Vochtmeting

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Jaap Huizenga
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:47

Vochtmeting



Bericht door Jaap Huizenga »

Beste mede-forumers,

Ik heb gisteren een vochtmeting gedaan in onze Delthleffs, Globus II van 2000. Op het display las ik waarden, die varieerden tussen de 60 en 70 procent luchtvochtigheid. Nu zeggen deze waarden mij weinig; of beter gezegd helemaal niets. Wat is een acceptabele waarde voor de luchtvochtigheid in de camper. De campers staat in een goed geventileerde, droge schuur.

Al vast hartelijk dank voor jullie antwoord.

Vriendelijke groeten,
Jaap Huizenga
Gebruikersavatar
WdePundert
Berichten: 716
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 15:39
Locatie: Papendrecht.

Re: Vochtmeting



Bericht door WdePundert »

Omdat de camper nu droog en goed geventileerd staat, zijn waarden boven de 40% wel iets om beter naar te kijken. Wellicht kunnen anderen daar meer over zeggen. Ook metaal achter de wanden kan de waarden (negatief) beïnvloeden.
Groet,
Wim.

Verba volant scripta manent.
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: Vochtmeting



Bericht door DHM »

Eigenlijk moet dit topic dus luchtvochtigheid meting heten.
Maar deze waarde lijkt mij prima, de meeste stallingen zitten ver daar boven.
Wil je lager dan zul je een elektrisch kacheltje zuinig aan moeten laten staan, dan pas ga je naar 40 tot 50%
Mooi zo laten en kastjes op een kier en de kussens los van de bank.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Vochtmeting



Bericht door appellover »

De RV ( relatieve vochtigheidsgraad) binnen is afhankelijk van de RV buiten ,alleen met stoken of ontvochtiger krijg je het omlaag .Voor Nederland is 60 /70. % in de winter normaal, als het gaat vriezen met droog weer zal de RV flink dalen ,de beruchte schrale ,droge oostenwind.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: Vochtmeting



Bericht door Aardy »

Een ietwat discutabele 'meting' is je neus en handen te gebruiken. Ruikt de camper muf of voelt alles klam aan?

Als dat zo is dan lijkt het me raadzaam om maatregelen te nemen.
Dakluiken op een kiertje, met hor er voor en cabineramen op kleine kier.
Een vochtvreter kan ook. Zet dat ding wel in een teil of emmer, want het vocht over je vloer bijt als een gemene hond.

Onze camper staat onder een laken met daaroverheen een zeil. In de goedgeventileerde loods vliegen ook wel eens vogels.
Binnen staan 2 vochtvreters, waarvan de bakjes eens in de maand geleegd worden, als er water inzit uiteraard.

Ik weet dat er mensen zijn die die dingen verafschuwen, omdat er een aanzuigende werking vanuit zou gaan.
Kan zo zijn, maar ik heb nog nooit sloten water te verwerken gehad.
Plaats reactie