Roetmeting APK te hoog

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Roetmeting APK te hoog



Bericht door dieseltje+ »

[quote=c.dekker

Ook een opm hier wordt niet aangegeven wat voor motor het is met of zonder turbo ,
[/quote]

Eerste zin van openings bericht van TS

"Zojuist is mijn Transit Mk5 met 101 pk 2.5 TDi"
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Roetmeting APK te hoog



Bericht door Burnerchief »

c.dekker schreef:
vr 08 mar 2019, 16:45
Als je dit allemaal lees ga ik mijn afvragen of je nu werkelijk weet wat je aan het doen bent . Waarom rook deze motor te veel bij de APK , rookt hij dan niet tijden belast rijden , zo ja teveel roet komt ook in de smeerolie , wat veel gevolgen geeft op de conditie van de olie ( stres ) met daaruit gevolg schade aan lagers en cilinders . Stel een diagnose op het op te lossen .

Vraag wat heeft C rijbewijs met APK 2 te maken . is boven de 3500 kg geen AKP 1 ( trucks ) en onder APK 2

Ook een opm hier wordt niet aangegeven wat voor motor het is met of zonder turbo , met turbo heeft hij dan een LDA , dit laatste maak veel uit roken op deellast .

Men spreekt vaak een camper is een gemeengoed waar je jaren plezier mee kan hebben , zorg er dan voor om dit te realiseren , wat ik hier lees aan oplossingen , vind ik dat je als sloper aan een camper werkt punt uit .
Je hebt helemaal gelijk de oorzaak moet je aanpakken maar dat gaat soms gepaard met hoge kosten vandaar dat er dan gekozen voor een “sjoemeloplossing” daar bedoel ik niet de reinigingsmiddelen mee want dat is zowel voor oude als nieuwe diesels goed om de nozzles te reinigen er is een heel topic over ford 😱 motoren.
De huidige brandstof is niet zo lief voor de motor maar ook slijtage heeft invloed en als de motor op is dan is het klaar vervangen/reviseren is dan de oplossing maar dat kost geld en dat heeft niet iedere camperaar in overvloed 😢
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Meine
Berichten: 4757
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Roetmeting APK te hoog



Bericht door Meine »

Zeg maar wat de oplossing is. Met algemeen gepraat over sjoemel oplossingen wordt niemand wijzer. Kosten gemaakt laatste half jaar aan de motor alleen: conversie van Epic naar Bosch, nieuwe verstuivers en een nieuwe turbo. De motor start ook bij - 10 graden bij de eerste slag. Orakel maar even verder over hoe en wat, ik hoor het wel.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Roetmeting APK te hoog



Bericht door de Jonckheer »

Het gebeurt vaker bij verder prima motoren. Dit zit bij jou in de afstelling van de pomp. Zet hem wat zuiniger en hij komt gewoon door de apk. Merk je daarna vermogensverlies stel hem dan terug. Je kunt eindeloos discussiëren over "sjoemel oplossingen" (wat zijn dat eigenlijk?) maar dat is allemaal geklets in de ruimte. Mijn oude Volvo (meer dan 1 miljoen km euro 0) was bij de laatste apk niet eens op temperatuur en kwam op zijn sloffen door de roetmeting. Heeft alleen met de afstelling van de pomp van doen aldus de keurmeester.
c.dekker
Berichten: 405
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Roetmeting APK te hoog



Bericht door c.dekker »

Meine , wat ik nu lees is e en stapje verder wat er is gedaan . ga een naar een diesel specialist om te kijken of hij hem wat minder opbrengst geeft .

Als er een LDA op zit kijk dan ook of deze niet vast staat op max dan geeft de motor bij deel last zonder turbodruk al zijn max opbrengst ,

Als er geen LDA opzit stel dan de max opbrengst even lager zodat hij net onder de APK grens zit , dit hoeft geen trekkracht problemen te geven .

Ik ga er wel van uit dat de inspuitstukken op de juiste openings-druk staan , en de pomp goed op tijd en inlaat systeem schoon .

PS ik had vermeld wel of geen turbo maar ik heb het vernomen TDI , excuses
Meine
Berichten: 4757
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Roetmeting APK te hoog



Bericht door Meine »

Minder opbrengst regel ik thuis op de oprit in 2 minuten. Daar heb ik de dieselspecialist niet voor nodig.
De pomp is splinternieuw. Met een vastzittende LDA zal de motor moeten roken bij lage vuldruk. Dat is niet het geval.
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Roetmeting APK te hoog



Bericht door Kees2 »

c.dekker schreef:
vr 08 mar 2019, 16:45

Vraag wat heeft C rijbewijs met APK 2 te maken . is boven de 3500 kg geen AKP 1 ( trucks ) en onder APK 2

nee niet altijd,
omdat bij een een personenauto het lediggewicht word gebruikt voor de APK,
maar bij het rijbewijs het maximaal toelaatbare gewicht word gebruikt.
voor meer uitleg zie de link
viewtopic.php?f=14&t=8425913

maar in APK2 word voor de EOBD test een maximaal toelaatbaar gewicht van 3500Kg gehanteerd, dan er geen EOBD test worden gebruikt en dus moet er normaal uitlaatgas gemeten worden,
Laatst gewijzigd door Kees2 op zo 10 mar 2019, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
c.dekker
Berichten: 405
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Roetmeting APK te hoog



Bericht door c.dekker »

Meine , succes . Kees , ik heb het gelezen .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Roetmeting APK te hoog



Bericht door Kroppie »

turbo druk al eens gemeten?, is ie wat ie moet zijn ?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6332
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Roetmeting APK te hoog



Bericht door Bas vd laar »

Valse lucht geeft ook een veel te hoge uitstoot, dat kan van een intercooler zijn waar een slang ergens lekt, een vacuum of andere oorzaken.
Meine
Berichten: 4757
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Roetmeting APK te hoog



Bericht door Meine »

Intercooler zit er niet op, ik zal de vuldruk eens opmeten. Vanavond de tank gevuld met GTL in verband met de nieuwe roetmeting dinsdag. Bij Firezone kost een liter GTL 1,65 euro, dat is een bizarre prijs.
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Roetmeting APK te hoog



Bericht door isoplus »

Meine, als je diesel onbelast zwart rookt heb je een verkeerde lucht-brandstofverhouding dus meer lucht of minder brandstof is de enige oplossing.
Even het luchtfilter losnemen kijken of dat vervuild is(bij mij kwam er ooit een muizennest uit). Kijken of de vuldruk in orde is, ergens kan iets lekken.
Als niets helpt, minder brandstof geven.
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Roetmeting APK te hoog



Bericht door vmax »

Meine schreef:
zo 10 mar 2019, 22:21
Intercooler zit er niet op, ik zal de vuldruk eens opmeten. Vanavond de tank gevuld met GTL in verband met de nieuwe roetmeting dinsdag. Bij Firezone kost een liter GTL 1,65 euro, dat is een bizarre prijs.
en nu ff goed gaan gassen :cheers:
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Roetmeting APK te hoog



Bericht door Kees2 »

op het oog kun je wel een voor controle doen,
bij warme motor onbelast vol gas geven.
wel het gas rustig loslaten, en niet in een keer los laten,
het gas geven bij een roetmeting is niet het probleem maar het los laten, een distributie krijgt bij plotseling loslaten de neiging om te gaan klapperen
komt er een flinke rookwolk dan ga er maar van uit dat je aan de hoge kant zit.
Plaats reactie