Crashsensor bij onderbouw LPG tank?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
bananajuiz
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 01 okt 2018, 20:18

Crashsensor bij onderbouw LPG tank?



Bericht door bananajuiz »

Ik ben van plan de huidige gasfles te vervangen door een LPG onderbouw tank. Het gaat om een Mercedes 613d dus genoeg ruimte aan de onderkant.

Het idee is om op de dampgastank een filter aan te sluiten met daarop een tweetraps gasdrukregelaar. Dit alles buiten onder het voertuig. Vandaar een koperen 10mm leiding naar de huidige 3-weg gaskraan (die binnen zit) waarop de verbruikers (Electrolux koelkast, Alde verwarming en kooktoestel) aangesloten staan. Verder vanuit de dampgastank een vulslang naar een buitenvuller.

Tijdens het rijden zal ik de kranen van de 3-weg gaskraan dichtdraaien. Het lijkt me namelijk niet de bedoeling dat men met een onderbouw tank constant onder het voertuig kruipt om daar de kraan dicht te draaien. Maar hierdoor staat er nog steeds druk op de filter, gasdrukregelaar en leiding naar de 3-weg gaskraan, en dat staat me ergens niet aan. Bij een ongeluk wil ik voorkomen dat er gas lekt. Zelfde verhaal als een steen de koppeling tussen bijvoorbeeld de gasdrukregelaar en de koperen leiding beschadigd.

Nu heb ik wat rondgebeld en een leverancier vertelde me dat mijn aansluitschema klopt en er in het geval van onderbouw eigenlijk niet gebruik wordt gemaakt van een z.g.n. crashsensor. Hij vond dit ergens ook vreemd aangezien crashsensors wél gebruikt worden voor staande LPG tanks, welke over het algemeen binnen worden geplaatst. Een andere (hele bekende) leverancier levert wél drukregelaars met ingebouwde crashsensors maar eigenlijk alleen op aanvraag en heeft deze niet op de website staan. Het lijkt dus alsof ik dus iets raars vraag en wellicht overbezorgd ben...

Hoe doen jullie dit? Dank!
AadenAnke
Berichten: 13178
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Crashsensor bij onderbouw LPG tank?



Bericht door AadenAnke »

Die gaskraan kan ook electerisch bedient worden toch? Schakelaartje om de kraan open en dicht te doen.

Gr. Aad
bananajuiz
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 01 okt 2018, 20:18

Re: Crashsensor bij onderbouw LPG tank?



Bericht door bananajuiz »

Zat ik ook aan te denken maar blijkbaar is dit niet zo'n standaard oplossing? Een bedrijf die ik sprak die onderbouwtanks installeert gaf aan dat zoiets niet handig is als je veel vrij wilt staan omdat het constant stroom vraagt als hij openstaat. Vind ik eigenlijk ook een heel vreemd verhaal.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Crashsensor bij onderbouw LPG tank?



Bericht door Peter LMC »

Is niet vreemd. Er komt een afsluiter net na de tankafname te zitten
die pas open gaat als er 12 volt op staat.
Dus als je vrij staat en hebt dan gasafname (koelkast bv) dan staat er altijd
spanning op deze afsluiter om de gas doorvoer / toevoer open te houden.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Crashsensor bij onderbouw LPG tank?



Bericht door Peter LMC »

Heb je al eens gecontroleerd of de afnamekraan niet van een doorstroom beveiliger voorzien is.
Dus bij plotsklaps veel gasafname (bv leidingbreuk of zo) dan sluit ineens de gasafname.
Pas als de kraan weer dicht gezet wordt hersteld de doorvoer.
Mijn tank heeft dit wel, kwam ik achter. :-?
AadenAnke
Berichten: 13178
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Crashsensor bij onderbouw LPG tank?



Bericht door AadenAnke »

Wat zou het stroom verbruik zijn om de kraan open te houden? Dat zal toch niet zoveel zijn dat het je accu echt snel leeg trekt?

Gr. Aad
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Crashsensor bij onderbouw LPG tank?



Bericht door myway »

Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Crashsensor bij onderbouw LPG tank?



Bericht door Hoofdnoorman »

Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
bananajuiz
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 01 okt 2018, 20:18

Re: Crashsensor bij onderbouw LPG tank?



Bericht door bananajuiz »

myway schreef:
wo 23 jan 2019, 21:26
Deze op de afname kraan
https://www.dewitschijndel.nl/dws-unive ... veiliging/
Lijkt mij een goed idee, bedankt! Deze kan direct op de tank (1/2") en direct op het filter (3/8"). Van daaruit een koperen leiding naar de gasdrukregelaar en vervolgens naar binnen naar de 3-weg gaskraan. Tijdens het rijden deze kraan dichtdraaien maar de kraan op de tank zelf gewoon open laten. Is dat voldoende veilig?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Crashsensor bij onderbouw LPG tank?



Bericht door travelscout »

Dit onderwerp is al vaker aan de orde geweest, net zoals de diverse oplossingen.
Heb je de suggestie van Rudy hierboven al doorgenomen?
Paul.
Plaats reactie