Geen enkele camper is autark ... wat is daar overigens de definitie van ?
Qua energie inhoud zijn accu's marginale dingen, en daar zit voorlopig nog geen grote verandering aan te komen.
Maar ook met gas en diesel toestanden moet je op een gegeven moment wel eens gaan "tanken".
Ach, het hangt er gewoon vanaf wat je wilt en hoe je de camper zal gebruiken.
Ik heb inmiddels ruime ervaring met dit elektrisch koken en je zal me niet horen beweren dat dit iets voor iedereen is. Het heeft zeker z'n beperkingen in een voertuig. Net zoals je diezelfde beperkingen ziet in elektrische auto's.
Maar dat neemt niet weg dat het kan én perfect werkt, zolang er maar voldoende lading in de accu's zit (maar datzelfde geldt evengoed voor gas of diesel, zij het dat je marges een pak groter zijn).
@ de Jonckheer, zwaar zijn die accu's niet. Mijn 5000 Wh accu set zet zo'n 70 kilogram op de weegschaal. Ik vind dat alleszins nog heel redelijk, dat is vergelijkbaar met één lompe 230 Ah loodaccu.
Dat het duur is hoor je me niet tegenspreken, dat is absoluut een feit.
Voor mij was het echter een bewuste keuze. Ik heb een off-road camper gebouwd op een Land-Rover Defender en de leefruimte daarvan is zodanig klein dat ik gewoonweg niet met gas wilde beginnen. Een accu had ik toch nodig, en voor een gasfles in een luchtdichte kast bleef er geen plaats over. Dat we hiermee ook de verbrandingsgassen in deze kleine woonruimte kunnen vermijden is dan ook nog mooi meegenomen.
Zoals gezegd, het gaat 'm allemaal over het beoogde doel; wat kan er en wat past er (letterlijk en figuurlijk).
Hoewel ik dat nog nooit heb moeten doen, is het natuurlijk poepsimpel om mijn dieselvoorraadje al snel om te zetten in een stroomvoorraadje . Ik hoef daar zelfs geen millimeter voor te rijden. Met de motor op stationair toerental kan ik de accu's opladen met een constante 50 ampère, eventueel nog verder ondersteund door de zonnepanelen (tot 45 ampère). Wie sprak daar over autark zijn ?
Toegegeven, het is ook niet erg milieuvriendelijk, maar op de keper beschouwd valt eigenlijk zowat alles wat we doen tegenwoordig onder de noemer "niet erg milieuvriendelijk" te klasseren .
Gesproken over zonnepanelen, omwille van het hefdak scoor ik daar toch een licht voordeel met zo'n 30% beter t.o.v. de vlakke montage; dat heb ik twee weken terug nog uitvoerig gemeten.
Op een winterdagje, rond 4 uur in de namiddag, meet ik nog een redelijke opbrengst.
Zelfs met het grijze weer zoals we vandaag hebben in Belgie leveren mijn zonnepanelen ruimschoots voldoende om het verbruik van de zacht snorrende dieselkachel te compenseren.
Er worden veel semi-wijsheden verkocht, maar zelden gesproken over deugdelijk systeem design.
Hier staat of valt alles mee als je de technische toer op gaat .
Laat het duidelijk zijn; het delen van mijn ervaring is geen anti-gas betoog hè; ik wil enkel maar meegeven dat het echt wel kán werken om ook voor het koken de elektrische kaart te trekken. Dat het budgettair niet voor iedereen, is mag duidelijk zijn, deze techniek is best wel duur