Electrisch koken/oven/compressorkoelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door Peter A7 »

kampo schreef:
di 22 jan 2019, 22:17
....
En als de stroom op is, zonder zon, moet je gaan ze rijden.
Dus helemaal autark noem ik dat niet.
Geen enkele camper is autark ... wat is daar overigens de definitie van ?
Qua energie inhoud zijn accu's marginale dingen, en daar zit voorlopig nog geen grote verandering aan te komen.
Maar ook met gas en diesel toestanden moet je op een gegeven moment wel eens gaan "tanken".

Ach, het hangt er gewoon vanaf wat je wilt en hoe je de camper zal gebruiken.
Ik heb inmiddels ruime ervaring met dit elektrisch koken en je zal me niet horen beweren dat dit iets voor iedereen is. Het heeft zeker z'n beperkingen in een voertuig. Net zoals je diezelfde beperkingen ziet in elektrische auto's.
Maar dat neemt niet weg dat het kan én perfect werkt, zolang er maar voldoende lading in de accu's zit (maar datzelfde geldt evengoed voor gas of diesel, zij het dat je marges een pak groter zijn).

@ de Jonckheer, zwaar zijn die accu's niet. Mijn 5000 Wh accu set zet zo'n 70 kilogram op de weegschaal. Ik vind dat alleszins nog heel redelijk, dat is vergelijkbaar met één lompe 230 Ah loodaccu.

Dat het duur is hoor je me niet tegenspreken, dat is absoluut een feit.
Voor mij was het echter een bewuste keuze. Ik heb een off-road camper gebouwd op een Land-Rover Defender en de leefruimte daarvan is zodanig klein dat ik gewoonweg niet met gas wilde beginnen. Een accu had ik toch nodig, en voor een gasfles in een luchtdichte kast bleef er geen plaats over. Dat we hiermee ook de verbrandingsgassen in deze kleine woonruimte kunnen vermijden is dan ook nog mooi meegenomen.

Afbeelding

Zoals gezegd, het gaat 'm allemaal over het beoogde doel; wat kan er en wat past er (letterlijk en figuurlijk).

Hoewel ik dat nog nooit heb moeten doen, is het natuurlijk poepsimpel om mijn dieselvoorraadje al snel om te zetten in een stroomvoorraadje :lol: . Ik hoef daar zelfs geen millimeter voor te rijden. Met de motor op stationair toerental kan ik de accu's opladen met een constante 50 ampère, eventueel nog verder ondersteund door de zonnepanelen (tot 45 ampère). Wie sprak daar over autark zijn ?
Toegegeven, het is ook niet erg milieuvriendelijk, maar op de keper beschouwd valt eigenlijk zowat alles wat we doen tegenwoordig onder de noemer "niet erg milieuvriendelijk" te klasseren :bang: .

Gesproken over zonnepanelen, omwille van het hefdak scoor ik daar toch een licht voordeel met zo'n 30% beter t.o.v. de vlakke montage; dat heb ik twee weken terug nog uitvoerig gemeten.
Op een winterdagje, rond 4 uur in de namiddag, meet ik nog een redelijke opbrengst.

Afbeelding

Zelfs met het grijze weer zoals we vandaag hebben in Belgie leveren mijn zonnepanelen ruimschoots voldoende om het verbruik van de zacht snorrende dieselkachel te compenseren.

Er worden veel semi-wijsheden verkocht, maar zelden gesproken over deugdelijk systeem design.
Hier staat of valt alles mee als je de technische toer op gaat :lol: .

Laat het duidelijk zijn; het delen van mijn ervaring is geen anti-gas betoog hè; ik wil enkel maar meegeven dat het echt wel kán werken om ook voor het koken de elektrische kaart te trekken. Dat het budgettair niet voor iedereen, is mag duidelijk zijn, deze techniek is best wel duur :oops: :oops:
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door kampo »

Beste Peter
Bedankt voor je aanvulling en rechtzetting.
Je voorbeeld van hoe inductie koken met LFP zelfs kan op kleinere voertuigen blijft nog steeds uniek!
Knap gedaan en een bron van interessante informatie!
Groeten Kampo
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door Peter A7 »

Bedankt Kampo, hopelijk kan het anderen inderdaad inspiratie geven om bij zelfbouw ook naar alternatieve oplossingen te kijken :thumbup:
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door Atoz »

Peter A7 schreef:
do 31 jan 2019, 16:11
Bedankt Kampo, hopelijk kan het anderen inderdaad inspiratie geven om bij zelfbouw ook naar alternatieve oplossingen te kijken :thumbup:
Waarbij het toch belangrijk is om aan de eventuele geintresseerden mee te geven dat je ECHT wel de juiste technieken , apparatuur en gereedschap dient te gebruiken.

Eigenlijk een project waarbij de technische kennis belangrijker is dan de euro's.
En duur... Wat is duur in de camperwereld?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door Peter A7 »

Akkoord Guido, dit is net wat anders dan een gemiddelde installatie omdat je met dergelijke grote stromen te maken hebt.
Mijn installatie is afgezekerd op 360 ampère :lol:, maar de twee accu's samen kunnen op hun sloffen 1000 ampère continue leveren.
Da's geen kattenpis zoals we dat hier zeggen.

Net zoals met gas is er altijd wel ergens gevaar, maar dat vang je gewoon op door de installatie op een professionele (en deugdelijke) manier uit te voeren.

Prijs is inderdaad een rekbaar begrip, gelukkig maar :lol:
Beste groeten,

Peter :)
ton en evelien
Berichten: 434
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 11:46

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door ton en evelien »

Welke accu.s heb je erin staan
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door Peter A7 »

2 x Mastervolt MLi Ultra 12/2500

Deze dus:
https://www.mastervolt.nl/producten/li- ... a-12-2500/
Beste groeten,

Peter :)
Plaats reactie