Slot komt mee naar buiten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
wateren
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 9:24

Slot komt mee naar buiten



Bericht door wateren »

Hallo mijn cilinderslot van de camperdeur komt mee naar buiten als ik sleutel eruit haal.
Had er een nieuw slot in gemaakt. Wie weet hoe ik dit moet voorkomen ?
Alvast bedankt .
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (156.99 KiB) 2215 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (256.89 KiB) 2215 keer bekeken
Gebruikersavatar
lifeonwheels
Berichten: 61
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 19:09

Re: Slot



Bericht door lifeonwheels »

Het lijkt erop dat je ergens een borgschroefje over het hoofd hebt gezien waarmee je de cilinder in het huis fixeert
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Slot



Bericht door Peter LMC »

Je hebt er een nieuw slot in gemaakt zeg je.
Bedoel je het sleutel gedeelte, zo als op de foto :?:
Van het sleutel cilindertje valt de meest linkse pal (plaatje) in een uitsparing
in het cilinderhuis.
Dan kan de cilinder er niet meer uit.
Als het in het cilinderhuis het gedeelte waar deze in valt helemaal uitgeslagen en versleten/ verdwenen is
dan borgt dit niet meer en komt de cilinder telkens weer mee naar buiten.
Of er zit vuil cq hard vet of zo in waardoor dit palletje niet goed in de rand/uitsparing valt.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Slot



Bericht door Marinus »

Dat heeft met een paar zaken te maken.

Het meest linkse lipje is bedoeld voor de vergrendeling van de cilinder in het huis.
Als de cilinder helemaal in het huis gedrukt wordt klikt dit lipje achter een randje en zit de cilinder vergrendeld.
Als je er een "gewone" sleutel in steekt wordt dit laatste lipje niet bediend.
Als je een "moedersleutel" hebt dan wordt dit laatste lipje in de middenstand geduwd zodat de cilinder eruit getrokken kan worden.

Dus heb je een moeder sleutel dan komt het slot steeds mee naar buiten
Heb je geen moedersleutel dan moet je controleren of het lipje (zonder sleutel in de cilinder) soepel heen en weer gaat

Dit meest linkse lipje is aan een kant smal en aan de andere kant breed.
In het huis zit aan een kant een brede gleuf en aande ander kant een smalle gleuf.
De cilinder moet dus ook op de juiste wijze in het huis gestoken worden.
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Slot



Bericht door cor heku »

duw de sleutel in de cilinder en kijk of alle palletjes bewegen. Als het laatste palletje niet beweegt dan is dat de vergrendeling. Misschien heb je de cilinder er dan verkeerd om ingezet en dan wordt er niets vergrendeld.
Of zie voorgaande tip v.w.b. een pinnetje.Zie net dat er al anderen hetzelfde schrijven en me voor zijn .
cor
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Slot



Bericht door Meine »

lifeonwheels schreef:
zo 03 mar 2019, 15:28
Het lijkt erop dat je ergens een borgschroefje over het hoofd hebt gezien waarmee je de cilinder in het huis fixeert
Hier leer ik ook iets. Kun je misschien een foto plaatsen waar dat borgschroefje zit?
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Slot



Bericht door Huub56 »

Als er een borgschroefje in zat wist hij het wel want dan had hij hem eruit moeten draaien om het oude slot er uit te krijgen.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Slot komt mee naar buiten



Bericht door rijschoollucassen »

Zo te zien een Zadi-slot. Heeft geen borgschroefje. Is inderdaad het laatste plaatje dat moet vast klikken. Hopelijk is dat randje waar die achter valt niet beschadigd bij het verwijderen.

Ik heb bij mijn vorige camper de sloten gewisseld en daar kon ik steeds op de achterkant bij om het laatste plaatje weg te drukken. Alleen bij de dop van de watertank lukte dat niet.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
wateren
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 9:24

Re: Slot komt mee naar buiten



Bericht door wateren »

Bedankt allen ik ga aan de slag
wateren
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 9:24

Re: Slot komt mee naar buiten



Bericht door wateren »

Helaas het lukt niet . Heb binnenslot eraf gehaald en zie nu een plat staafje zitten wat het slot bediend . Deze zit vast mee ringetje met 2 oogjes aan . Als ik dit eraf haal kan ik er dan aan de binnenkant bij om het palletje erin te duwen ?
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Slot komt mee naar buiten



Bericht door Meine »

Dat platte staafje valt tussen de 2 platte staafjes aan de achterkant van de cylinder. Dat ringetje met 2 oogjes er aan is een circlip. Deze behoort in een groef te vallen. Een halve centimeter voor deze groef hoort echter nog een groef in de behuizing te zitten. In deze groef moet het achterste plaatje van de cylinder klikken zodra de cylinder ver genoeg naar binnen gedrukt is. De cylinder kan pas ver genoeg naar binnen gedrukt worden als de platte staafjes van de slotbediening en die op de achterkant van de cylinder op de juiste manier in elkaar grijpen.
Laatst gewijzigd door Meine op di 05 mar 2019, 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Slot komt mee naar buiten



Bericht door rijschoollucassen »

Dat zou ik op een foto moeten zien, maar het zou wel toeval zijn als dit slot exact hetzelfde is dan die ik alweer een paar jaar geleden heb vervangen. Ik zou geen zaken verwijderen die niet meer terug te plaatsen zijn. Misschien even een fotootje maken van hoe het in elkaar zat, zodat je met terugplaatsen geen fouten maakt.

Daarnaast, Het werkt nu ook niet, dus wordt het nooit minder. Denk er ook aan dat met een gestolen cilinder de sleutel eenvoudig na te maken is!

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Slot komt mee naar buiten



Bericht door Meine »

Als de cylinder diep genoeg in het slot kan is er geen reden om de circlip los te nemen. Liever zou ik met een licht rubber hamertje aan de voorkant van de cylinder tikken, zodat het achterste plaatje de gelegenheid krijgt in de groef te schieten. Vanaf dat moment is de cylinder gefixeerd, hij zal niet meer naar buiten komen.
wateren
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 9:24

Re: Slot komt mee naar buiten



Bericht door wateren »

Helaas niks lukt , Is de cilinder waar het slotje in moet ook te vervangen ?
Plaats reactie