Problemen met moderne motoren
- ariedekreij
- Berichten: 1230
- Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
- Locatie: Alblasserdam
Problemen met moderne motoren
Vandaag las ik in het Ad een interessant verhaal over moderne motoren en hun specifieke problemen. Het hele artikel waar aan werd gerefereerd staat hier:
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... 1550765076
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... 1550765076
De mooiste dingen kun je niet plannen of naartoe gaan. Ze overkomen je bij toeval.
Re: Problemen met moderne motoren
Beste,
Dit zegt meer dan genoeg:
“Dat komt dus door al de ingewikkelde technieken die gebruikt (moeten) worden om de emissies zo laag mogelijk te houden. Alle technische ontwikkelingen staan momenteel in het teken van het halen van de milieudoelstellingen. Bovendien moet alles zo licht mogelijk geconstrueerd worden en daarbij worden de grenzen van de technische en natuurkundige principes opgezocht.
Wie zijn hier de schuldige?
En toch zijn er merken die daar niet aan mee doen, neem nu Toyota (en nog een paar anderen) met hun hybride modellen, zij hebben de cilinderinhoud gewoon vergroot i.p.v. te downsizen. Ze maken daarbij gebruik van het Atkinson principe, lange arbeidsslag - korte compressieslag en eerlijk gezegd, het rijdt heerlijk. Ref: de CH-R van de zoon.
Joske
Dit zegt meer dan genoeg:
“Dat komt dus door al de ingewikkelde technieken die gebruikt (moeten) worden om de emissies zo laag mogelijk te houden. Alle technische ontwikkelingen staan momenteel in het teken van het halen van de milieudoelstellingen. Bovendien moet alles zo licht mogelijk geconstrueerd worden en daarbij worden de grenzen van de technische en natuurkundige principes opgezocht.
Wie zijn hier de schuldige?
En toch zijn er merken die daar niet aan mee doen, neem nu Toyota (en nog een paar anderen) met hun hybride modellen, zij hebben de cilinderinhoud gewoon vergroot i.p.v. te downsizen. Ze maken daarbij gebruik van het Atkinson principe, lange arbeidsslag - korte compressieslag en eerlijk gezegd, het rijdt heerlijk. Ref: de CH-R van de zoon.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: Problemen met moderne motoren
Een Atkinson motor is erg duur om te fabriceren, daarom zullen veel merken daar niet voor kiezen. Een driecylinder van 1000 cc met een grote turbo erop kost substantieel minder maar is ook veel kwetsbaarder. Fiat had zelfs een tweecylinder motortje in het kader van de downsizing. Die zijn echt niet voor niets met de fabricage daarvan gestopt.
De oude Amerikaanse slogen "There is no substitute for cuboc inches" gaat nog steeds op.
De oude Amerikaanse slogen "There is no substitute for cuboc inches" gaat nog steeds op.
-
- Berichten: 1098
- Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58
Re: Problemen met moderne motoren
Meine eh eh eh.... die twee-cilinder motortjes worden toch echt nog steeds inde nieuwste Fiat modellen geplaatst hoor!
De Fiat Panda is al een tijd niet meer leverbaar in de 4-cilinder uitvoering; alleen nog twee-cilinders!
De Fiat Panda is al een tijd niet meer leverbaar in de 4-cilinder uitvoering; alleen nog twee-cilinders!
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Re: Problemen met moderne motoren
Je hebt gelijk, ik heb even gegoogled, eerst in 2020 gaat de twin air uit productie.
Laatst gewijzigd door Meine op vr 22 feb 2019, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1098
- Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58
Re: Problemen met moderne motoren
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Re: Problemen met moderne motoren
Fiat Panda 4 cilinder niet in Nederland, wel in Duitsland,want ik heb er een.
Re: Problemen met moderne motoren
1 keer zonder het te weten zo’n Fiat Twin Air Punto meegekregen als leenauto.
Ik ben op de eerste de beste parkeerplaats gestopt om te kijken wat er aan de hand as. Uitlaat leek wel lek.
Het typeplaatje verschafte helderheid...
En naast het geluid is de powerband wel 600 hele toeren groot.... rijdt voor geen meter.
Ik ben op de eerste de beste parkeerplaats gestopt om te kijken wat er aan de hand as. Uitlaat leek wel lek.
Het typeplaatje verschafte helderheid...
En naast het geluid is de powerband wel 600 hele toeren groot.... rijdt voor geen meter.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
- Bob Diesel
- Berichten: 31984
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Problemen met moderne motoren
de1,2 Panda staat bij mij op de hoek spiksplinter nieuw te koop
heb zelf een half jaartje een 2cylinder twinair tubo
klinkt id als een brommer
maar rijd als een speer , met duologic een fijn karretje
heb zelf een half jaartje een 2cylinder twinair tubo
klinkt id als een brommer
maar rijd als een speer , met duologic een fijn karretje
Re: Problemen met moderne motoren
Onderhoud is het toverwoord. Dat is bekend en ook de strekking van het AMT artikel. Gooi er maar iedere 15.000km of ieder jaar schone olie in.
Daarnaast staat tussen de regels door te lezen dat een goede (chip)tuner de levensduur van de motor ook kan verlengen en de prestaties verbeteren. Uiteraard gaat een en ander wel ten koste van de uitstoot.
Daarnaast staat tussen de regels door te lezen dat een goede (chip)tuner de levensduur van de motor ook kan verlengen en de prestaties verbeteren. Uiteraard gaat een en ander wel ten koste van de uitstoot.
Re: Problemen met moderne motoren
Beste,
Neen dit klopt niet. Zoals Toyota dit doet is deze motor zelfs goedkoper en betrouwbaarder daar er minder onderdelen in zitten. Toyota past het Atkinson "principe " toe, dus niet het gedoe met de extra drijfstangen en zijdelinkse krukas, maar ze realiseren een lange arbeidsslag en korte compressieslag door de inlaatkleppen anders te configureren. Er komt zelfs geen turbo aan te pas! En toch rijdt dat ding zeer vlot. Ook een versnellingsbak ontbreekt, zij maken gebruik van één planeetstelsel en 2 elektromotoren en die zijn goedkoop te fabriceren en zijn uiterst betrouwbaar.
https://www.youtube.com/watch?v=WKKILW3Zj_Y
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: Problemen met moderne motoren
Dus een 1800 cc viercylinder van Toyota is goedkoper dan het alternatief van anderen, een 1 liter driecylinder met hetzelfde vermogen?
Er zit toch een CVT automatischee transmissie (een soort "Variomatic") als
versnellingsbak in?
Er zit toch een CVT automatischee transmissie (een soort "Variomatic") als
versnellingsbak in?
Re: Problemen met moderne motoren
Beste,
Neen, er zit geen duwriem in de automaat van de hybride modellen, dat was en is wel zo bij de 1200 motoren die niet hybride zijn. De snelheid van de uitgaande as bij de hybride modellen wordt geregeld door een elektromotor. Ik heb trouwens 7 jaar gereden met de duwriem van Toyota waar ik zeer tevreden over was maar bij het snel optrekken heb je wel het koffiemolen effect en dat heb je bij de hybride niet.
De 1.8 is zeker en vast het betere alternatief t.o.v. de geblazen en geforceerde 1.0 en hij verbruikt ook merkelijk minder. 1 op 20 is zeer gemakkelijk haalbaar, op korte afstanden is hij zelfs veel zuiniger. Vele kleine 1.0 motoren verbruiken makkelijk 1 op 14.
https://www.youtube.com/watch?v=jNuixuVhc5E
https://www.youtube.com/watch?v=dLNDGUISTYM
Joske
Neen, er zit geen duwriem in de automaat van de hybride modellen, dat was en is wel zo bij de 1200 motoren die niet hybride zijn. De snelheid van de uitgaande as bij de hybride modellen wordt geregeld door een elektromotor. Ik heb trouwens 7 jaar gereden met de duwriem van Toyota waar ik zeer tevreden over was maar bij het snel optrekken heb je wel het koffiemolen effect en dat heb je bij de hybride niet.
De 1.8 is zeker en vast het betere alternatief t.o.v. de geblazen en geforceerde 1.0 en hij verbruikt ook merkelijk minder. 1 op 20 is zeer gemakkelijk haalbaar, op korte afstanden is hij zelfs veel zuiniger. Vele kleine 1.0 motoren verbruiken makkelijk 1 op 14.
https://www.youtube.com/watch?v=jNuixuVhc5E
https://www.youtube.com/watch?v=dLNDGUISTYM
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: Problemen met moderne motoren
Ter info:
Vehicles using Atkinson-cycle engines
Hyundai Ioniq hybrid
2010 Ford Fusion Hybrid (North America)
While a modified Otto-cycle piston engine using the Atkinson cycle provides good fuel efficiency, it is at the expense of a lower power-per-displacement as compared to a traditional four-stroke engine.[8] If demand for more power is intermittent, the power of the engine can be supplemented by an electric motor during times when more power is needed. This forms the basis of an Atkinson cycle-based hybrid electric drivetrain. These electric motors can be used independently of, or in combination with, the Atkinson-cycle engine, to provide the most efficient means of producing the desired power. This drive-train first entered production in late 1997 in the first-generation Toyota Prius.
As of July 2018, many production Hybrid vehicle drivetrains use Atkinson-cycle theories—for example, in:
Chevrolet Volt
Chrysler Pacifica (front-wheel drive) plug-in hybrid model minivan
Ford C-Max (front-wheel drive / US market) hybrid and plug-in hybrid models
Ford Escape/Mercury Mariner/Mazda Tribute electric (front- and four-wheel drive) with a compression ratio of 12.4:1
Ford Fusion Hybrid/Mercury Milan Hybrid/Lincoln MKZ Hybrid electric (front-wheel drive) with a compression ratio of 12.3:1
Honda Accord Plug-in Hybrid[9]
Honda Accord Hybrid (front-wheel drive)
Honda Clarity Plug-In Hybrid[10]
Honda Insight (front-wheel drive)[11]
Honda Fit (front-wheel drive) some of the 3rd generation engines switch between Atkinson and Otto cycles.
Hyundai Sonata Hybrid (front-wheel drive)
Hyundai Elantra Atkinson-cycle models
Hyundai Grandeur hybrid (front-wheel drive)
Hyundai Ioniq hybrid, plug-in hybrid (front-wheel drive)
Infiniti M35h hybrid (rear-wheel drive)
Kia Forte 147 hp 2.0 petrol only (front-wheel drive)
Kia Niro hybrid (front-wheel drive)
Kia Optima Hybrid Kia K5 hybrid 500h (front-wheel drive) with a compression ratio of 13:1
Kia Cadenza Hybrid Kia K7 hybrid 700h (front-wheel drive)
Lexus CT 200h (front-wheel drive)
Lexus ES 300h (front-wheel drive)
Lexus GS 450h hybrid electric (rear-wheel drive) with a compression ratio of 13:1
Lexus RC F (rear-wheel drive)
Lexus GS F (rear-wheel drive)
Lexus HS 250h (front-wheel drive)
Lexus IS 200t (2016)[12]
Lexus NX hybrid electric (four-wheel drive)
Lexus RX 450h hybrid electric (four-wheel drive)
Lexus LC (rear-wheel drive)
Mazda Mazda6 (2013 for the 2014 model year)
Mercedes ML450 Hybrid (four-wheel drive) electric
Mercedes S400 Blue Hybrid (rear-wheel drive) electric
Mitsubishi Outlander PHEV (2018 for the 2019 model year, plug-in hybrid four-wheel drive)[13]
Toyota Camry Hybrid electric (front-wheel drive) with a compression ratio of 12.5:1
Toyota Avalon Hybrid (front wheel drive)
Toyota Highlander Hybrid (2011 and newer)[14]
Toyota Prius hybrid electric (front-wheel drive) with a (purely geometric) compression ratio of 13.0:1
Toyota Yaris Hybrid (front-wheel drive) with a compression ratio of 13.4:1
Toyota Auris Hybrid (front-wheel drive)
Toyota Tacoma V6 (beginning in 2015 for the 2016 model year)
Toyota RAV4 Hybrid (beginning in 2015 for the 2016 model year)
Toyota Sienna (2016 for the 2017 model year)
Toyota C-HR Hybrid (2016 - present)
Subaru Crosstrek Hybrid (2018 for the 2019 model year, all-wheel drive)
Vehicles using Atkinson-cycle engines
Hyundai Ioniq hybrid
2010 Ford Fusion Hybrid (North America)
While a modified Otto-cycle piston engine using the Atkinson cycle provides good fuel efficiency, it is at the expense of a lower power-per-displacement as compared to a traditional four-stroke engine.[8] If demand for more power is intermittent, the power of the engine can be supplemented by an electric motor during times when more power is needed. This forms the basis of an Atkinson cycle-based hybrid electric drivetrain. These electric motors can be used independently of, or in combination with, the Atkinson-cycle engine, to provide the most efficient means of producing the desired power. This drive-train first entered production in late 1997 in the first-generation Toyota Prius.
As of July 2018, many production Hybrid vehicle drivetrains use Atkinson-cycle theories—for example, in:
Chevrolet Volt
Chrysler Pacifica (front-wheel drive) plug-in hybrid model minivan
Ford C-Max (front-wheel drive / US market) hybrid and plug-in hybrid models
Ford Escape/Mercury Mariner/Mazda Tribute electric (front- and four-wheel drive) with a compression ratio of 12.4:1
Ford Fusion Hybrid/Mercury Milan Hybrid/Lincoln MKZ Hybrid electric (front-wheel drive) with a compression ratio of 12.3:1
Honda Accord Plug-in Hybrid[9]
Honda Accord Hybrid (front-wheel drive)
Honda Clarity Plug-In Hybrid[10]
Honda Insight (front-wheel drive)[11]
Honda Fit (front-wheel drive) some of the 3rd generation engines switch between Atkinson and Otto cycles.
Hyundai Sonata Hybrid (front-wheel drive)
Hyundai Elantra Atkinson-cycle models
Hyundai Grandeur hybrid (front-wheel drive)
Hyundai Ioniq hybrid, plug-in hybrid (front-wheel drive)
Infiniti M35h hybrid (rear-wheel drive)
Kia Forte 147 hp 2.0 petrol only (front-wheel drive)
Kia Niro hybrid (front-wheel drive)
Kia Optima Hybrid Kia K5 hybrid 500h (front-wheel drive) with a compression ratio of 13:1
Kia Cadenza Hybrid Kia K7 hybrid 700h (front-wheel drive)
Lexus CT 200h (front-wheel drive)
Lexus ES 300h (front-wheel drive)
Lexus GS 450h hybrid electric (rear-wheel drive) with a compression ratio of 13:1
Lexus RC F (rear-wheel drive)
Lexus GS F (rear-wheel drive)
Lexus HS 250h (front-wheel drive)
Lexus IS 200t (2016)[12]
Lexus NX hybrid electric (four-wheel drive)
Lexus RX 450h hybrid electric (four-wheel drive)
Lexus LC (rear-wheel drive)
Mazda Mazda6 (2013 for the 2014 model year)
Mercedes ML450 Hybrid (four-wheel drive) electric
Mercedes S400 Blue Hybrid (rear-wheel drive) electric
Mitsubishi Outlander PHEV (2018 for the 2019 model year, plug-in hybrid four-wheel drive)[13]
Toyota Camry Hybrid electric (front-wheel drive) with a compression ratio of 12.5:1
Toyota Avalon Hybrid (front wheel drive)
Toyota Highlander Hybrid (2011 and newer)[14]
Toyota Prius hybrid electric (front-wheel drive) with a (purely geometric) compression ratio of 13.0:1
Toyota Yaris Hybrid (front-wheel drive) with a compression ratio of 13.4:1
Toyota Auris Hybrid (front-wheel drive)
Toyota Tacoma V6 (beginning in 2015 for the 2016 model year)
Toyota RAV4 Hybrid (beginning in 2015 for the 2016 model year)
Toyota Sienna (2016 for the 2017 model year)
Toyota C-HR Hybrid (2016 - present)
Subaru Crosstrek Hybrid (2018 for the 2019 model year, all-wheel drive)
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen