Fiat Ducato: kleppen stellen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Fiat Ducato: kleppen stellen?



Bericht door bupozaanstad »

Of het nodig is weet ik niet maar ik ben benieuwd wat het ongeveer kost om de kleppen van mijn Ducato bouwjaar 1991 met een 2.5D motor zonder turbo te stellen? De wagen heeft nu 280.000 gelopen en rijd eigenlijk nog prima, ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je er achter komt of de kleppen gesteld moeten worden.

Henk
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kleppen stellen



Bericht door Kroppie »

er achter komen doe je door een keer te meten met een voelermaat tussen nok en stoterbus met de klep in gesloten toestand, ik dacht maar weet niet meer zeker(dus effe opzoeken), 0,3mm voor de inlaat en 0,4mm voor de uitlaat, in te stellen met vulplaatjes van verschillende diktes.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Kleppen stellen



Bericht door javanes »

Autodata geeft aan 0,5mm voor zowel in als uitlaat klep voor de 8144.67 motor
Voor de U25/661 motor 0.3 voor de inlaat- en 0,2 mm voor de uitlaatklep
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kleppen stellen



Bericht door Kroppie »

het is een fiat dus die 0,5 is van toepassing. :thumbup:

de peugeot/citroen is idd 0,2 en 0,3 dat wist ik nog wel maar van de fiat was ik niet meer zeker, de jaren he, het vergeten gaat steeds beter. :)

jos .
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Kleppen stellen



Bericht door bupozaanstad »

OK het kleppendeksel moet er af om te meten dat is duidelijk. Maar stel de kleppen moeten gesteld worden wat is dan een normale prijs ongeveer voor zo'n klus? Zelf ga ik hier niet aan beginnen dus ik moet het laten doen.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: Fiat Ducato: kleppen stellen?



Bericht door dethleffsi6810 »

bij deze motor kunnen ze de kleppen stellen zonder de nokkenas te demonteren, met een beugel drukken ze de nokkenas stoters naar beneden en
kunnen ze het plaat eronderuit halen,klepstelplaat opmeten en de juiste dikte eronder leggen.
aan werk ongeveer 1,5 uur.+ de klepstelplaatjes +/- 7 euro per stuk.
gr
theo
Theo
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Fiat Ducato: kleppen stellen?



Bericht door bupozaanstad »

Vandaag ben ik even bij een Fiat garage in de buurt geweest die zowel bedrijfs als personenwagens doet en een van de oudere monteurs die al uit zijn hoofd wist welk blok er in de wagen zit heeft eens geluisterd, zelfs met een stethoscoop. Leek wel een dokter ;-) ;-)

Meneer dit motortje loopt zo mooi, ik hoor ook absoluut geen klepjes tikken dat ik u adviseer lekker te rijden en de boel gewoon dicht te laten. Ik weer naar binnen en vraag bij de balie wat dit onderzoekje moest kosten: Niets service :P Ik vertelde de man achter de balie de bevinding van zijn monteur en toen begon hij te lachen, neem dat maar van Peter aan want die kent deze motoren beter dan de inhoud van zijn broekzakken. Natuurlijk willen we voor u de klepspeling meten maar als Peter zegt het is goed dan weet ik zeker dat het deksel zonder nieuwe stelplaatjes weer dichtgaat omdat alles binnen de toleranties zit.

Laat ik het zo zeggen ik vond het apart.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Kleppen stellen



Bericht door DiffRental »

javanes schreef:
wo 16 jan 2019, 19:47
Voor de U25/661 motor 0.3 voor de inlaat- en 0,2 mm voor de uitlaatklep
Dat is wel bijzonder, normaal staat de uitlaatklep altijd ruimer.
bupozaanstad schreef:
do 17 jan 2019, 19:01
Laat ik het zo zeggen ik vond het apart.
Vind ik ook, het grootste gevaar van kleppen is dat als je ze niet hoort ze misschien te strak staan.
Laat dat nu vaak de reden van verbrande kleppen zijn.
Wil niet zeggen dat de monteur geen gelijk kan hebben natuurlijk.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kleppen stellen



Bericht door Kroppie »

DiffRental schreef:
do 17 jan 2019, 19:07
javanes schreef:
wo 16 jan 2019, 19:47
Voor de U25/661 motor 0.3 voor de inlaat- en 0,2 mm voor de uitlaatklep
Dat is wel bijzonder, normaal staat de uitlaatklep altijd ruimer
ja, maar in alle werkplaatsboeken van die motoren staat het zo, ook bij de citroen cx waar dat blok van afgeleid is staat het zo vermeld.
zal wel een schrijffout geweest zijn heel in het begin, en steeds maar weer gekopieerd, maar ook mijn j5 blok U25/673 loopt goed op die waardes, en men geeft in de boeken aan dat er een +- tolerantie van +- 0,05mm op die waardes zit, dus alle kleppen op 0,25 is ook goed.
en bij die blokken de klepseling afstellen met een voelermaat van 6mm breed niet breder.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Fiat Ducato: kleppen stellen?



Bericht door javanes »

Dus nog maar een paar afbeeldingen van de afstellingen van een motor U25/6.. van een J5.
klep1.jpg
klep1.jpg (48.1 KiB) 1746 keer bekeken
klep.jpg
klep.jpg (29.81 KiB) 1746 keer bekeken
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Fiat Ducato: kleppen stellen?



Bericht door myway »

Die monteur kan dan wel gehoord hebben dat de kleppen niet te ruim staan.
Maar te krap kun je niet horen en is slechter als te ruim.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fiat Ducato: kleppen stellen?



Bericht door Hoofdnoorman »

bupozaanstad schreef:
do 17 jan 2019, 19:01
Vandaag ben ik even bij een Fiat garage in de buurt geweest die zowel bedrijfs als personenwagens doet en een van de oudere monteurs die al uit zijn hoofd wist welk blok er in de wagen zit heeft eens geluisterd, zelfs met een stethoscoop. Leek wel een dokter ;-) ;-)

Meneer dit motortje loopt zo mooi, ik hoor ook absoluut geen klepjes tikken dat ik u adviseer lekker te rijden en de boel gewoon dicht te laten. Ik weer naar binnen en vraag bij de balie wat dit onderzoekje moest kosten: Niets service :P Ik vertelde de man achter de balie de bevinding van zijn monteur en toen begon hij te lachen, neem dat maar van Peter aan want die kent deze motoren beter dan de inhoud van zijn broekzakken. Natuurlijk willen we voor u de klepspeling meten maar als Peter zegt het is goed dan weet ik zeker dat het deksel zonder nieuwe stelplaatjes weer dichtgaat omdat alles binnen de toleranties zit.

Laat ik het zo zeggen ik vond het apart.
Das dan foute boel.
Als er geen klepjes tikken, meteen de zaak loshalen en speling stellen.
Slechte monteur.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2435
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Fiat Ducato: kleppen stellen?



Bericht door pepon »

Als de klepzittingen te veel zijn ingeslagen, wat al gauw kan bij dit bouwjaar en de kleppen nooit gesteld zijn zal de speling te krap of verdwenen zijn.

Groet,Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fiat Ducato: kleppen stellen?



Bericht door Hoofdnoorman »

Oei, ik was zo snel met citeren dat ik niet eens verder gelezen heb. :oops:
Myway was mij al voor. :thumbup:

Om maar eens even kort aan te geven wat het verschil is:

Te ruime speling. Kleppen tikken. Nadelige gevolgen? Ligt er eigenlijk even aan wat voor systeem het is, maar in een uitzonderlijk geval kunnen de nokken op het nokkenas een plat kantje krijgen of een klepplaatje inslaan. Motortechnisch verder weinig, Doordat de kleppen langer dicht staan worden ze beter gekoeld. Natuurlijk wel wat vermogensverlies en mogelijk slechtere spoeling.

Te strak (en dit zal bijna altijd gebeuren). Na verloop van tijd slaat een klep een beetje in. D.w.z. hij komt dichter in de zitting te liggen totdat de speling helemaal weg is. Daarna zal bij het warm worden van de klepsteel de klep een klein beetje open blijven staan. Hij kan zijn warmte niet meer afvoeren en zal verbranden.

Reparatie kosten bij calamiteit. In het eerste geval zou er mogelijk een ander nokkenas in moeten of nieuwe plaatjes. In het tweede geval moet gegarandeerd de cilinderkop er af, nieuwe zittingen en nieuwe kleppen gemonteerd worden.

Het controleren van de klepspeling is een klusje van 45 minuten. Eventueel kunnen ze dan gelijk de speling opschrijven en is de helft van de klus al gedaan. Met een goede lepel en haak die wij, als FIAT en aanverwante merken gebruiken, is het plaatje binnen 30 seconden verwijderd.
Ik wist niet dat de plaatjes al zo prijzig waren. OK, dan kun je eerst even na de speling meten welke maat plaatjes waar liggen en met een kop koffie de plaatjes rangschikken tot ze op de juiste plaats liggen en binnen de toleranties. Ik heb ontelbare malen zulke kleppen gesteld van FIAT, LADA, ZASTAVA, YUGO en VW. Zelden moest ik meer dan 3 nieuwe plaatjes monteren.
Maar er zijn bedrijven die het anders doen. Die verkopen gewoon bij elke klep een nieuw plaatje en leggen de oude graag in de, desbetreffende, plaats van hun klepplaatjes voorraad. Ja, dan wordt het wel prijzig à 7 euro per stuk.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie