Voorwiellagers vervangen: laten doen of goed zelf te doen?
Voorwiellagers vervangen: laten doen of goed zelf te doen?
Hallo allemaal, ik heb een vraag: Van onze camper, een Peugeot j5 uit 1992, moeten de wiellagers aan de voorzijde vervangen worden. Is dit goed zelf te doen of kom ik valkuilen tegen? Sleutelen aan machines en voertuigen is mij niet vreemd, maar misschien heb ik speciaal gereedschap of hoge school autotechniek nodig. Heeft iemand tips of tricks?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Re: Voorwiel lagers vervangen laten doen of goed zelf te doen?
Ooit bij een Ducato de voorwiellagers vervangen.
Ik had daar wel een pers voor nodig.
Kon ik gebruik van maken, maar heeft niet iedereen ter beschikking.
Ik had daar wel een pers voor nodig.
Kon ik gebruik van maken, maar heeft niet iedereen ter beschikking.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Re: Voorwiel lagers vervangen laten doen of goed zelf te doen?
Ik ben met mijn fusee naar de lokale metaalboer gegaan.
Was minuutje werk, hoefde niets te betalen een dankje was genoeg
Was minuutje werk, hoefde niets te betalen een dankje was genoeg
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 10:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Voorwiel lagers vervangen laten doen of goed zelf te doen?
Ik weet niet of de voorwiellagers van een J5 net als die van een Fiat Ducato met voorspanning moeten worden gemonteerd.
Als dat zo is moet je werken met vulringen.
Maar Jos "Kroppie" kan hier vast antwoord op geven.
Als dat zo is moet je werken met vulringen.
Maar Jos "Kroppie" kan hier vast antwoord op geven.
Re: Voorwiel lagers vervangen laten doen of goed zelf te doen?
de lagers van een j5 moeten afgesteld worden met vulringen speling o,o2-0,1mm.
wil je dat zelf doen ?, prima , laat maar horen dan schrijf ik vanavond wel hoe en wat, heb op dit moment geen tijd voor.
jos
wil je dat zelf doen ?, prima , laat maar horen dan schrijf ik vanavond wel hoe en wat, heb op dit moment geen tijd voor.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Voorwiel lagers vervangen: laten doen of goed zelf te doen?
bedankt Jaques, scheelt weer schrijfwerk, is hetzelfde als voor een j5 en citroen c25,
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Voorwiel lagers vervangen: laten doen of goed zelf te doen?
Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties. Als ik het goed begrijp, kan ik de naafdrager demonteren, de lagers eruit persen en alles reinigen. Ik denk erover om dan bij m'n garagebedrijf de lagers onder voorspanning erin te laten zetten en te laten klokken (want daar heb ik de spullen niet voor), om vervolgens alles weer te monteren. Dit is toch mogelijk of zie ik iets over het hoofd? Wat is jullie mening? Alvast bedankt!
Re: Voorwiellagers vervangen: laten doen of goed zelf te doen?
foutje dubbel.
jos
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 02 mar 2019, 7:56, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Voorwiellagers vervangen: laten doen of goed zelf te doen?
fusee huis met naaf demonteren kan je zelf wel , is simpel sleutel werk, en breng het spul dan naar een garage om de lagers te laten doen, neem een kopie van wat er hier in dit topic geschreven is mee.
of breng de hele auto naar de garage als je er toch tegen op ziet , kruip eerst eens onder de auto om te zien hoe e.e.a. zit en wat er los moet, , wegens gebrek aan gereedschap, assteunen,pers, e.d , maar neem dan ook die kopie mee, want het is bij dit type anders dan tegenwoordig gebruikelijk.
EN de lagers staan NIET onder voorspanning, dat staat in de beschrijvingen nergens.!!!, geen dingen er bij halen die er niet zijn , brengt mensen in verwarring
jos
of breng de hele auto naar de garage als je er toch tegen op ziet , kruip eerst eens onder de auto om te zien hoe e.e.a. zit en wat er los moet, , wegens gebrek aan gereedschap, assteunen,pers, e.d , maar neem dan ook die kopie mee, want het is bij dit type anders dan tegenwoordig gebruikelijk.
EN de lagers staan NIET onder voorspanning, dat staat in de beschrijvingen nergens.!!!, geen dingen er bij halen die er niet zijn , brengt mensen in verwarring
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Voorwiellagers vervangen: laten doen of goed zelf te doen?
Jos,
Mijn opmerking "voorspanning" was misschien wat ongelukkig gekozen.
Ik bedoelde er alleen mee de lagers er in geperst moeten en gemonteerd moeten worden met gebruik van een micrometer en vulringen zoals in het andere topic staat met de afbeeldingen uit het werkplaatshandboek.
Mijn opmerking "voorspanning" was misschien wat ongelukkig gekozen.
Ik bedoelde er alleen mee de lagers er in geperst moeten en gemonteerd moeten worden met gebruik van een micrometer en vulringen zoals in het andere topic staat met de afbeeldingen uit het werkplaatshandboek.
Re: Voorwiellagers vervangen: laten doen of goed zelf te doen?
Dit onderstaande vond ik nog bij een J5 boekje.
Ziet er niet veel anders uit dan bij de Ducato .
Alleen was dat duidelijker en uitgebreider behandeld.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ziet er niet veel anders uit dan bij de Ducato .
Alleen was dat duidelijker en uitgebreider behandeld.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Re: Voorwiellagers vervangen: laten doen of goed zelf te doen?
Idereen bedankt voor de informatie.Vorige week assteunen gelast. Deze week de naafdragers gedemonteerd. De bouten gingen nog redelijk goed los. Komende week breng ik ze naar de garage die zetten de nieuwe lagers erin. Nu zag dat het steunlager van de rechter aandrijfas roestsporen had(zie foto).Dus deze ook maar vervangen. Daarna weer beginnen met opbouwen. Moet ik voor de bouten van de fuseekogel en naafdragers nog loctite gebruiken zo ja welke?
- Bijlagen
-
- Steunlager
Steunlager - 20190316_104440.jpg (138.02 KiB) 954 keer bekeken
- Steunlager
Re: Voorwiellagers vervangen: laten doen of goed zelf te doen?
nee hoor, hoeft geen loctite op wel op goede moment vast zetten
naafdrager 125Nm=12,5kg/m
fusee kogel 100Nm =10kgm
fuseekogelplaat(die 4 boutjes) 50Nm = 5kgm
stuurkogel55Nm = 5,5kgm
asmoer 500Nm = 50kgm
wielbouten 180Nm = 18kgm
jos
naafdrager 125Nm=12,5kg/m
fusee kogel 100Nm =10kgm
fuseekogelplaat(die 4 boutjes) 50Nm = 5kgm
stuurkogel55Nm = 5,5kgm
asmoer 500Nm = 50kgm
wielbouten 180Nm = 18kgm
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything