Roetmeting APK te hoog
Re: Roetmeting APK te hoog
Als je aan een brandstofpomp gaat stellen , moeten allen andere zaken in orden zijn , o.a brandstoftoevoerdruk inlaat systeem afpersen en uitlaatsysteem knotrollen , inspuitstukken klepafstelling , inspuitmoment , maximum gas afstelling en onbelast toerental , werking LDA , dan testen en e v t aanpassen .
Testen kan je op de weg doen , door een turbodruk curve te maken . Dit doe je als volgt ,monteer een goed afleesbare meter met een schaal van een tiende bar rij het voertuig warm ga in de hoogste of op een na de hoogste rijden laat het toerental zakken tot net onder max koppel en geef dan vol gas en zorg er voor dat hij niet te snel accelereert rem desnoods iets bij en laat de motor door trekken tot max toerental en schrijf per 200 toeren stijging de druk op u moet dit met twee man , de een rijd en geeft het toerental door en de ander schrijft .
Maak van te voren een lijstje en zet daar de toerentallen onder elkaar zodat je allen de druk er achter kunt zetten , zet de uitkomst in een lijn grafiek ( e v t op de P C met de x en y as diagram ) uit . Informeer wat de turbodruk moet zijn bij dealer.
voorbeeld
1400 0,25
1600 0,28
1800 0,31 ENZ
Dit kan je doen voor een motor knotrollen en daar na om te kijken of je resultaat heeft .
Testen kan je op de weg doen , door een turbodruk curve te maken . Dit doe je als volgt ,monteer een goed afleesbare meter met een schaal van een tiende bar rij het voertuig warm ga in de hoogste of op een na de hoogste rijden laat het toerental zakken tot net onder max koppel en geef dan vol gas en zorg er voor dat hij niet te snel accelereert rem desnoods iets bij en laat de motor door trekken tot max toerental en schrijf per 200 toeren stijging de druk op u moet dit met twee man , de een rijd en geeft het toerental door en de ander schrijft .
Maak van te voren een lijstje en zet daar de toerentallen onder elkaar zodat je allen de druk er achter kunt zetten , zet de uitkomst in een lijn grafiek ( e v t op de P C met de x en y as diagram ) uit . Informeer wat de turbodruk moet zijn bij dealer.
voorbeeld
1400 0,25
1600 0,28
1800 0,31 ENZ
Dit kan je doen voor een motor knotrollen en daar na om te kijken of je resultaat heeft .
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Roetmeting APK te hoog
Heel interessant maar of dat allemaal nodig is voor alleen de apk? Ik heb toen ik nog sleutelde een aantal Opel en Golf dieseltjes elk jaar door de apk geholpen door de stelbout een kwart slag uit te draaien, waarna de motor duidelijk minder presteerde maar wel moeiteloos door de roetmeting kwam. Na de goedkeur het boutje weer in de oude stand teruggezet waarna het weer liep als voorheen. En tot volgend jaar maar weer! Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan?
Re: Roetmeting APK te hoog
Ik denk Nico omdat sommige mensen geloven dat een motor met veel draaiuren nog steeds als nieuw moet zijn of worden weggegooid. Gewoon met een ouder en een beetje versleten beestje de halve wereld rond is voor sommige ondenkbaar. Deed met de oude Tok MB307D van 1986 iets anders! De slag van het gaspedaal een stuk verzetten. Liep dan Max 75/80 en trok een stuk minder maar roetmeting prima meneer voor zo oud beestje bijzonder minder dan 1 minuut werk voor en 1 minuut na de keuring. Gebruikte zelfs geen reiniger of zo wel even een 10 minuten vol gas rijden voor dat het gaspedaal versteld werd en dan die ene kilometer naar de keuring.
Gr. Aad
Gr. Aad
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Roetmeting APK te hoog
Dan heb je gewoon mazzel gehad want bij de roetmeting moet de motor ook binnen een bepaalde tijd een
bepaald toerental halen anders is dat ook weer afkeur en dat was meestal als je de sl;ag van het gaspedaal beperkte.
Ben.
bepaald toerental halen anders is dat ook weer afkeur en dat was meestal als je de sl;ag van het gaspedaal beperkte.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- Bob Diesel
- Berichten: 31863
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
- Bas vd laar
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Roetmeting APK te hoog
Ik heb de volgasaanslag op de pomp een driekwart slag naar binnen gedraaid en ik heb op weg naar Lelystad in Veenendaal de tank volgegooid met GTL. Vervolgens volgas over de snelweg verder. ook heb ik 400 ml dieselspulung van Liqui Moly aan de diesel toegevoegd.
Re: Roetmeting APK te hoog
Dat denk ik dus niet! Je kan het symptoom weg werken door de volgas stand wat terug te draaien tijdens meeting of je kan proberen de dieselpomp netjes af te stellen. Misschien ligt het probleem helemaal niet bij slijtage van de motor maar bij een verkeerd afgestelde pomp. En rij je daarna veel beter en met minder uitstoot.AadenAnke schreef: ↑ma 11 mar 2019, 17:41Ik denk Nico omdat sommige mensen geloven dat een motor met veel draaiuren nog steeds als nieuw moet zijn of worden weggegooid. Gewoon met een ouder en een beetje versleten beestje de halve wereld rond is voor sommige ondenkbaar. Deed met de oude Tok MB307D van 1986 iets anders! De slag van het gaspedaal een stuk verzetten. Liep dan Max 75/80 en trok een stuk minder maar roetmeting prima meneer voor zo oud beestje bijzonder minder dan 1 minuut werk voor en 1 minuut na de keuring. Gebruikte zelfs geen reiniger of zo wel even een 10 minuten vol gas rijden voor dat het gaspedaal versteld werd en dan die ene kilometer naar de keuring.
Gr. Aad
Mocht je er met het afstellen niet uit komen kun je altijd nog tot een tijdelijk fix overgaan om hem door de keuring te krijgen...
Re: Roetmeting APK te hoog
Natuurlijk was de afstelling van de pomp gedaan! Reed toen een stuk beter! De conclusie van de dieselspecialist in de Hoekse Waard was gaat veel geld kosten om het allemaal weer tip top te krijgen. Zoals die nu is kan je er nog makkelijk 200.000km mee maken maar hij roet wel iets teveel. Dat van de gas stand was zijn oplossing voor de keuring. Maakte er de opmerking bij belast komt hij nooit op dat toerental en zal die ook niet zoveel roken. Hij had gelijk Tokkie heeft intussen ruim 70.000km erbij staan op de teller en volgens de laatste berichten is hij nu in Italië met zijn nieuwe baas. Die er de laatste 20.000km mee weg heeft.
Gr. Aad
Gr. Aad
Re: Roetmeting APK te hoog
Geen roetmeting ,is wel zo makkelijk,( al slaagt hij daar glansrijk voor) Ook om de 2 jaar Apk ,is geen ongemak,maar geen wegenbelasting ,en geen schorsen zal me toch het meest ontzorgen de komende jaren,nu word camper(en) nog leuker, en bijna gratis :
Hans
Re: Roetmeting APK te hoog
Ik heb overwogen om de Oude Tok helemaal te strippen en opnieuw op te bouwen met een totale revisie van het wagen gedeelte. Maar heb zelf geen ruimte om langdurig binnen tent staan en werken. Moet nog 61 loonstroken van de baas krijgen en wil eigenlijk elke minuut/dag die kan met de camper weg. Die om de 2 jaar keuren was de laatste keer wel leuk. Maar och ff keuren steld niet echt veel voor als de boel in orde is! Ja de bagage bak moest er af e.d. Dus een 2 uurtjes voor en 2 uurtjes naklooien en gewoon het jaarlijkse onderhoud. Dat was het dan. Maar een 40+ helemaal vrij van belasting en als bonus dan ook nog geen APK heerlijk toch
Gr. Aad
Gr. Aad