Bestelbus camper daklekkage

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Camperhoes
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 16:39

Bestelbus camper daklekkage



Bericht door Camperhoes »

Mijn bestelbusje die omgevormd is tot een camper heeft last van dak lekkage. Bij de dakraam aan één kant zie ik regen druppels uitkomen en dichtbij de schuifdeur boven zie ik regen druppels. Ik heb de dak van de bestelbusje gecheckd en zag geen gaatjes of iets. Wel zag ik aan de zijkant dak rubber, bij de schuifdeur dat de rubber los zit.

Ik ben van plan om de dakzijkant waar de rubber aanwezig is goed dicht te kitten en de dakraam aan een kant waar het lekt ook goed dichtplakken met krachtige kit.

Aangezien de binnekant van de bestelbus met hout is afgewerkt zal dat gaan rotten als ik niets aan doe.

Zal dit mijn probleem denken jullie verhelpen of heeft dit helemaal geen zin? Misschien nog advies voor mij?

(Mijn allerlaatste oplossing is gewoon een bushoes eroverheen doen aangezien ik de camper maar een keertje per week gebruik.)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bestelbus camper dak lekkage



Bericht door Kroppie »

kit smeren zonder een raam eruit te halen is verloren arbeid.
de enige goede manier is dakraam er uit halen , oude kit geheel weghalen en vetvrijmaken, dan met nieuwe kit weer monteren, met een soepel blijvende butyl kit (GEEN butyleenkit!!).

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Bestelbus camper dak lekkage



Bericht door ChristiaanvB »

Je kan nog even kijken of het geen condens is.

Als je in de camper slaapt en het is koud weer, kunnen er vele koude bruggen ontstaan. Het zal je verbazen hoeveel condens water dat kan opleveren en vervolgens de camper in kan lekken. Zeker als je buiten op het dak geen enkele openingen ziet.
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Camperhoes
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 16:39

Re: Bestelbus camper dak lekkage



Bericht door Camperhoes »

Kroppie schreef:
zo 27 jan 2019, 18:06
kit smeren zonder een raam eruit te halen is verloren arbeid.
de enige goede manier is dakraam er uit halen , oude kit geheel weghalen en vetvrijmaken, dan met nieuwe kit weer monteren, met een soepel blijvende butyl kit (GEEN butyleenkit!!).

jos
En wat is je mening over die bushoes? Ik rij die ding misschien een uurtje per week en meer ook niet. Ik kan er eventueel gewoon eens per week een hoes eroverheen trekken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bestelbus camper dak lekkage



Bericht door Kroppie »

als je er mee rijd en het regent wil je toch ook niet dat het lekt, het vocht trekt in het islatie materiaal en hout en doet staal roesten, dus een hoes? prima maar wel over een dicht dak!.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camperhoes
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 16:39

Re: Bestelbus camper dak lekkage



Bericht door Camperhoes »

Kroppie schreef:
zo 27 jan 2019, 19:13
als je er mee rijd en het regent wil je toch ook niet dat het lekt, het vocht trekt in het islatie materiaal en hout en doet staal roesten, dus een hoes? prima maar wel over een dicht dak!.

jos
Ja dat klopt wel. Ik ga hem dinsdag goed dichtkitten met krachtige kit. Dan is de weer ook wat meer droog..

Ik denk dat kit wel een goede oplossing is toch? Misschien zal die uiterlijk iets minder mooi eruit zien maar kit doet wel zijn werk denk ik.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bestelbus camper dak lekkage



Bericht door Kroppie »

ik zou een uurtje meer investeren en het meteen goed doen, ik heb mijn les geleerd.
of het moet voor heel korte termijn zijn om op beter weer voor zo,n klusje te wachten, maar dan nog.
succes in ieder geval.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8461
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Bestelbus camper dak lekkage



Bericht door EasyBee »

Camperhoes schreef:
zo 27 jan 2019, 19:26
Ja dat klopt wel. Ik ga hem dinsdag goed dichtkitten met krachtige kit. Dan is de weer ook wat meer droog..
Ik denk dat kit wel een goede oplossing is toch? Misschien zal die uiterlijk iets minder mooi eruit zien maar kit doet wel zijn werk denk ik.
Als je de kit er alleen maar buiten op doet, levert het een teleurstellend resulaat op. Het lek is er nog steeds tenzij je er tubes kit op gaat plamuren. De hele constructie moet er eigenlijk uit, de oude kitresten verwijderen, vetvrij maken, nieuwe butylkit (geen butyleen) op de juiste plaats en dan de hele dakraamconstructie er weer in. Als je al alleen maar aan de buitenkant wat wilt doen, zonder demontage, neem dan geen kit maar aluminium bitumenband. Dan hoef je de omlijsting van het dakraam alleen maar schoon en vetvrij te maken en die band te plakken.
Bijvoorbeeld https://www.hornbach.nl/shop/BOSTIK-R-3 ... tikel.html
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Camperhoes
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 16:39

Re: Bestelbus camper dak lekkage



Bericht door Camperhoes »

EasyBee schreef:
zo 27 jan 2019, 20:32
Camperhoes schreef:
zo 27 jan 2019, 19:26
Ja dat klopt wel. Ik ga hem dinsdag goed dichtkitten met krachtige kit. Dan is de weer ook wat meer droog..
Ik denk dat kit wel een goede oplossing is toch? Misschien zal die uiterlijk iets minder mooi eruit zien maar kit doet wel zijn werk denk ik.
Als je de kit er alleen maar buiten op doet, levert het een teleurstellend resulaat op. Het lek is er nog steeds tenzij je er tubes kit op gaat plamuren. De hele constructie moet er eigenlijk uit, de oude kitresten verwijderen, vetvrij maken, nieuwe butylkit (geen butyleen) op de juiste plaats en dan de hele dakraamconstructie er weer in. Als je al alleen maar aan de buitenkant wat wilt doen, zonder demontage, neem dan geen kit maar aluminium bitumenband. Dan hoef je de omlijsting van het dakraam alleen maar schoon en vetvrij te maken en die band te plakken.
Bijvoorbeeld https://www.hornbach.nl/shop/BOSTIK-R-3 ... tikel.html
En de zijkant dak, net boven de schuifdeur moet ik daar dan ook aluminium bitumenband gebruiken of gewoon kit erop plamuren?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8461
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Bestelbus camper dak lekkage



Bericht door EasyBee »

Camperhoes schreef:
zo 27 jan 2019, 17:56
Wel zag ik aan de zijkant dak rubber, bij de schuifdeur dat de rubber los zit.
Ik ben van plan om de dakzijkant waar de rubber aanwezig is goed dicht te kitten en de dakraam aan een kant waar het lekt ook goed dichtplakken met krachtige kit.
Die schuifdeur gaat toch open en dicht? Gewoon dat rubber vastzetten en als dat niet meer fatsoenlijk kan, vervangen.
Met die schuifdeur gaat kit of tape niet echt werken, tenzij je die deur niet meer gebruikt en de deur dichtkit op dichtplakt.
Je komt hier blijkbaar voor advies en vervolgens krijg je advies en wil je toch je eigen idee doorzetten.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Camperhoes
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 16:39

Re: Bestelbus camper dak lekkage



Bericht door Camperhoes »

EasyBee schreef:
zo 27 jan 2019, 21:21
Camperhoes schreef:
zo 27 jan 2019, 17:56
Wel zag ik aan de zijkant dak rubber, bij de schuifdeur dat de rubber los zit.
Ik ben van plan om de dakzijkant waar de rubber aanwezig is goed dicht te kitten en de dakraam aan een kant waar het lekt ook goed dichtplakken met krachtige kit.
Die schuifdeur gaat toch open en dicht? Gewoon dat rubber vastzetten en als dat niet meer fatsoenlijk kan, vervangen.
Met die schuifdeur gaat kit of tape niet echt werken, tenzij je die deur niet meer gebruikt en de deur dichtkit op dichtplakt.
Je komt hier blijkbaar voor advies en vervolgens krijg je advies en wil je toch je eigen idee doorzetten.
Nee het heeft niets met de schuifdeur te maken. Het is zeg maar bijna aan de rand van de dak bij de schuifdeur kant. De druppels komen niet van de deur maar wat meer binnen de camper zeg maar. Ongeveer 20 cm van de deur af zeg maar. Ik zie die druppels vanuit de plafond waar een rubber aanwezig is naar beneden druppelen. Dus er is daar ergens een gaatje in de dak.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Bestelbus camper dak lekkage



Bericht door henk en lila »

Foto?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Camperhoes
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 16:39

Re: Bestelbus camper dak lekkage



Bericht door Camperhoes »

henk en lila schreef:
zo 27 jan 2019, 21:29
Foto?
dakraam:

Afbeelding

Afbeelding



Zijdeur: (niet de rubber van de zijdeur maar nog een rubber ernaast komen de druppels vandaan bij 2 plekken)

Afbeelding

Afbeelding
Camperhoes
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 16:39

Re: Bestelbus camper dak lekkage



Bericht door Camperhoes »

EasyBee schreef:
zo 27 jan 2019, 20:32
Camperhoes schreef:
zo 27 jan 2019, 19:26
Ja dat klopt wel. Ik ga hem dinsdag goed dichtkitten met krachtige kit. Dan is de weer ook wat meer droog..
Ik denk dat kit wel een goede oplossing is toch? Misschien zal die uiterlijk iets minder mooi eruit zien maar kit doet wel zijn werk denk ik.
Als je de kit er alleen maar buiten op doet, levert het een teleurstellend resulaat op. Het lek is er nog steeds tenzij je er tubes kit op gaat plamuren. De hele constructie moet er eigenlijk uit, de oude kitresten verwijderen, vetvrij maken, nieuwe butylkit (geen butyleen) op de juiste plaats en dan de hele dakraamconstructie er weer in. Als je al alleen maar aan de buitenkant wat wilt doen, zonder demontage, neem dan geen kit maar aluminium bitumenband. Dan hoef je de omlijsting van het dakraam alleen maar schoon en vetvrij te maken en die band te plakken.
Bijvoorbeeld https://www.hornbach.nl/shop/BOSTIK-R-3 ... tikel.html
Die bitumenband is zeer goed idee ik wil je hiervoor bedanken. Die kan ik ook gewoon eraf halen als ik besluit om de camper ooit over x aantal jaar te verkopen. Met die plamuur rotzooi heb ik echter een groter probleem doe niet zomaar eraf gaat.

Ik heb ook een schimmelspray gekocht. Want er zit wat schimmel op een van die houten balken.

https://www.verfwinkel.nl/bison-schimme ... gK6-vD_BwE
Plaats reactie