Koelkast (2018) werkt niet op gas

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Deygil
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 21:14

Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door Deygil »

Zit nu (12-01-2019) in Marokko en mijn koelkast werkt niet meer op gas. Branders staan aan en de buizen zijn warm. Heb hem ontlucht door 5 opnieuw op te starten, kraan staat open, gebruik propaan. Camper staat redelijk goed waterpas. Op 220 werkt hij wel. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is? Koelkast Dometic RML 9435.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast(2018)werkt niet op gas



Bericht door Kroppie »

brander GOED schoon?, schoorsteen inclusief "wokkel" GOED schoon?, als ie het op 230volt goed doet kan het bijna enkel aan het gas gedeelte liggen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Koelkast(2018)werkt niet op gas



Bericht door seth_space »

Branders staan aan en de buizen zijn warm.
Is de een beschrijving op gas?
Wat bedoel je precies met brander staat aan: zie je een duidelijke blauwe vlam?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Deygil
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 21:14

Re: Koelkast(2018)werkt niet op gas



Bericht door Deygil »

Weet niet wat een wokkel is, maar ik zie als ik onderste rooster weghaal blauwe vlammen, maar het viel al op dat hij niet afslaat. Hij buldert maar door. Ik heb nauwelijks gas gebruikt tot nu toe ben 8 maanden onderweg misschien totaal 2 maanden. Gebruik wel Spaans gas van repsol. Boiler en koorgedeelte doen het gewoon goed. Uiteraard veel dank voor het meedenken
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Koelkast(2018)werkt niet op gas



Bericht door seth_space »

De wokkel zit bovenin de schoorsteen en is een los onderdeel ( lijkt op een wokkel vandaar de naam;) "hangt" aan een staaldraadje in de schoorsteen is een betere omschrijving.
Maar je brander geeft dus een duidelijke blauwe vlam als je kijkt. Als je zegt vlammen dan is er iets niet goed en is er mogleijk een onderdeel van de brander los.

kijk eens hier:
https://www.nkc.nl/advies/techniek/koel ... ?fromsso=1
Laatst gewijzigd door seth_space op za 12 jan 2019, 19:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Koelkast(2018)werkt niet op gas



Bericht door Cee Pee »

Lang niet alle koelkasten zijn uitgerust met een wokkel, niet vreemd opkijken dus als je hem niet tegenkomt.
Maar als hij er in zit zit hij in de schoorsteen op de hoogte van de electrische elementen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Deygil
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 21:14

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door Deygil »

Zoveel mogelijk gecheckt maar hij koelt nog steeds niet op gas. Wel 220 ijs in de vriezer. Wokkel zag er goed uit, blauwe vlammen, er komt warmte door de roosters. Wat kan er nog meer aan de hand zijn? Vandaag 4 uur gereden zelfs op 12 volt doet hij het.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door Cee Pee »

Het moet toch echt in de brander zitten.
Kun je een foto van die vlammen maken misschien komen we dan verder.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door 't Busje »

Deygil schreef:
zo 13 jan 2019, 21:03
blauwe vlammen
Er hoort maar één blauw vlammetje te zijn, ongeveer zo groot als de waakvlam van een ouderwetse geiser.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Deygil
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 21:14

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door Deygil »

Ik zie een spiraal van ik denk 1,5 cm die blauw brand, met een rood puntje ervoor. Lijkt in de verste verte niet op een soort waakvlam. Kan het rooster niet loskrijgen aan rechter zijde. Weet niet of ik het kan forceren. Ik hoor aan de buitenzijde de brander duidelijk.
Deygil
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 21:14

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door Deygil »

Het lijkt er op dat hij de warmte niet omzet in koelen. Ik kan niet beoordelen wat dat kan zijn. Het rare is hij doet het wel op stroom.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door 't Busje »

Het rooster heeft links een grendel. Die losmaken, het rooster aan de linkerkant naar voren trekken en dan naar links opzij schuiven. De recehterkant is ingehaakt. Ik kan de vlam niet door het rooster zien en zelfs als het rooster er niet op zit is de vlam moeilijk te zien.
De brander zit achter de metalen kap boven de rode pijl. Je kunt de vlam alleen zien door het onderste gaatje in die metalen kap.
Koelkastbrander.jpg
Koelkastbrander.jpg (96.9 KiB) 621 keer bekeken
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door Kroppie »

Deygil schreef:
zo 13 jan 2019, 21:29
Het lijkt er op dat hij de warmte niet omzet in koelen. Ik kan niet beoordelen wat dat kan zijn. Het rare is hij doet het wel op stroom.
het koel systeem werkt op warmte, van een gas vlam of van een elektrisch element.
als ie het elektrisch wel goed doet dan is het koelsysteem in orde en moet het dus aan de warmtebron liggen, de gasvlam in dit geval.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door PaulBng »

En ook: ook bovenste rooster open halen.
Wanneer je er in tuurt, zie je rechts een kort pijpje onder een hoek van 45 graden naar de wand. Dat moet (iets meer dan hand) warm worden.
Plaats reactie