Motor tuning?
- Peter LMC
- Berichten: 10186
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Motor tuning?
Lees dit ook even.
Kleine motoren en hun problemen.
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... n-10161909
Kleine motoren en hun problemen.
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... n-10161909
Re: Motor tuning?
Interessant artikel , maar volgens mij niet van toepassing op de doelgroep hier. Wanneer chiptuning wordt gedaan om maximaal vermogen en/of koppel te halen uit een motor, zoals vaak (meestal?) bij personenwagens, dan kleven daar zeker risico's aan m.b.t. levensduur. Chiptuning bij campers zorgt als het goed is binnen "veilige" grenzen voor een motorkarakteristiek die beter past bij het gebruik van de motor in een camper i.p.v. bedrijfswagen waar de motor af fabriek op is afgesteld. Finetuning dus i.p.v. grenzen van het maximale opzoeken.paul snip schreef: ↑vr 22 feb 2019, 10:23Om terug on topic te komen. Chiptuning. Dat alles maar hetzelfde is omdat de vervangingsonderdelen in de computer hetzelfde onderdeel nummer hebben is dus niet waar. Voor degene die goed Duits kan lezen is dit een erg interessant stuk. (Of het waar is, of een verkoop praatje laat ik in het midden, maar het zou mij niet verbazen als het echt zo gaat):https://www.motor-talk.de/forum/scheinb ... 15154.html
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Motor tuning?
Idd, heel interessant artikel.paul snip schreef: ↑vr 22 feb 2019, 10:23Voor degene die goed Duits kan lezen is dit een erg interessant stuk. (Of het waar is, of een verkoop praatje laat ik in het midden, maar het zou mij niet verbazen als het echt zo gaat):https://www.motor-talk.de/forum/scheinb ... 15154.html
Geeft inderdaad (naar mijn mening) terecht aan dat het opzoeken van grenzen d.m.v. chiptuning wel degelijk risico's met zich meebrengt maar dat is niet meer dan logisch.
Ik geloof ook niet in een standaardmapping met bijbehorende te bereiken koppel en vermogenskromme zoals vaak wordt geadverteerd op sites van chiptuners maar wel in een tuner die een motor 'op maat' kan afstellen in overleg met de klant.
Wanneer iemand een motor heeft laten chiptunen maar hij heeft geen uitdraai van de meting voor en na, hoef ik verder al niks meer te horen. Zinloos en je hebt dan geen flauw idee wat je 'gekocht' hebt.
"Ja, maar hij voelt echt sterker hoor!" hoor je dan.
Een motor die door een beroerde chiptuner op jacht naar topvermogen vakkundig verkloot is kan voor een leek soms 'sterker' aanvoelen doordat er een enorme dip in de vermogens/koppel kromme zit. In het toerenbereik boven die dip neemt het vermogen dan toe en dat wordt soms ervaren als 'Wow!'. Leuk voor 'Sjonnie' in z'n ouwe Golf GTI'tje, maar niet echt waar we met de camper naar op zoek zijn als we net even wat meer trekkracht onderin willen om wat gemakkelijker in de bergen te rijden.
Zeker in de huidige tijd van steeds strenger wordende emissie eisen worden door fabrikanten concessies gedaan om aan deze eisen te kunnen voldoen. We komen niet voor niets het ene 'sjoemel' schandaal na het andere tegen.
Waarom zou zo'n fabrikant op de testbank wanneer de uitstoot gemeten wordt een andere afstelling kiezen dan de afstelling die gebruikt wordt wanneer de klant ermee op de weg rijdt? Puur omdat de afstelling op de testbank uitsluitend bedoeld is om de emissie eisen te halen maar niet de optimale afstelling is voor comfortabel dagelijks gebruik.
Die afstelling (of zelfs nog beter op jouw wensen afgestemd) is wel weer te bereiken met chiptuning door een goede tuner.
Laatst gewijzigd door KTManiac op vr 22 feb 2019, 13:18, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Motor tuning?
gaat gerust door de apk geregeld worden denk ik, software overgeschreven?, afkeur.
als bedrijven niet meer mogen sjoemelen , dan particulieren ook niet meer.
jos
als bedrijven niet meer mogen sjoemelen , dan particulieren ook niet meer.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Motor tuning?
Ik zie dan een door de tuner aangeboden service aankomen:
Voor APK de originele mapping erin, daarna even terug om de optimale versie terug te zetten.
Voor elk probleem is een oplossing.
- Bob Diesel
- Berichten: 31976
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Motor tuning?
gewoon , er niet intuinen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- seth_space
- Berichten: 8689
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Motor tuning?
Intunen bedoelde je waarschijnlijk
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Motor tuning?
ik schreef het goed
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Motor tuning?
Voor de zwart/wit-denkers in dit topic, er bestaat ook grijs hoor. Voor de sceptici hier waarschijnlijk niet moeilijk te herkennen. Kijk maar eens in de spiegel
..... of je moet kaal zijn
..... of je moet kaal zijn
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Motor tuning?
hoi,
Wij hebben een hymer 524 uit 2003 en ook met een 2.8 JTD.
Heb hem 1,5 jaar terug zelf gechipt. (€85,-) Ecu uitlezen, file opsturen en je krijgt hem binnen 30 min weer terug.
Is het zelfde bedrijf als waar de meeste chippers hun file naar toe sturen. (incl garantie op de werking)
Bij de betere tunners maken ze een file op maat dit terwijl je camper op een vermogens/testbank staat.
Maar daar is de prijs dan ook naar.
Wij rijden nu ruim 1,5 jaar met de gechipte camper en wat een verschil niet normaal.
Niet dat we veel harder rijden of zijn gaan rijden.
We merken meer het verschil bergop, kunnen gewoon 110 op de cruise control in zijn 5 blijven rijden bergop.
En je hebt net wat meer power als je een vrachtauto wilt inhalen.
Ik heb wel 1 maar, wat ik vreemd vindt.
onze camper weegt ongeveer 3500 kg (gewogen op een weegbrug, toen we op vakantie gingen)
Maar in zijn 4 trekt hij zo door naar 100 en in zijn 5 pakt hij goed op en trekt zo door naar 120 km/h.
Daarna gaat het niet meer zo hard, hij haalt 145 km/h op de teller ( 1x gedaan vindt ik veel te hard met een camper)
En dan schakel ik normaal over niet pas bij 4000 toeren of zo.
Na het chippen is de trekkracht nog wat beter geworden de max snelheid weet ik niet.
wij rijden normaal zo 100-110 km/h ligt een beetje eraan hoe druk het is op de weg, heb immers vakantie.
Het verbruik is dan ongeveer 1-10 gaan we wat harder gebruikt hij ook wat meer.
Kan ook niet zeggen dat de camper zuiniger is geworden na het chippen, maar dat meer dat je wat sneller optrekt.
Maar als ik je snelheden zo lees denk ik eerder aan een zware grote alkoof camper.
Deze snelheden had ik ook met onze oude camper een 2.5 tdi alkoof. De hymer met de 2.8 JTD lijkt daarbij wel een raket.
mvgr, Mark
Wij hebben een hymer 524 uit 2003 en ook met een 2.8 JTD.
Heb hem 1,5 jaar terug zelf gechipt. (€85,-) Ecu uitlezen, file opsturen en je krijgt hem binnen 30 min weer terug.
Is het zelfde bedrijf als waar de meeste chippers hun file naar toe sturen. (incl garantie op de werking)
Bij de betere tunners maken ze een file op maat dit terwijl je camper op een vermogens/testbank staat.
Maar daar is de prijs dan ook naar.
Wij rijden nu ruim 1,5 jaar met de gechipte camper en wat een verschil niet normaal.
Niet dat we veel harder rijden of zijn gaan rijden.
We merken meer het verschil bergop, kunnen gewoon 110 op de cruise control in zijn 5 blijven rijden bergop.
En je hebt net wat meer power als je een vrachtauto wilt inhalen.
Ik heb wel 1 maar, wat ik vreemd vindt.
onze camper weegt ongeveer 3500 kg (gewogen op een weegbrug, toen we op vakantie gingen)
Maar in zijn 4 trekt hij zo door naar 100 en in zijn 5 pakt hij goed op en trekt zo door naar 120 km/h.
Daarna gaat het niet meer zo hard, hij haalt 145 km/h op de teller ( 1x gedaan vindt ik veel te hard met een camper)
En dan schakel ik normaal over niet pas bij 4000 toeren of zo.
Na het chippen is de trekkracht nog wat beter geworden de max snelheid weet ik niet.
wij rijden normaal zo 100-110 km/h ligt een beetje eraan hoe druk het is op de weg, heb immers vakantie.
Het verbruik is dan ongeveer 1-10 gaan we wat harder gebruikt hij ook wat meer.
Kan ook niet zeggen dat de camper zuiniger is geworden na het chippen, maar dat meer dat je wat sneller optrekt.
Maar als ik je snelheden zo lees denk ik eerder aan een zware grote alkoof camper.
Deze snelheden had ik ook met onze oude camper een 2.5 tdi alkoof. De hymer met de 2.8 JTD lijkt daarbij wel een raket.
mvgr, Mark
Re: Motor tuning?
Ben via een kennis in contact gekomen met Racechip. Dit is een kastje welk je op de motor aansluit via bijgeleverde kabels met stekkeraansluiting. Was op mijn Ducato van 2017 niet aan te sluiten, te jong?
https://www.racechip.nl/chiptuning/fiat ... /index.php
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet, Jo
https://www.racechip.nl/chiptuning/fiat ... /index.php
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet, Jo
Re: Motor tuning?
Wordt bij motorfiesen veel gedaan, zo'n extern kastje, daar heet het Power Commander. Als het dan toch moet is chiptung veruit te verkiezen boven zo'n extern kastje.