Maximum gewicht dak Fiat Ducato x250/x290 L4H2?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Maximum gewicht dak Fiat Ducato x250/x290 L4H2?



Bericht door JTG »

In de speurtocht naar een mooi slaaphefdak of een daktent als alternatief bedacht ik mij dat ik het maximum gewicht niet kende. 3 Instructieboekjes verder blijkt het maximumgewicht tussen de 120kg en 150kg te liggen (1 boekje vermeldde niets, 1 boekje 120kg en 1 boekje 150kg).
Echter, dat is het gewicht waarmee je mag rijden.

Weet iemand waar/wat het maximum gewicht is in stilstand?
De Hymer Yosemite heeft zo een SCA slaapdaktent model 212/214 afhankelijk van de wielbasis/daklengte, staat daar misschien een maximumgewicht vermeld ergens?

Reeds via Mopar ook de vraag gesteld maar daar wordt ik (zoals eigenlijk altijd) niet wijzer omdat de vraag wordt doorgezet. (wat dan wel komisch is omdat ik dan morgen bericht krijg over de afmeting tussen de wielkasten... (eerste vraag ooit gesteld daar en die blijft kennelijk aangemerkt als 'de' vraag :lol3: )
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Maximum Gewicht dak Ducato x250/x290 L4H2



Bericht door jurgenc »

Zou factor 5 moeten zijn tussen statische en dynamische belasting. Een dakdrager die 80 kg bagage mag dragen, daar kan je in stilstand 400 kg veilig opleggen.
Als je er een bevestiging van wil, dan kan je eens zoeken op sites die Daktenten ... verkopen.
H20
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Maximum Gewicht dak Ducato x250/x290 L4H2



Bericht door JTG »

Dank jurgenc voor je snelle reactie.
Met factor 5 zou ik (meer dan) tevreden/gerustgesteld zijn
De sites van daktenten komen inderdaad met dergelijke waarden maar er staan ook van die regeltjes bij dat een en ander afhankelijk is van de specificaties van de fabrikant :-? vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Maximum Gewicht dak Ducato x250/x290 L4H2



Bericht door kampo »

Bedoel je een hefdak of een daktent ?
Bij de SCA slaaphefdaken gaat men de boel verstevigen door het aanbrengen van een kader ter hoogte van de uitsnijding rondom de rand.

Bij de montage van een daktent boven op een bagagedrager zou je bij extreme statische belasting vanbinnen een versteviging kunnen aanbrengen.
Meestal is dat niet nodig. Zeker niet als je gebruik maakt van de originele punten voor de bagagerekken. Je krijgt een spreiding van de last over meerdere punten. Meestal is er een langsdrager.
Maar ik ben het ermee eens dat je voorzichtig moet blijven. Het dak van een Ducato kan je niet belopen. Misschien later ook nog een dakkoffer of skirek bovenop het hefdak. Er zijn gevallen bekend waar naden gingen barsten, waterinfiltratie enz


Afbeelding
Groeten Kampo
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Maximum Gewicht dak Ducato x250/x290 L4H2



Bericht door JTG »

kampo schreef:
vr 15 feb 2019, 6:45
Bij de SCA slaaphefdaken gaat men de boel verstevigen door het aanbrengen van een kader ter hoogte van de uitsnijding rondom de rand.
Is er in uw archief misschien een foto hiervan beschikbaar?

Oorspronkelijk waren we op zoek naar een SCA hefdak type 214 (maar zijn er daarbij abusievelijk vanuit gegaan dat die 'op' het dak komt en niet 'in').
Ik heb na dagen google-fu nog geen enkele foto kunnen vinden van type 214 (of type 212) op een Ducato tijdens de montage. Foto's hoe het na afwerking eruit ziet heb ik zelf genoeg kunnen maken van de camper die we gehuurd hebben vorige herfstvakantie. Dat was een Hymer buscamper.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Maximum Gewicht dak Ducato x250/x290 L4H2



Bericht door kampo »

Nee jammer genoeg heb ik geen montage foto's van zo een SCA of vergelijkbaar dak op een Ducato.
Kan je hun geen mail sturen met de vraag om een foto of een inbouwhandleiding ?
Maar het antwoord op de vraag of het sterk genoeg is ken je al op voorhand...
Groeten Kampo
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Maximum Gewicht dak Ducato x250/x290 L4H2



Bericht door JTG »

Ik ga dat nog eens proberen rechtstreeks bij de fabrikant inderdaad. Zodra ik er een foto van te pakken krijg zal ik proberen die te posten (mits toestemming natuurlijk).
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Maximum Gewicht dak Ducato x250/x290 L4H2



Bericht door Janpinz »

Iedere auto kan op zijn dak liggen, zonder dat de constructie kapot gaat.
Statisch kunnen er dus heel veel kilo’s op!
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Maximum gewicht dak Fiat Ducato x250/x290 L4H2?



Bericht door JTG »

Helaas nog altijd geen enkel bericht van SCA Daecher. :(

...

...en nog weer een paar weken later zijn we er wel klaar mee en hebben we besloten een Maxxfan plaatsen dus geen slaaphefdak van SCA, jammer dan. De slaapplekken lossen we wel op in de bus (of ernaast op een camping).
Plaats reactie