Electrisch koken/oven/compressorkoelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door Charles Franconi »

Vandaag kwam ik in gesprek (op de Peloponessos) met een Duitser die met zijn vrouw al een aantal jaren in een expeditiecamper woont.
Hij was nieuwsgierig naar mijn windgenerator.
Toen ik hem vroeg naar zijn belangstelling, vertelde hij me dat ze koken met inductie, een electrische oven hebben en een compressorkoelkast.
En waarom dan belangstelling voor de windgenerator?
Antwoord: ik heb 1650 Watt aan zonne-energie en in de donkere maanden niet voldoende dus. Overigens had hij geen lithium, maar AGM deep-cycle accu’s (nieuw).
Omdat hij ook wel eens een paar weken op dezelfde plek staat en het dus van de panelen moet hebben, zit hij er over te denken om een LPG-tank er onder te zetten en over te gaan op gas koken en een gasoven. Om zo toch voldoende stroom te hebben.

Van de week kwam er reclame binnen via FB over B..SS, die campercontainers bouwen, die op iedere containergeschikte vrachtwagen past.
Daar werd reclame gemaakt dat er gas/diesel-loos werd geleefd en zelfs de verwarming elektrisch is. En dat met 1850 Watt op het dak en lithium accu’s.
Op mijn vraag aan de steller van het bericht hoe het dan werkt als je 2 weken in de winter bij een ski-piste staat en autark bent, toen werd het ernstig stil aan de andere kant. Dus leuk als je iedere dag rijdt of heel veel zon hebt, maar stilstaand????

Na 7 jaar in de winter camperen heb ik maar 1 conclusie: autark lang ergens staan met zonnepanelen en alles elektrisch aansturen zonder rijden/aggregaat is niet reeël.
Ik ben in ieder geval blij dat ik destijds niet gekozen heb voor alles op elektrisch aan te sturen.

Groeten Charles
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door kampo »

Beste Charles
Toch kom je het steeds meer tegen. Die inductie kookplaten en de elektrische oven.
Op grotere expeditietrucks welliswaar. Meestal nieuwbouw en ja ook +250k €

Je opmerking is interessant en terecht.
Ja met een Victron 5000 + 500Ah/24V LifePO4 + 1200Wp solar kan je dat aandrijven.
Gaat heel lang goed ook stationair :thumbup:
Maar wat doe je dan tijdens die paar donkere dagen/maanden ?
Daarvoor zijn er enkel de oplossingen van de 4de pijler.
Gebruik de camping(paal), brandstofcel of stroomgroep.
(De 4de pijler komt als je de 3 vorige pijlers hebt ingevuld)
Momenteel ken ik er een 15 tal die het zo doen. Voertuigen vanaf 12 ton.
De stroomgroep mag best klein zijn, zo een 3kVA volstaat.
Een E-foy kan dat niet leveren.
Een 1m windmolentje op een landvoertuig (zoals een Rutland 9 series) is wat mij betreft om naar te kijken, niet om stroom te maken.
Windmolentje zonder schade opbergen is nog het grootste probleem.

Als alternatief voor deze mogelijkheden is er het stationair draaien/laden met een
super dynamo of buck boost.
Waarbij voor mij de pijngrens (hoe lang hou je het zelf dagelijks uit met een stationair draaiende motor) rond 20 minuten ligt.

Bliss Mobil werkt al jaren met Lithium accu's. Winston cellen.
De electrische vloerverwarming kan je ook een matje noemen, zo klein.
Warm houden doen ze met een dieselverwarming.
En als de stroom op is, zonder zon, moet je gaan ze rijden.
Dus helemaal autark noem ik dat niet.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 242
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door 1934 »

Mooie verhalen,maar sluit me direct bij Charles zijn conclusie aan en dus ook bij Campo met het verhaal van de vierde optie,zonder afbraak te doen aan de bijzondere mooie en technisch vernuft gebouwde Bl....ss campers blijkt in de praktijk dat je zelfs met een zeeeeerrrr groot Lithium accu pakket en een dak vol panelen gewoon ook ZON moet hebben na enkele dagen,en als er dat niet is je erg blij word met je aggeregaat.

Ik zou dus altijd kiezen voor verschillende mogelijkheden voor wat betreft koken op inductie of gas of diesel,persoonlijk gezien zou ik ook bij een eventueel nieuw te bouwen voertuig een gas koelkast overwegen.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door Charles Franconi »

Ik ben het helemaal met je eens, Kampo, behalve je opmerking over windmolens.

Ik heb een al 7 jaar een Superwind 350 op het dak staan. Komt tot 10-12 Amp bij harde wind op 24 Volt.
En zeer geruisarm en trillingsloos. Ligt tijdens transport met mast plat op dak en het roer steekt achter de camper naar beneden.
Staat in een paar minuten met 4 staalkabels.

Charles
Laatst gewijzigd door Charles Franconi op vr 25 jan 2019, 8:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door Charles Franconi »

1934 schreef:
wo 23 jan 2019, 5:47
Mooie verhalen,maar sluit me direct bij Charles zijn conclusie aan en dus ook bij Campo met het verhaal van de vierde optie,zonder afbraak te doen aan de bijzondere mooie en technisch vernuft gebouwde Bl....ss campers blijkt in de praktijk dat je zelfs met een zeeeeerrrr groot Lithium accu pakket en een dak vol panelen gewoon ook ZON moet hebben na enkele dagen,en als er dat niet is je erg blij word met je aggeregaat.

Ik zou dus altijd kiezen voor verschillende mogelijkheden voor wat betreft koken op inductie of gas of diesel,persoonlijk gezien zou ik ook bij een eventueel nieuw te bouwen voertuig een gas koelkast overwegen.
Voor mij nooit weer een gaskoelkast Arjan😀😀.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door de Jonckheer »

In mijn optiek is elektrisch voorlopig nog geen optie, zowel voor verwarming als voortbeweging. De accu's zijn simpelweg te duur, te groot en te zwaar. Kilometers kun je er niet mee maken en ook langdurig vrijstaan zonder oplaad mogelijkheid is onmogelijk. Het wachten is op waterstof, of beter gezegd, wanneer waterstof betaalbaar ruim voorhanden komt, zodat je daarmee geruisloos (veel) elektriciteit kunt opwekken zodat je daarmee je accu's kunt laden en / of er op kunt rijden. Ik zie de huidige elektrische auto's als een overgang naar iets wat wél bruikbaar is. Hetzelfde geld voor het off-grid staan met je camper, want dan ben je verlost van het eeuwige in de gaten houden van je accu's. Wat dat laatste betreft hebben de Amerikanen het niet slecht bedacht met een zelfstartend aggregaat waardoor je accu's nimmer te ver ontladen worden.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door kampo »

Wat ik vast stel is dat de meeste lang-reizende camperaars de koude streken mijden.
Daardoor komen ze zelden in een regio zonder zon terecht.
Met een solar systeem van +1200Wp blijkt het dan zo goed als altijd autark te kunnen zelfs met een kleine 2 pits inductieplaat.
Arlan en Charles kunnen daar als ervaringsdeskundigen het meeste over vertellen.
Ik heb wel ervaring met grote systemen maar ken voor de rest enkel "fast travel" :-B

@dejonckheere.
De goedkopere klassieker voor een kleine 2pits inductie kookplaat was 6x220Ah HH GEL/AGM accu's. Dat is ongeveer 3000 € voor 2 a 3 jaar gebruik.
Hetzelfde vermogen met 2V cellen ongeveer 1000 € duurder voor 4 jaar gebruik.
Koken met 2 pits inductie op LFP (vanaf 400Ah/24V) begin je bij +8000 € en kom je snel aan nog hogere bedragen. Voor meer jaren maar hoeveel ?
Als je er in woont en het beste materiaal wenst zal het zoiets zijn.
We weten ook dat alles goedkoper kan, maar dan niet met hetzelfde comfortniveau.
Accu's duur, tja voor de ene wel, de andere kan het relativeren. (Ikzelf vind het heel veel geld)
Voor de meesten is het wonen in een camper vele malen goedkoper als het wonen in een huis.
Daar zit hem de echte en hele grote besparing. Besparen doe je niet door een goedkope accu te gebruiken.
Thuis hadden ze ook een Miele keuken en begrijpen niet waarom je het dan in je camper met een goedkoop afdankertje zou moeten stellen.
De goedkoopste accu's gaan bij intensief kook gebruik echt niet lang mee.
Als je het gaat berekenen per cyclus dan blijken de duurste LFP accu's toch de goedkoopste te zijn.
Groeten Kampo
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door jielus »

Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door Atoz »

kampo schreef:
vr 25 jan 2019, 8:00
Wat ik vast stel is dat de meeste lang-reizende camperaars de koude streken mijden.
Daardoor komen ze zelden in een regio zonder zon terecht.
Met een solar systeem van +1200Wp blijkt het dan zo goed als altijd autark te kunnen zelfs met een kleine 2 pits inductieplaat.
Ik heb wel ervaring met grote systemen maar ken voor de rest enkel "fast travel" :-B
Als je in de wintermaanden in de Spaanse zon gaat zitten dan heb je zo weinig zonnepaneel opbrengst dat ik betwijfel of je blijft kunnen koken.

En Medeforumlid Peter A7 , die elektrisch koken kan, heb ik dat hier ook al weten schrijven. Ondanks zijn installatie, waarvan ik 'vermoed' dat ze juist gemaakt is.

En met draaien en rechtzetten van de panelen maak je wel wat winst, maar koken...??

Trouwens ik zie dat ook met onze huispanelen, het verschil tijdens de wintermaanden is groot, de opbrengst klein, ook op zonnige winterdagen.

Voor koken heb je denk ik jouw vierde pijler nodig (efoy, generator en, ...) is het dan niet eenvoudiger om gewoon op gas te koken?

Trouwens toen we onze huidige woning kochten en verbouwden bood ik mijn Ega aan om niet alleen de verwarmingsbuizen te vervangen maar ook de elektrische kookplaat te vervangen door een gaskookplaat. Wat dan betekende dat er in de keuken een nieuwe gasaansluiting moest komen. Ze twijfelde geen ogenblik het werd gas.... Dus waarom zou ze dat in de camper dan niet prefereren?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 242
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door 1934 »

Bij ons is ook (met de echte baas in huis en in de camper) geen discussie mogelijk voor wat betreft koken en de oven,dat MOET op gas, thuis met een gietijzeren AGA oven en gaspitten erboven,en in de camper een SMEG gasoven en driepits gasstel.En gezien mijn omvang ,bevalt dat gas goed.De heerlijkste gerechten komen op tafel ook hebben we een buitenaansluiting voor bakplaat cadac etc etc,verliefd zijn we wel op Charles zijn electrische pizza pan,en als we hem tegenkomen schuiven we graag aan,wel draait ook bij hem dan het aggeregaat als ik me niet vergis.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door de Jonckheer »

Ik zie ook absoluut de noodzaak niet van alles op elektra. Geeft alleen maar meer problemen en zorgen. Zeker in een camper met zijn beperkte elektrische capaciteit moet je alles waar een verwarmingselement in zit vermijden. Ik doe in ieder geval niet mee met dat soort modegrillen. En wie denkt dat je in de wintermaanden in Spanje en Portugal voldoende opbrengst heeft van zonnepanelen is daar kennelijk nog nooit geweest in januari en vrijgestaan met alleen panelen. Ik heb er 3 die ik met veel zon omhoog zette in Portugal en nog was het ofwel te weinig of kantje boord. Kortom, het is alleen gedoe en daar zit ik op reis niet op te wachten. Gas is makkelijk en goedkoop. Omrijden hoef ik er niet voor want als ik diesel moet tanken vul ik ook meteen de LPG tank, indien nodig.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door Vertrokken2 »

@de Jonckheer,

Ik ben het met u eens, maar inductie heeft geen verwarmingselement.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door Atoz »

1934 schreef:
za 26 jan 2019, 3:41
En gezien mijn omvang ,bevalt dat gas goed.
Ook dit bijverschijnsel komt me bekend voor.

Verder heeft inductie inderdaad een spoel, maar ook die spoel verbruikt elektriciteit.
Trouwens als we Spanje en Portugal vernoemen dan is de kostprijs voor het gas bijna te verwaarlozen.
Spanje een bus gas 15€, gaat zes weken mee.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Electrisch koken/oven/compressorkoelkast



Bericht door Atoz »

Of je nu wel of niet op elektriciteit of gas wil koken was de vraag niet.
Kan het ?

En ja sommige mensen bouwen de vreemdste dingen.
Iemand bouwt een elektrische camper omdat hij daar zin voor heeft en omdat hij zich in die materie wil verdiepen.
Kleine busjes, grote busjes, een camper is vrijheid. Ook de vrijheid om afwijkende dingen te doen.

Voor mezelf perfect begrijpbaar, voor anderen niet.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie