ja, maar in alle werkplaatsboeken van die motoren staat het zo, ook bij de citroen cx waar dat blok van afgeleid is staat het zo vermeld.
zal wel een schrijffout geweest zijn heel in het begin, en steeds maar weer gekopieerd, maar ook mijn j5 blok U25/673 loopt goed op die waardes, en men geeft in de boeken aan dat er een +- tolerantie van +- 0,05mm op die waardes zit, dus alle kleppen op 0,25 is ook goed.
en bij die blokken de klepseling afstellen met een voelermaat van 6mm breed niet breder.
jos
Denk niet dat het een tik fout is, speling moet je koud meten en volgens de gegevens gaat het om een onderliggende nokkenas.
Bij een onderliggende nokkenas krijg je met veel meer uitzettingen van verschillende onderdelen te maken die de klepspeling warm kunnen beïnvloeden.
Je zou het eens moeten controleren met warme motor, veel kans dat de uitlaat dan wel losser staat.
Hoe dan ook, blijft bijzonder dat de uitlaatklep strakker staat.
Das dan foute boel.
Als er geen klepjes tikken, meteen de zaak loshalen en speling stellen.
Slechte monteur.
Wil het niet direct een slechte monteur noemen.
Kans is groot dat de man een levens ervaring met deze motoren heeft en dat hij uit ervaring weet dat de speling meestal groter wordt door slijtage klepsteel en nokkenas.
Maar ik zou de speling toch zeker ook een keer willen controleren.
ja, maar in alle werkplaatsboeken van die motoren staat het zo, ook bij de citroen cx waar dat blok van afgeleid is staat het zo vermeld.
zal wel een schrijffout geweest zijn heel in het begin, en steeds maar weer gekopieerd, maar ook mijn j5 blok U25/673 loopt goed op die waardes, en men geeft in de boeken aan dat er een +- tolerantie van +- 0,05mm op die waardes zit, dus alle kleppen op 0,25 is ook goed.
en bij die blokken de klepseling afstellen met een voelermaat van 6mm breed niet breder.
jos
Denk niet dat het een tik fout is, speling moet je koud meten en volgens de gegevens gaat het om een onderliggende nokkenas.
Bij een onderliggende nokkenas krijg je met veel meer uitzettingen van verschillende onderdelen te maken die de klepspeling warm kunnen beïnvloeden.
Je zou het eens moeten controleren met warme motor, veel kans dat de uitlaat dan wel losser staat.
Hoe dan ook, blijft bijzonder dat de uitlaatklep strakker staat.
heb ik gedaan en de speling blijft bij de uitlaat kleiner dan bij de inlaat net als bij koude motor, verschil tussen koud en warm was maar iets van 0,07 mm, gemeten met een meetklokje op de tuimelaar, maar nooit een negatief effect gemerkt van de ongebruikelijke spelinggrootte.
bij deze motoren welke allemaal al wat ouder zijn en dus slijtage vertonen en zeker op het raakvlak tuimelaar klepsteel, is het dus zaak om als je de juiste speling wilt meten om dat dan te doen met een smal (gemaakt)voelmaatje te doen zodat je in de slijtplek meet en niet over die plek want dan is de werkelijke speling een stuk groter, klepsteel is 7mm dus een smallere voelermaat (<6mm) gebruiken
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
Das dan foute boel.
Als er geen klepjes tikken, meteen de zaak loshalen en speling stellen.
Slechte monteur.
Wil het niet direct een slechte monteur noemen.
Kans is groot dat de man een levens ervaring met deze motoren heeft en dat hij uit ervaring weet dat de speling meestal groter wordt door slijtage klepsteel en nokkenas.
Maar ik zou de speling toch zeker ook een keer willen controleren.
Geen kleppen horen is controleren! Altijd.
Trouwens het is sowieso verstandig dit af en toe te doen.
Je hebt wel gelijk dat de nok van een nokkenas soms sneller kan slijten dan de klep zou kunnen inslaan. In tegenstelling tot een bepaald Duits merk en destijds mijn eigen Japans merk, heb ik dit van FIAT nog niet meegemaakt, maar theoretisch zou het natuurlijk best mogelijk zijn. Maar om dan een klant door te sturen en zeggen dat er niets hoeft te gebeuren lijkt mij erg onwenselijk. Als mijn monteurs dat vroeger zouden doen, stuurde ik hun weg.
inderdaad hoef je bij deze motoren de kleppen niet vaak te stellen, maar zou het zelf toch een keer laten uitvoeren,kleppen komen bij motoren met bovenliggende nokkenas eerder vast als ruimer te staan. kleppen zullen niet zo snel verbranden bij een diesel eerder dat hij slechter start of vermogen verliest, en te weing smering krijgt tussen nokkenas en stoter. betreft de klepstelplaatjes je doos met klepstelplaatjes puilt op een gegeven moment uit met veel de zelfde plaatjes dus regelmatig moet je is ander maten bijkopen.
gr
theo
Ik zal morgen nog even contact opnemen met het bedrijf maar ik ga er van uit dat de beste man bedoeld met "ik hoor ook absoluut geen klepjes tikken" dat ze op een of andere manier overdreven hoorbaar zijn. Ik kom er morgen nog op terug.
Om even op de reactie van Theo te reageren, gloeien en 1 druk op de startknop en hij start direct, heel klein pluimpje rook zoals de meeste diesels en daarna geen rook meer, ook als de wagen op temperatuur is en dan bedoel ik niet de koelvloeistof op temperatuur maar echt het blok en de olie geen enkele pluim rook ook niet in de bergen met flink trekken omhoog. Ik zie wel eens diesels rijden en dat is net een stoomboot maar daar geeft deze totaal geen last van.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991. Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
inderdaad hoef je bij deze motoren de kleppen niet vaak te stellen, maar zou het zelf toch een keer laten uitvoeren,kleppen komen bij motoren met bovenliggende nokkenas eerder vast als ruimer te staan. kleppen zullen niet zo snel verbranden bij een diesel eerder dat hij slechter start of vermogen verliest, en te weing smering krijgt tussen nokkenas en stoter. betreft de klepstelplaatjes je doos met klepstelplaatjes puilt op een gegeven moment uit met veel de zelfde plaatjes dus regelmatig moet je is ander maten bijkopen.
gr
theo
Tsja, daar heb je gelijk in.
Nu had ik mijn bedrijf in Deventer en een heel handige klant die draaier/frezer was bij Thomassen & Drijver. Die nam dus af en toe een aantal plaatjes mee en maakte ze in de gewenste maten. Kreeg ik ze keurig netjes gegraveerd terug.
Na een belletje met het bedrijf kreeg ik de vraag om nog even langs te komen, eerst een kop koffie en monteur Peter heeft me uitgelegd wat hij eigenlijk bedoelde en heeft het me later zelf met de stethoscoop laten horen. Je hoort de kleppen / stoters wel degelijk tijdens de stationair loop en bij een klein beetje gas geven hoor je de frequentie veranderen. Met zijn opmerking "ik hoor ook absoluut geen klepjes tikken" bedoelde hij dat hij geen overdreven getik hoort van te veel ruimte tussen klep en stoter.
Op mijn vraag of hij dat echt kan horen kreeg ik de opmerking ik werk al ruim 30 jaar aan deze motoren en als ik tegen de werkplaats zeg deze moeten gesteld worden dan blijkt dat inderdaad te moeten, als ik zeg het is goed dan hoeft het niet en dat hebben ze in de werkplaats al meerdere keren gecontroleerd, ze bleken dan inderdaad perfect binnen de tolerantie te zijn.
Hoofd werkplaats verzekerde mij dat als Peter zegt dat het goed is dat ik dit echt kan aannemen, ze willen graag verdienen maar de klant geld uit zijn zak trekken voor iets wat niet nodig is doen ze daar niet.
Ik vind het knap
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991. Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Die Peter is er volgens mij nog eentje van de oude stempel.
Niet zo eentje die b.v. bij een slecht lopende motor zegt dat de computer geen foutcode aangeeft, dus dat alles in orde is.
Groeten,
Jacques
Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Niet dat de mijne in die rij gaat staan voorlopig, maar voor wanneer het nodig/handig zou zijn is het goed om een adres te weten die nog een échte monteur in dienst heeft
Zou die ervaren monteur met zij stetoscoop ook niet gehoord hebben dat er geen kleppen lekten.
Dus daaruit opgemaakt hebben dat ze ook niet te weinig speling hebben . De motor was warm , neem ik aan