Gasklep is vernieuwd maar storing PO 638 blijft
Gasklep is vernieuwd maar storing PO 638 blijft
Wij staan halfweg in Spanje en onze Ducato bokte, hield op de ongunstigste momenten ineens in. En het oranje motorblokje licht op in het dashboard. Ducato 57 multijet.
Bij een Fiat garage is er een storing code PO 638 geconstateerd. Bij navraag bij onze Hollandse professional constateert ook deze: gasklep is de boosdoener.
Na leveringsproblemen van 3 dagen vanaf Madrid en nog een weekend ertussen is er een nieuwe gemonteerd.
Maar na meerdere proefritten blijft de storing en ook de code PO 638.
Volgens de Spaanse garage zit er "ergens" een elektronische of elektrische storing, maar waar?
Het zou lastig zoeken zijn, volgens de Spanjaard zit ruim 2,2 km kabel verwerkt.
Wie kan ons verder helpen? Terug naar huis? Het is momenteel toch heerlijk weer hier en windstil.
Gr Gerrit
Bij een Fiat garage is er een storing code PO 638 geconstateerd. Bij navraag bij onze Hollandse professional constateert ook deze: gasklep is de boosdoener.
Na leveringsproblemen van 3 dagen vanaf Madrid en nog een weekend ertussen is er een nieuwe gemonteerd.
Maar na meerdere proefritten blijft de storing en ook de code PO 638.
Volgens de Spaanse garage zit er "ergens" een elektronische of elektrische storing, maar waar?
Het zou lastig zoeken zijn, volgens de Spanjaard zit ruim 2,2 km kabel verwerkt.
Wie kan ons verder helpen? Terug naar huis? Het is momenteel toch heerlijk weer hier en windstil.
Gr Gerrit
Re: Gasklep is vernieuwd maar storing PO 638 blijft
Hebben ze wel een gemodificeerde gasklep geleverd of nog het oude model ? Met het oude model kom je weer aan de beurt ! Als ik me nog goed herinner moet deze ook ingeleerd worden. ( heb dat bij onze vorige camper ook gehad ).
Is toch niet te geloven dat deze prullen nog steeds problemen geven na 10 jaar
Is toch niet te geloven dat deze prullen nog steeds problemen geven na 10 jaar
Groeten, Henk Geurts
Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008
http://mooimooimoi.blogspot.nl/
http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008
http://mooimooimoi.blogspot.nl/
http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Re: Gasklep is vernieuwd maar storing PO 638 blijft
Beste,
Ter info:
Inleren - inlezen ECU - RE auto elektronica gasklephuis:
Langs het uitlezen van auto elektronica kunnen we ook te maken hebben met het inlezen van elektronische onderdelen. Bij het uitlezen wordt er door het aansluiten van de OBD stekker, via de ECU (Electronic Control Unit) naar alle opgeslagen foutcodes van de elektronica gekeken.
Inleren elektronische onderdelen:
Het inlezen van elektronische onderdelen is maar bij enkele onderdelen van toepassing . Als de oorzaak van een probleem bijvoorbeeld een defecte nokkenassensor is, zal de storingscode van deze sensor tijdens het uitlezen van de ecu zichtbaar worden. Als deze nokkenassensor vervangen is hoeft deze niet ingelezen te worden. Een nokkenassensor geeft namelijk alleen maar informatie door. Elektronische onderdelen zoals bijvoorbeeld een gasklep huis geeft daarentegen ook commando’s af. Als bijvoorbeeld het gasklephuis vervuilt is zal de sensor in het gasklephuis de stand van de gasklep registreren en aan de ECU - RE doorgeven. RE staat voor rekeneenheid, wat wil zeggen dat er een waarde bepaald wordt waardoor de motor van de auto zo goed mogelijk blijft lopen. Als je nu het gasklephuis na demonteren en schoonmaken terug plaatst zal er een andere waarde nodig zijn om de motor weer goed te laten lopen. Nu kan de ECU – RE dat zelf doen, maar daar zal een langere tijd overheen gaan. Wat we dan gaan doen is dus het gasklephuis inleren oftewel inlezen. Het opnieuw inlezen is eigenlijk niets anders dan dat de RE van het betreffende elektrische onderdeel weer op 0 wordt gezet. Bij oudere auto’s is dit mogelijk door de plus pool van de accu 20 sec eraf te laten. Omdat bij nieuwere auto’s de ECU –RE de laatst opgeslagen waarde bewaard is daarvoor diagnose apparatuur nodig.
In the event of throttle actuator control error, a trouble code will be stored and a service engine soon lamp will be illuminated. Some models require multiple drive cycles (as many as 8.) with a failure in order for the service engine soon lamp to be illuminated and others will activate it on the initial failure.
Joske
Ter info:
Inleren - inlezen ECU - RE auto elektronica gasklephuis:
Langs het uitlezen van auto elektronica kunnen we ook te maken hebben met het inlezen van elektronische onderdelen. Bij het uitlezen wordt er door het aansluiten van de OBD stekker, via de ECU (Electronic Control Unit) naar alle opgeslagen foutcodes van de elektronica gekeken.
Inleren elektronische onderdelen:
Het inlezen van elektronische onderdelen is maar bij enkele onderdelen van toepassing . Als de oorzaak van een probleem bijvoorbeeld een defecte nokkenassensor is, zal de storingscode van deze sensor tijdens het uitlezen van de ecu zichtbaar worden. Als deze nokkenassensor vervangen is hoeft deze niet ingelezen te worden. Een nokkenassensor geeft namelijk alleen maar informatie door. Elektronische onderdelen zoals bijvoorbeeld een gasklep huis geeft daarentegen ook commando’s af. Als bijvoorbeeld het gasklephuis vervuilt is zal de sensor in het gasklephuis de stand van de gasklep registreren en aan de ECU - RE doorgeven. RE staat voor rekeneenheid, wat wil zeggen dat er een waarde bepaald wordt waardoor de motor van de auto zo goed mogelijk blijft lopen. Als je nu het gasklephuis na demonteren en schoonmaken terug plaatst zal er een andere waarde nodig zijn om de motor weer goed te laten lopen. Nu kan de ECU – RE dat zelf doen, maar daar zal een langere tijd overheen gaan. Wat we dan gaan doen is dus het gasklephuis inleren oftewel inlezen. Het opnieuw inlezen is eigenlijk niets anders dan dat de RE van het betreffende elektrische onderdeel weer op 0 wordt gezet. Bij oudere auto’s is dit mogelijk door de plus pool van de accu 20 sec eraf te laten. Omdat bij nieuwere auto’s de ECU –RE de laatst opgeslagen waarde bewaard is daarvoor diagnose apparatuur nodig.
In the event of throttle actuator control error, a trouble code will be stored and a service engine soon lamp will be illuminated. Some models require multiple drive cycles (as many as 8.) with a failure in order for the service engine soon lamp to be illuminated and others will activate it on the initial failure.
Joske
Laatst gewijzigd door joske501 op wo 30 jan 2019, 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
- Bob Diesel
- Berichten: 31966
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Gasklep is vernieuwd maar storing PO 638 blijft
Dat zal een Profesionel dealer ,al is het in SP
toch ook wel weten
toch ook wel weten
- eef van baal
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
- Locatie: Nieuw Bergen LB
- Contacteer:
Re: Gasklep is vernieuwd maar storing PO 638 blijft
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Re: Gasklep is vernieuwd maar storing PO 638 blijft
Je schrijft dat de storing PO638 nog aanwezig is,....kan deze niet gewist worden dan,of komt deze steeds terug?? En zijn de symptomen,zoals je vermeld ,dan ook nog aanwezig het is gissen op afstand,het enige wat ik weet,is dat een collega ,met 150 Campers in onderhoud,de gasklephuizen,voortaan bij de Iveco dealer besteld,wegens slechte ervaringen,bij Fiat (imitatie)
Hans
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
- Locatie: Herentals (B)
Re: Gasklep is vernieuwd maar storing PO 638 blijft
Wat belangrijker is welke tekst komt er achter de foutmelding? in geblokkeerde toestand of kortsluiting naar,of zo voorts...
gasklep zelf gaat ook veel defect alsook de bekabeling vaak is onderbroken,dit kunnen ze nameten in de stekker van de gasklep. of ze kunnen bv de gasklep aansturen met diagnoseapparatuur.
gasklep zelf gaat ook veel defect alsook de bekabeling vaak is onderbroken,dit kunnen ze nameten in de stekker van de gasklep. of ze kunnen bv de gasklep aansturen met diagnoseapparatuur.
- Karelkaywa
- Berichten: 1123
- Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
- Locatie: Castricum
Re: Gasklep is vernieuwd maar storing PO 638 blijft
Deze storing heb ik in 2014 gehad. Heel veel ellende met een Fiat garage die van alles vernieuwde maar de melding kwam terugkomen. Uiteindelijk gasklephuis vervangen en ..... de melding kwam weer terug
Uiteindelijk bleek, volgens de Fiat garage dat Fiat Nederland een gereviseerd exemplaar had geleverd met precies dezelfde storing. Toeval? Ik weet het niet. Toen heb ik zelf bij een Iveco garage een nieuwe exemplaar opgehaald, deze werd gemonteerd en nooit meer deze storing gehad (helaas wel veel andere, maar dit terzijde). Toen bleek ook dat het gereviseerde exemplaar het oude model was en de Iveco een nieuw type. Verschil kun je zien aan de zijde waar de bedrading aan gemonteerd is. Bij het oude type aan de bovenzijde waardoor regenwater er bovenop viel. Bij het nieuwe type zit de aansluiting aan de onderzijde en moet een verloopkabeltje gemonteerd worden. Later heb ik een afdekplaat laten monteren waardoor er geen water meer op het gasklephuis kon lopen.
In oude notities kan ik dit nog terugvinden:
De benodigde onderdelen voor een juiste klep vervangen is:
Gasklephuis 71724302
Kabeladapter 504388738
Pakking 504107629
De dealer kan deze informatie vinden in het eLearn systeem onder 10.08.12
Tevens is er een update voorzien in 10.25.10
Uiteraard weet ik niet of dit nog klopt.
Ik hoop dat TS hier wat aan heeft en dat hij hiervoor niet terug naar huis hoeft te komen.
Uiteindelijk bleek, volgens de Fiat garage dat Fiat Nederland een gereviseerd exemplaar had geleverd met precies dezelfde storing. Toeval? Ik weet het niet. Toen heb ik zelf bij een Iveco garage een nieuwe exemplaar opgehaald, deze werd gemonteerd en nooit meer deze storing gehad (helaas wel veel andere, maar dit terzijde). Toen bleek ook dat het gereviseerde exemplaar het oude model was en de Iveco een nieuw type. Verschil kun je zien aan de zijde waar de bedrading aan gemonteerd is. Bij het oude type aan de bovenzijde waardoor regenwater er bovenop viel. Bij het nieuwe type zit de aansluiting aan de onderzijde en moet een verloopkabeltje gemonteerd worden. Later heb ik een afdekplaat laten monteren waardoor er geen water meer op het gasklephuis kon lopen.
In oude notities kan ik dit nog terugvinden:
De benodigde onderdelen voor een juiste klep vervangen is:
Gasklephuis 71724302
Kabeladapter 504388738
Pakking 504107629
De dealer kan deze informatie vinden in het eLearn systeem onder 10.08.12
Tevens is er een update voorzien in 10.25.10
Uiteraard weet ik niet of dit nog klopt.
Ik hoop dat TS hier wat aan heeft en dat hij hiervoor niet terug naar huis hoeft te komen.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
- Locatie: Herentals (B)
Re: Gasklep is vernieuwd maar storing PO 638 blijft
bij het nieuwe type(die ook regelmatig defect gaan) komt ook water in het elektrische gedeelte.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36
Re: Gasklep is vernieuwd maar storing PO 638 blijft
Sowieso kunnen ze spanningen meten op het onderdeel.
Met uitlees apparatuur kunnen ze ook de voltage aflezen als je het gaspedaal langzaam intrapt.
Dit signaal lees je vanuit de autocomputer, als de werking goed is kan je een draadbreukje uitsluiten.
Omdat de storing er na wissen gelijk weer inkomt moet er iets met de bedrading zijn of het onderdeel.
Eric
Met uitlees apparatuur kunnen ze ook de voltage aflezen als je het gaspedaal langzaam intrapt.
Dit signaal lees je vanuit de autocomputer, als de werking goed is kan je een draadbreukje uitsluiten.
Omdat de storing er na wissen gelijk weer inkomt moet er iets met de bedrading zijn of het onderdeel.
Eric
Met je rubber door de blubber.
- Karelkaywa
- Berichten: 1123
- Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
- Locatie: Castricum
Re: Gasklep is vernieuwd maar storing PO 638 blijft
Vandaar mijn opmerking:kareltje cola schreef: ↑wo 30 jan 2019, 19:51bij het nieuwe type(die ook regelmatig defect gaan) komt ook water in het elektrische gedeelte.
Later heb ik een afdekplaat laten monteren waardoor er geen water meer op het gasklephuis kon lopen.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gasklep is vernieuwd maar storing PO 638 blijft
Deze tekst gevonden bij gerrit Speek
Storing van het gasklephuis is geen onbekend verschijnsel in de Fiat Ducato model x250 (diesel). Na demontage van het gasklephuis komt de aap uit de mouw: vocht. Dusdanig veel dat de stator van de servo oxideert en daardoor zwaar gaat bewegen, met als resultaat foutmeldingen en het niet goed oppakken van de motor. Misschien met noodloop tot gevolg.
De klep in het gasklephuis van een diesel staat altijd volledig open (het motortoerental wordt geregeld door de hoeveelheid ingespoten brandstof). Die klep in het gasklephuis heeft bij een diesel maar één functie: bij het uitzetten van de motor gaat die klep dicht zodat de motor geen lucht meer krijgt. Vandaar dat deze klep ook wel de smoorklep wordt genoemd. De metalen delen van de gasklep gaan corroderen en als die klep in bijna gesloten toestand vast gaat zitten is het gevolg dat de motor met horten en stoten gaat lopen en dat ie slecht reageert op het gaspedaal (omdat de luchttoevoer onvoldoende is). Bron
De onderdelen van het gasklephuis zijn niet los te leveren, vandaar dat de reparatie duur is (ca. €600). Ontroesten is geen optie omdat het metalen gedeelte opzwelt in het gegoten kunstof. Je kunt er niet bijkomen om die klep een beetje WD-40 te geven, je kunt er niet bijkomen om die klep handmatig open te zetten. Er zit maar één ding op: hele gasklephuis vervangen (bij een diesel hoeft een nieuwe gasklep niet ingeleerd te worden).
Zeker de laatste zin is denk ik niet onbelangrijk.
De code komt ook voor bij een defecte sensor voor de gaspedaal stand.
Storing van het gasklephuis is geen onbekend verschijnsel in de Fiat Ducato model x250 (diesel). Na demontage van het gasklephuis komt de aap uit de mouw: vocht. Dusdanig veel dat de stator van de servo oxideert en daardoor zwaar gaat bewegen, met als resultaat foutmeldingen en het niet goed oppakken van de motor. Misschien met noodloop tot gevolg.
De klep in het gasklephuis van een diesel staat altijd volledig open (het motortoerental wordt geregeld door de hoeveelheid ingespoten brandstof). Die klep in het gasklephuis heeft bij een diesel maar één functie: bij het uitzetten van de motor gaat die klep dicht zodat de motor geen lucht meer krijgt. Vandaar dat deze klep ook wel de smoorklep wordt genoemd. De metalen delen van de gasklep gaan corroderen en als die klep in bijna gesloten toestand vast gaat zitten is het gevolg dat de motor met horten en stoten gaat lopen en dat ie slecht reageert op het gaspedaal (omdat de luchttoevoer onvoldoende is). Bron
De onderdelen van het gasklephuis zijn niet los te leveren, vandaar dat de reparatie duur is (ca. €600). Ontroesten is geen optie omdat het metalen gedeelte opzwelt in het gegoten kunstof. Je kunt er niet bijkomen om die klep een beetje WD-40 te geven, je kunt er niet bijkomen om die klep handmatig open te zetten. Er zit maar één ding op: hele gasklephuis vervangen (bij een diesel hoeft een nieuwe gasklep niet ingeleerd te worden).
Zeker de laatste zin is denk ik niet onbelangrijk.
De code komt ook voor bij een defecte sensor voor de gaspedaal stand.
- Bob Diesel
- Berichten: 31966
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Gasklep is vernieuwd maar storing PO 638 blijft
nu is Gerrit met zijn probleem op weg naar SP al bij div garage,s
zo wel in FR als in SP geweest
heeft ondersteuning van Fiat hulpdienst
zijn jullie hier nu zo slim, of die fiat Professionel garages /monteurs zo dom(vrij naar Louis van Gaal)
zo wel in FR als in SP geweest
heeft ondersteuning van Fiat hulpdienst
zijn jullie hier nu zo slim, of die fiat Professionel garages /monteurs zo dom(vrij naar Louis van Gaal)
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Gasklep is vernieuwd maar storing PO 638 blijft
Gewoon naar een bedrijfswagen specialist en inderdaad liever iveco dan fiat.
De monteurs hebben daar tenminste ook een opleiding gehad die vast meer geschikt is voor bedrijfswagens.
De monteurs hebben daar tenminste ook een opleiding gehad die vast meer geschikt is voor bedrijfswagens.
Paul.