Defecte Cyrix? [Opgelost!]

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Defecte Cyrix?



Bericht door Arie55 »

Ruik eens aan het relais, ruik je een brandt lucht? Onderstaande foto is van een Cyrix relais met doorgebrande spoel. Rechterkant de intelligentie die erin zit. Als ik zoek naar een 12V - 100A relais, is die van NAGARES RL/180-12 wel erg gelijkend. Zonder de intelligentie natuurlijk.

Afbeelding

Vermoedelijke oorzaak kan zijn:
Spoelen van relais zijn berekend op het gegeven dat de metalen plaat tegen de elektromagneet getrokken wordt. Gebeurd dit niet omdat er bv iets mechanisch dit belet of omdat de spoelspanning om een of andere reden te klein is, dan verbrand de spoel. Direct na het inschakelen loopt er een vrij grote stroom, een paar keer groter dan de stroom die de spoel normaal trekt. Door die kracht wordt er een metalen plaatje aangetrokken waardoor de magnetische kring gesloten wordt waardoor de spoelstroom behoorlijk kleiner wordt. Omdat het aantrekken snel gaat is die grotere stroom zéér tijdelijk en bijgevolg heeft de spoel geen tijd om warm te worden, laat staan verbranden. Wordt de magnetische kring niet gesloten dan heeft de spoel die tijd dus wel. Wanneer er één winding sluiting is (bv door vocht) dan gebeurd er ongeveer hetzelfde, met magnetisch veld wordt gedempt en er is niet genoeg kracht om het plaatje aan te laten trekken. Natuurlijk zal wanneer je teveel spanning op de spoel zet zal er teveel warmte geproduceerd worden en iets verbrand wanneer de opgewekte warmte niet kan afgegeven worden aan de omgeving. Wat dan weer een oorzaak oplevert, de relais gebruikt in een te warme omgeving. De relais kan eventueel gewoon vervangen worden door een andere met ongeveer dezelfde spoelweerstand.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Defecte Cyrix?



Bericht door Hoofdnoorman »

Afbeelding
jansloos schreef:
vr 18 jan 2019, 21:10
Alsof ik niks te zeggen heb? :-B

Je hebt gelijk. Komt mogelijk door die te grote ruimte bovenin.
Zal eens kijken of dat kleiner kan.

Dikere letter?
Zo dan? Gewoon een afbeelding met achtergrondkleur.

Als je even citaat drukt, heb je de link.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Defecte Cyrix?



Bericht door Hoofdnoorman »

Afbeelding

Of zo.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Defecte Cyrix?



Bericht door Kroppie »

zoals het meerendeel van de reageerders het doet vind IK het duidelijkst, maar laat ik niet voor iedereen spreken..
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Defecte Cyrix? => OPGELOST!



Bericht door Gee »

Probleem is opgelost.

Ik heb alles losgehaald, nagelopen, zekeringen getest, etc. en doen deed de Cyrix weer wat hij moet doen.
Ik denk dat het min-kabeltje van de Cyrix naar de minpool niet goed contact maakte.

Bedankt voor het meedenken!

Cheers,

Gee
Plaats reactie