LiFePo batterij op EBL

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Paul Wijts
Berichten: 24
Lid geworden op: za 06 apr 2013, 9:58

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door Paul Wijts »

Beste camperaars,
Het kan aan mij liggen maar ik zie nog geen antwoord op de vraag of voor de lithiumaccu (Powerxtreme in mijn geval) op de EBL 99 de loodzuur of de loodgel stand gekozen moet worden. Of heb ik dat gemist?
groetjes,
Paul.
Paul Wijts
Berichten: 24
Lid geworden op: za 06 apr 2013, 9:58

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door Paul Wijts »

En als aanvulling op de vorige vraag: weet iemand de verschillende laadkarakteristieken en voltages die bij die twee standen horen? Voor de lithium accu moet die begrijp ik tussen 14,3 en 14, 6 v. liggen.
alweer bedankt.
paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door Kroppie »

en ook niet onbelangrijk de tijd van de absorptie duur , die is standaard bij natte accu,s zo,n 1 a 2 uur, bij gel meestal +-8 uur en bij agm vaak nog langer.

en elke lader heeft vaak een iets andere karakteristiek, dus een lader zoeken welke bij de accu past, of een accu welke bij de voorhanden lader past.
het is zonder de gegevens van de div types laders en accu,s te kennen onmogelijk om een juist advies te geven welke bij elkaar passen, beste is om de leveranciers te vragen.

de meeste laders verschillen in de standen loodzuur en gel enkel in de absorptie duur, en zijn kwa laadspanning vaak gelijk.

en veel li accu, s houden niet van druppel(float)laden.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 06 mar 2019, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door Kroppie »

Paul Wijts schreef:
wo 06 mar 2019, 16:30
Beste camperaars,
Het kan aan mij liggen maar ik zie nog geen antwoord op de vraag of voor de lithiumaccu (Powerxtreme in mijn geval) op de EBL 99 de loodzuur of de loodgel stand gekozen moet worden. Of heb ik dat gemist?
groetjes,
Paul.
De Hr Lucver had ook aangegeven het bij een gelaccu te houden , zal dus ook verder geen antwoord op komen denk ik.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door gjvonk »

Jammer, want ik ben wel nieuwsgierig naar het antwoord.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
merallas
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 16 mar 2007, 1:04
Locatie: regio Delft
Contacteer:

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door merallas »

Maakt niet zoveel uit. In de gelstand duurt het langer voordat de lader in druppelmode gaat, als de accu vol is. Het probleem van druppelladen is dat de lifepo accu leeg kan lopen terwijl je aan de paal staat. Dit gebeurt als de lader onvoldoende vermogen levert om gebruikers te voeden, maar het verbruik zo laag is dat de accuspanning niet onder de 13V komt. Dit kun je voorkomen door m.b.v. een tijdklok de lader om de 8 uur (in gelstand) even aan en uit te zetten. Bij een herstart begint de lader eerst weer met vol vermogen te laden. Voor zover ik heb kunnen nagaan werkt een speciale lifepo lader bij volle accu ook gewoon als een stroombron met constante spanning en een bepaald max amperage.
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 693
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door DynaDetty »

Als de Calira EVS 30/30-DS/IU in onze Knaus niet vervangen hoeft te worden omdat deze in combinatie met onze zonnecellen een LifePO kan laden, dan is deze wel erg aanlokkelijk.

https://ksenergy.en.alibaba.com/product ... 6d87cEdb4D

Of kaap ik nu een topic.......
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Paul Wijts
Berichten: 24
Lid geworden op: za 06 apr 2013, 9:58

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door Paul Wijts »

Bedankt weer voor de snelle reacties. Conclusie: ik ga de EBL op lood/gel stand zetten. Blijft het probleem van het druppelladen als de camper aan de paal staat.: niet echt goed voor de lithiumaccu. Bij de vorige AGM accu stond de camper op de oprit aan de 220v. Ik zou dat niet kunnen doen, maar de zonnepanelen blijven wel stroom leveren naar het EBL, dus ik neem aan dat die dan blijft druppelladen. Juiste redenering?
groetjes,
Paul.
merallas
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 16 mar 2007, 1:04
Locatie: regio Delft
Contacteer:

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door merallas »

Als ik alleen zonnepanelen gebruik heb ik bij voldoende zon overdag niet het probleem dat de accu leegloopt. Weet ook niet of die overgaan op druppelladen. De zonnepanelen gaan bovendien s'nachts "uit" zodat elke ochtend waarschijnlijk eerst weer met vol vermogen gaan laden. Zie overigens niet in waarom druppelladen slecht zou zijn voor een lifepo.
Mijn camper staat ook het hele jaar door op de oprit en ik laat de basicelectronica altijd onder spanning staan. De stille verbruikers trekken ongeveer 2A. Dit levert de oplader niet in druppelmode en dus loopt de accu leeg, vandaar de tijdklok. Maar als je alles uitschakeld hoef je de lifepo accu eigenlijk helemaal niet te laden.
Gebruikersavatar
balderj
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 okt 2016, 22:23

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door balderj »

Hoi allen, zie nu dit bericht over combi Lion en EBL, een externe lader monteren geeft een veel snellere lading van deze nieuwe Lion accu,s, bij Euro 6 motoren is voor een goede lading ook plaatsing van een Laadbooster nodig
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door Bob47 »

Bij mij heb ik de loodaccu vervangen door een lifepo4 100ah. Ingebouwd is een EBL 208S.
De reden was 100ah (of veel) kunnen gebruiken en vol kunnen laden terwijl we rijden, voorheen was dat niet mogelijk middels de dynamo.
Laden tijdens rijden gebeurd nu middels een separate Ctec 300 lader (25 amp) en een 220v omvormer.
Met een test van 100% leeg doet ie volladen in 41/2 uur. Ook bij gewoon stationair draaien voor bv een stoplicht blijft ie gewoon volle porrie laden.
Wanneer vol dan schakeld de BMS vd accu de laadstroom uit (gemeten = 0 amp).
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door mama »

ingebouwde lader schakel je gewoon uit door de zekering ervan te verwijderen , en je sluit in de plaats een victron aan die je op lithium zet .
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door Arie55 »

Paul Wijts schreef:
wo 06 mar 2019, 16:30
Beste camperaars,
Het kan aan mij liggen maar ik zie nog geen antwoord op de vraag of voor de lithiumaccu (Powerxtreme in mijn geval) op de EBL 99 de loodzuur of de loodgel stand gekozen moet worden. Of heb ik dat gemist?
groetjes,
Paul.
Geen van beide keuzes zijn goed. Je zal de lader in de ebl99 uit te schakelen en wel zo dat die echt helemaal niets meer doet. Tweede wat je in de ebl99 dient te veranderen is het laden m.b.v. de alternator (ik doel hier op het tussen schakelende relais). Ook dat gaat niet goed komen; te hoge spanning en te lage stroomsterkten voor de nieuwe accu en wat je alternator niet fijn vind.
De ebl99 zal vervallen tot een zekeringkast en niveaumeter.

Opladen van de nieuwe accu kan je met een aparte acculader. Die kan je wel weer aansluiten op de ebl99. Het 'onderweg' laden kan je met zonnepanelen. Via de alternator opladen kan ook, met een (nogal prijzige voor wat het kan) DC-DC omvormer

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
admiral
Berichten: 8
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 12:21

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door admiral »

mama schreef:
do 24 dec 2020, 20:14
ingebouwde lader schakel je gewoon uit door de zekering ervan te verwijderen , en je sluit in de plaats een victron aan die je op lithium zet .
Waarom niet de lader gewoon uitschakelen met de bijbehorende schakelaar? (of zit deze niet op alle EBLs)?
Plaats reactie