Problemen met moderne motoren

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Meine
Berichten: 3722
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Lelystad

Re: Problemen met moderne motoren

Bericht door Meine » za 23 feb 2019, 10:01

Hier een stukje van een artikel van Autoweetjes.com:

"Bij de parallelle constructie wordt zowel de verbrandings als de elektromotor ingeschakeld. Zo combineerde Toyota in de Prius de voordelen van beide systemen. De benzinemotor dient niet alleen voor het opwekken van stroom, maar neemt desgewenst ook de aandrijving over. In de Prius regelt een controlemechanisme voortdurend de samen en wisselwerking tussen de beide motoren. Bij een lage vermogensbehoefte werkt alleen het electro gedeelte. Kan dat de vraag niet meer aan, dan springt de benzinemotor bij. Welke motor wat doet en hoe de vermogensstromen lopen, is goed te zien op het display in het dashboard. Hierop kunnen ook het actuele en het gemiddelde verbruik worden afgelezen. Ook bij de verdere uitleg over de hybride auto is de prius het voorbeeld.
Hybride en de werking van het samenspel tussen elektromotor en benzinemotor:

Spil in het hele samenspel tussen de twee motoren is een planetair tandwielstelsel (pts). Aan de ene kant van het pts komt de as van de elektromotor binnen, aan de andere kant die van de benzinemotor. De uitgaande as van het pts drijft via een kettingverbinding de eindoverbrenging aan. „De kettingoverbrenging geeft het effect van een continu variabele transmissie, het aandrijfsysteem waar Daf ooit bekend mee geworden is. Omdat alle aandrijfkrachten via het pts lopen, zijn de twee motoren niet rechtstreeks aan elkaar gekoppeld."


Hier wordt dus gesproken over een continue variabele transmissie, gekoppeld aan de planetaire overbrenging (PTS).

Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 745
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B
Contact:

Re: Problemen met moderne motoren

Bericht door joske501 » za 23 feb 2019, 10:22

Meine,

Dat was inderdaad zo bij de eerste generatie van de Priussen, maar we zijn al aan de 3de generatie van de hybride aandrijvingen bij Toyota en daar is er absoluut geen sprake meer van de variabele duwriem of ketting. Kijk goed naar de filmpjes in de 2 linken en dan ga je het begrijpen, als je dat wilt natuurlijk. :lolno: De enige vaste ketting die er nog in zit is om de elektromotor te verbinden met het planeetstelsel en door het toerental aan te sturen van deze elektromotor wordt het toerental bepaalt van de uitgaande as van de aandrijving van de benzinemotor en de andere elektromotor samen. Je vertrekt steeds met de elektromotor en de benzinemotor springt bij in dien nodig en dit zonder schokken of stoten, het is gevoelsloos, je kan het alleen horen en zelfs dat valt best mee. Tijdens het afremmen maak je altijd eerst gebruik van de elektromotor om stroom te recupereren en slechts bij krachtig remmen gebruik je de wielremmen. Een topsysteem !

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen

Meine
Berichten: 3722
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Lelystad

Re: Problemen met moderne motoren

Bericht door Meine » za 23 feb 2019, 10:30

Als die CVT er niet meer in zit dan ben ik op het verkeerde been gezet. Bij mijn hybride Toyota hoor ik echter het toerental voortdurend varieren afhankelijk van de belasting. Ik ga mij er in verdiepen.
Duidelijk is natuurlijk dat een 1800 cc motor een veel langere levensduur heeft dan die kleine ECO boost motortjes. In het verre oosten rijden veel Priussen als taxi, die zonder al te veel problemen naar de miljoen kilometers lopen.
Die kilometerstanden zullen de gedownsizede tegenhangers zeker niet halen.

hathi
Berichten: 6847
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Problemen met moderne motoren

Bericht door hathi » za 23 feb 2019, 11:36

tvdsande schreef:
vr 22 feb 2019, 22:56
Fiat Panda 4 cilinder niet in Nederland, wel in Duitsland,want ik heb er een. :-B :-B
Ook dit word door de overheid gestuurd! ( info fiat)..Nog even,en dan krijgt iedereen zakgeld
Hans

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 760
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Re: Problemen met moderne motoren

Bericht door Micha » za 23 feb 2019, 17:00

Eén van de directe nadelen van de moderne dieselmotor bij mij opgemerkt is het zeer zeer zuinige afremmende vermogen van de motor (2,3 l Fiat 150 pk). Ik hoop dat Fiat hiermee rekening heeft gehouden met de constructie van de bijbehorende remmen!
Micha
Ik reis dus ik besta

erichendri
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Problemen met moderne motoren

Bericht door erichendri » za 23 feb 2019, 20:58

Vroeger had een diesel een compressieverhouding van 20:1.
Tegenwoordig ligt dat rond de 15:1.
Dat ga je echt wel merken bij gas los.

Eric

Gebruikersavatar
janmetdoka
Berichten: 1481
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Problemen met moderne motoren

Bericht door janmetdoka » za 23 feb 2019, 21:42

Diesels remmen van nature beroerd en compressie heeft daar niks mee te maken. Na de compressieslag komt er de arbeidsslag (expansie). Wat je bij de compressie hebt afgeremd op de motor krijg je bij de arbeidsslag als duwtje in de rug weer terug.
Ubi bene, ibi patria.

juanv
Berichten: 493
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Problemen met moderne motoren

Bericht door juanv » za 23 feb 2019, 21:44

Enkele jaren terug , toen ik aan het uitkijken was om een nieuwe MH te bestellen, was ik in Souillac in gesprek met een Fransman omtrent de motorkeuze.
Deze man had zijn weliswaar 4,5 T MH met 2,3 L 150 PK motor na anderhalf jaar terug verkocht , wegens gebrek aan motorrem, had hij een andere tweedehandse MH (ook 4,5 T )van dezelfde constructeur gekocht , maar nu met de 3.0 L 180 Pk hij vergeleek de 2,3 L met een fiets, "van zodra je de rem lost , gaat ie op hol " ! met de 3L heb tenminste nog wat motorrem.
Dit nam mijn twijfels weg ,en ondersteunde mijn beslissing, dat ik nog snel een drieliter zou bestellen.
Uiteraard heeft dit ook veel met het totaalgewicht van een MH te maken, een camperbus van Max 3200KG met de 2,3Liter motor, zal hier minder last van ondervinden dan een Integraal met dezelfde motor, maar met een totaalgewicht van 4500 Kg !
Logisch , hoe kleiner de longinhoud van de motor, hoe minder het motorrem vermogen.
Dit was jaren geleden reeds duidelijk, toen VW op zijn Transporter de 2,5 L vijf cilinder verving door een 2.O L 4 cilinder TDI, zeker bij bvb,de half intergalen van Karrman op die Vw basis leidde dit tot tal van remproblemen , en klapbanden op de achteras, gewoon door oververhitting, hadden ze met de 2,5 L vijf cilinder nog nooit last van gehad, en plots met een andere motor kwam dit probleem naar boven !!!
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !

Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 2116
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contact:

Re: Problemen met moderne motoren

Bericht door henk en lila » zo 24 feb 2019, 9:02

janmetdoka schreef:
za 23 feb 2019, 21:42
Diesels remmen van nature beroerd en compressie heeft daar niks mee te maken. Na de compressieslag komt er de arbeidsslag (expansie). Wat je bij de compressie hebt afgeremd op de motor krijg je bij de arbeidsslag als duwtje in de rug weer terug.
Maar dan toch alleen als er diesel wordt ingespoten en verbrand en dat gebeurt niet als je het gas loslaat.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw (nog niet af); daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).

Janpinz
Berichten: 360
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Chausson Casita

Re: Problemen met moderne motoren

Bericht door Janpinz » zo 24 feb 2019, 9:16

Ja, de zin en onzin vliegen hier weer rond...
We wonen waar we parkeren, we reizen met ons (t)huis...

Gebruikersavatar
janmetdoka
Berichten: 1481
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Problemen met moderne motoren

Bericht door janmetdoka » zo 24 feb 2019, 9:22

Neen. Ook als er geen brandstof wordt ingespoten expandeert de lucht die in de slag ervoor is gecomprimeerd. De arbeid die de compressie heeft gekost krijg je (bijna) volledig terug. Het is als bij een fietspomp waarbij je de slang dicht knijpt. De zuiger veert dan terug.

Remmen doet een motor voornamelijk op de inlaatslag en in mindere mate op de uitlaatslag. Het aanzuigen van de lucht kost arbeid. De benzinemotor met een door de gasklep sterk vernauwd inlaatkanaal is daardoor een stuk beter in het remmen dan een diesel die zo vrij mogelijk ademt.
Ubi bene, ibi patria.

Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 2116
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contact:

Re: Problemen met moderne motoren

Bericht door henk en lila » zo 24 feb 2019, 10:19

Ja weet ik maar dan moet je niet het woord arbeidsslag gebruiken:
De arbeidsslag: door de ontbranding en de daarop volgende drukverhoging in de verbrandingsruimte wordt de zuiger met kracht naar beneden gedrukt.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw (nog niet af); daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).

Gebruikersavatar
janmetdoka
Berichten: 1481
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Problemen met moderne motoren

Bericht door janmetdoka » zo 24 feb 2019, 10:24

Dat in de viertaktcyclus de slag na de compressieslag en voor de uitlaatslag de arbeidsslag heet heb ik niet verzonnen.
Ubi bene, ibi patria.

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 28745
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Problemen met moderne motoren

Bericht door Kroppie » zo 24 feb 2019, 10:30

ik ook niet maar het heet wel zo , een 4-takt, 1e inlaatslag, 2e compressieslag, 3e arbeidsslag, 4e uitlaatslag, word al meer dan een eeuw zo genoemd

jos

.
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, en geeft nooit problemen.

too old to worry about anything

Plaats reactie