Roetmeting APK te hoog
Roetmeting APK te hoog
Zojuist is mijn Transit Mk5 met 101 pk 2.5 TDi afgekeurd op een 30% te hoge roet uitstoot. Een paar maanden geleden Is de Epic pomp vervangen door een mechanische Bosch pomp.
Wat te doen om de uitstoot binnen de grens te krijgen?
Zelf heb ik al de maximaal aanslag van de gashefboom driekwart slag naar binnen gedraaid. Dat heeft invloed op het maximale toerental, dat naar mijn beleving veel hoger was dan bij de Epic pomp tijdens de test. Dit gaat zonder dat het maximale vermogen terugloopt, ik heb elke pk nodig.
Verder overweeg ik in de aanloop naar de herkeuring GTL te tanken en de wagen bij de herkeuring aan te bieden met een verwijderd luchtfilter.
Graag hoor ik aanvullende tips. Wat helpt, wat is slim, helpen toevoegingen aan de brandstof?
Wat te doen om de uitstoot binnen de grens te krijgen?
Zelf heb ik al de maximaal aanslag van de gashefboom driekwart slag naar binnen gedraaid. Dat heeft invloed op het maximale toerental, dat naar mijn beleving veel hoger was dan bij de Epic pomp tijdens de test. Dit gaat zonder dat het maximale vermogen terugloopt, ik heb elke pk nodig.
Verder overweeg ik in de aanloop naar de herkeuring GTL te tanken en de wagen bij de herkeuring aan te bieden met een verwijderd luchtfilter.
Graag hoor ik aanvullende tips. Wat helpt, wat is slim, helpen toevoegingen aan de brandstof?
Re: Roetmeting APK te hoog.
zit de uitlaat niet vol met roet , erfenis van de oude pomp? (op de brug en tijdens hoog toerental met een houten/rubber hamer op de uitlaatpot kloppen)
zijn de nozzles al eens gecontroleerd op openings druk en verstuifbeeld, andere pomp ,ook andere verstuivers/instellingen?
een keer een flinke dosis verstuiverreiniger in de tank
zo maar wat kreten.
succes
jos
zijn de nozzles al eens gecontroleerd op openings druk en verstuifbeeld, andere pomp ,ook andere verstuivers/instellingen?
een keer een flinke dosis verstuiverreiniger in de tank
zo maar wat kreten.
succes
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 05 mar 2019, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Roetmeting APK te hoog.
Toen ik nog sleutelde gebeurde het vaker dat de roettest te hoog was. Een kwestie van de stelbout op de achterkant van de pomp iets UIT te draaien, bv een kwart slag. Dan krijgt ie minder brandstof en dus ook minder roet. Na goedkeur draai je hem dan weer op de oude stand en probleem opgelost. Het is al wat jaren geleden dus k weet niet of dat met de huidige pompen ook kan maar misschien weet iemand anders dat.
Re: Roetmeting APK te hoog.
Ja, ik heb de stelbout van de gashevel al driekwart slag dicht gedraaid en ik heb zojuist een liter LIQUI MOLY 5170 op Ebay gekocht. Dat gaat in de brandstoftank.
Er zitten nieuwe verstuivers in.
In het verleden heeft hij een tijdje vreselijk veel roet gegeven, daar zit ongetwijfeld nog het e.e.a. van in de uitlaat.
De EGR is afgedopt.
@Nico, dit is natuurlijk een oud type Bosch pomp, 100% mechanisch, dus jouw verhaal gaat hier op. Eerst probeer ik het even met de huidige maatregelen, als dat niet werkt -wat ik niet geloof-, dan wordt er ook aan die schroef gedraaid.
Er zitten nieuwe verstuivers in.
In het verleden heeft hij een tijdje vreselijk veel roet gegeven, daar zit ongetwijfeld nog het e.e.a. van in de uitlaat.
De EGR is afgedopt.
@Nico, dit is natuurlijk een oud type Bosch pomp, 100% mechanisch, dus jouw verhaal gaat hier op. Eerst probeer ik het even met de huidige maatregelen, als dat niet werkt -wat ik niet geloof-, dan wordt er ook aan die schroef gedraaid.
Laatst gewijzigd door Meine op di 05 mar 2019, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Roetmeting APK te hoog
ff een grote rondrit maken
en rechstreeks de met gloeiend hete motor
de meting laten doen
en rechstreeks de met gloeiend hete motor
de meting laten doen
Re: Roetmeting APK te hoog
Ik stond inderdaad met een niet volledig op temperatuur zijnde motor bij het APK station. Daar heb ik van geleerd, volgende week gaat dat anders.
- vmax
- Berichten: 5176
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
- Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân
Re: Roetmeting APK te hoog
tank leeg rijden dan gtl tanken en ff gassen
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
- Bas vd laar
- Berichten: 6302
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Roetmeting APK te hoog
Even 5 minuten gassen met veel toeren en je probleem is over.
Heb het zo vaak meegemaakt met oude diesels.
Heb het zo vaak meegemaakt met oude diesels.
Re: Roetmeting APK te hoog
Momenteel rijd ik elke week met de camper met de tandemas aanhanger als een soort verhuiswagen naar mijn toekomstige huis in Duitsland. Dat gaat op de autobahn bijna volgas met slechts 100 pkaas. Dat 5 minuten gassen gaat me niet helpen vrees ik.
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 25 jun 2008, 20:37
- Locatie: Dronten
Re: Roetmeting APK te hoog
5 liter benzine op een volle tankdiesel helpt ook nog wel eens en is niet schadelijk voor de motor.
Heb ik geregeld gedaan bij mijn oude Mercedes Bens 200D van 1982 bij de apk keuring.
Heb ik geregeld gedaan bij mijn oude Mercedes Bens 200D van 1982 bij de apk keuring.
-
- Berichten: 398
- Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
- Locatie: Waar mijn camper staat
Re: Roetmeting APK te hoog
Het schroefje met rood omcirkeld sleutel 13 en 6
Een kwart uitdraaien is armer // indraaien is rijker.
Een kwart is meestal genoeg...
Ik repareer alles met en zonder stekker
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Roetmeting APK te hoog
Dat is wat ik bedoel. Dat heb ik vaak genoeg gedaan en werkt altijd. Vergeet niet hem na de keuring weer terug te zetten want het kost vermogen.
- Bas vd laar
- Berichten: 6302
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Roetmeting APK te hoog
Dan vrees ik dat het in dit geval inderdaad niet gaat helpen.Dat gaat op de autobahn bijna volgas met slechts 100 pkaas. Dat 5 minuten gassen gaat me niet helpen vrees ik.
Vaak is het omdat er te rustig mee gereden is, maar dat is in jouw geval niet het probleem.
Er bestaan toevoegingen om de roetmeting te halen. Of je gaat naar een andere garage die geen roetmetingen doet.