nemen. Eea is natuurlijk afhankelijk van onderhoud en korte of lange stilstand en veel of bv weinig over slechte wegen of stenen/ rotsen rijden.

Veranderen van verzekering is niet echt handig omdat de camper bij aanvang gezien camper leeftijd binnen alle dekkingsnormen viel. Nu x jaren later bij veranderen verzekeraar niet meer dus veranderen van verzekering levert o.a. minder dekking op etc etc. Gezien het verdienmodel van verzekeraars logisch immers zoveel mogelijk premie innnen en zo weing mogelijk uitkeren. Kun je wat van vinden en tegen verzetten maar in in mijn opinie vechten tegen de bekende bierkaai.

Maar enfin voor €460 4 nieuwe Apollo’s verse dotcode, stalen ventielen gemonteerd en al iedereen weer tevreden. De oude maar nog in goede staat verkerende Comtrac banden 1 wordt “versere” reservewiel de 3 overige verkoop ik wel weer aan de liefhebbers.
Cheers!
Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 75
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 8:30
Locatie: Dirksland

Re: Banden Apollo Altrust



Bericht door Brava »

Nog even een update.

Zat mij toch nog niet helemaal lekker :-B

Vervolgens contact gehad met bandendealer ik krijg Apollo Altrust productiedatum week 39 2018. Verser is er niet.

Vervolgens contact met Apollo/Vredestein die aangeven bandendealer heeft geen invloed op de dot code en in mijn banden maat is dit dot code 3918 de meest verse code.

Vervolgens eea voorgelegd aan verzekeraar die zowaar meedacht en mijn argumentatie begreep en aanvaarde.
Waarmee is afgesproken dat een kopie van de factuur met de dot code gehanteerd zal worden als nieuw en voor een periode van 7 jaar.

Kortom geeft weer wat duidelijkheid hoe eea met wat communicatie tot een oplossing is gekomen.

Cheers! :cheers:
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Banden Apollo Altrust



Bericht door Becosemsaida »

@Brava..... Dus je verzekering "gaf" ja maar 6 jaar op een set banden maar omdat er geen nieuwere DOT code is als 3918 krijg je 7 jaar? Ik weet niet hoe dat word gedaan want als je het ander setje 6 jaar hebt en nog in GOEDE staat zijn kan dat ook voor nog een jaar (of meer).....

Vind het een raar verhaal dat je verzekering uitmaakt hoelang je banden mag gebruiken op een auto. Ik begrijp dat het een oude verzekering is van een oude (nieuwe, campers worden niet oud :) ) maar zal toch even goed informeren bij een andere verzekering....

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Banden Apollo Altrust



Bericht door Adfur »

Wim45 schreef:
zo 10 mar 2019, 19:23
Ik heb vorig jaar maart 4 Apollo Altrust Summer 8PR 215/70-15 onder mijn Citroen Jumper (Globescout) gemonteerd en hier 5500km mee gereden.
Mijn ervaring is dat dit prima banden zijn, zowel op droog als op nat wegdek.
Deze ervaring komt overeen met de testen van vorig jaar in de Promobiel.
Is die maat standaard op de Campscout? Onder onze Jumper Campscout zitten 225/75-16 banden. Apollo levert die helaas niet.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Banden Apollo Altrust



Bericht door EasyBee »

Brava schreef:
vr 15 mar 2019, 15:02
Nog even een update.
...
Cheers! :cheers:
Banden mogen bij een leverancier/importeur jaren liggen (lekker koel en donker = geen direct UV licht). Het gaat niet om de dotcode, maar om de montagedatum. Dus gewoon die bon goed bewaren. Heb je geen bon, dan kijken ze naar de dotcode. Teller van die 6 jaren flauwekul begint pas te lopen vanaf de montagedatum.

NB Je begint dit topic met Apollo (=Vredenstein), maar als je het precies neemt is Vredenstein onderdeel van Appolo Tyres ltd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 75
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 8:30
Locatie: Dirksland

Re: Banden Apollo Altrust



Bericht door Brava »

Zoals eerder in dit topic aangegeven wordt de camper elke 5 jaar getaxeerd en de waarde voor 5 jaar vastgesteld dat is een verzekeringseis. Opzich is dat prima in de prak totalloss, in brand of gestolen de vastgestelde waarde wordt uitgekeerd. Laat ik mij even beperken tot het laatste taxatierapport medio 2018 daarin beschrijft de taxateur o.a. de dot code en de aantekening dat de banden vervangen dienen te worden omdat de dotcode de 6 jaar passeerde .
Mijn opmerking incl. de factuur dat de banden logischerwijs later zijn gemonteerd dan productiedatum maakte geen indruk dus dot code was leidend. Maw ik was daar niet blij mee en heb er nog een paar maanden mee gereden totdat de camper de stalling in ging en er begin april as wordt uitgehaald en nieuwe banden worden gemonteerd.

De nieuwe banden besteld en het vervolg en uitkomst heb ik al beschreven.
Ik was het met de gang van zaken niet eens dus via backup van de bandendealer en Vredestein nu van de verzekeraar zwart op wit gekregen wat redelijk is de factuurdatum met dot code ( kopie gaat daar in dossier) is leidend.

Doorrijden met oude banden betekent in mijn optiek dat als er schade ontstaat bv klapband of ander onheil de verzekeraar kan ( zal) zeggen keren schade niet uit want u heeft zich niet gehouden aan enz enz enz. Verzekeringen grijpen immers alles aan om niet uit te hoeven keren dat is hun verdienmodel. Wijzigen van verzekering is zoals eerder beschreven in mijn geval geen verstandige optie.

De verzekeraar is een zeer bekende camper verzekeraar dus neem aan dat veel meer camperaars daarmee te maken hebben en naar wens met deze informatie in een soortgelijke situatie kunnen handelen en verwijzen.

Prettig weekend allen! :cheers:
Gebruikersavatar
Ronk
Berichten: 497
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 22:25

Re: Banden Apollo Altrust



Bericht door Ronk »

Je bent niet verplicht iedere 5j je camper te laten taxeren a 200 euro alleen wordt bij totalloss dan de dagwaarde uitgekeerd net als bij je personen auto maar de andere schades worden gewoon betaald, en totalloss komt niet vaak voor dus ik doe dat niet.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Banden Apollo Altrust



Bericht door hathi »

Heel slim Ronk,de eerste 5 jaar,kan ik me nog iets bij voorstellen,maar daarna is weggegooid geld,alleen kom je daar pas achter ,als het zich voor doet :bang:
Hans
Plaats reactie