Koelkast (2018) werkt niet op gas

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door FkoNL »

Ik zou preventief even de brander en toevoerleiding schoonmaken. Dat kapje rechts op de foto losmaken met 2 schroefjes, dan eraf halen. Daarna ‘scharniert’ de gasbrander naar buiten en heb je ruimte om schoon te maken. Foto van de situatie zou ook handig zijn :) .
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door Huub56 »

Kan het niet zijn dat het te koud is, roosters van de koelkast afdekken met de winterafdekking?
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door bertt »

Leiding aan brander loshalen. Daar zit een hoedje in met klein gaatje, is de sproeier.
Al lijkt ie schoon, met een los koperen draad uit een flexibel elektrasnoer, heel voorzichtig het gaatje doorprikken, ook ff mee voorzichtig rond gaan in gaatje. Zo sproeier 100% schoon, soms zit er aanslag in het gaatje wat je haast niet zie.
Dan brander los halen en kijk of er geen rotzooi, gevallen roest van nieuw toestel, in zit.
Ff door lazen en weer omgekeerde volgorde monteren.
Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door Cee Pee »

PaulBng schreef:
ma 14 jan 2019, 8:50
En ook: ook bovenste rooster open halen.
Wanneer je er in tuurt, zie je rechts een kort pijpje onder een hoek van 45 graden naar de wand. Dat moet (iets meer dan hand) warm worden.
Iets meer dan handwarm?
Ik brand er mijn vingers aan en pak hem met een tang vast. :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 392
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door GeVaSta »

Het kan zelfs zijn dat hij niet (goed) koelt omdat er twee energiebronnen aan staan. Stel dat je test terwijl de 230V aangesloten is en deze niet is uitgeschakelt of is omgeschakelt (bij automaat), dan werkt hij ook niet op gas. Wordt dan te heet.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22842
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door PaulBng »

Klopt. Ook aan de hand gehad. Stond op gas, 12v schakelaar stond aan en ik ging rijden. Geen koeling...
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door bertt »

Dat kan toch niet bij een 2018 koelkast?

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door veetee »

Je kunt toch geen twee dingen tegelijk kiezen? Een automaat (AES), in de stand “automatisch”, kiest in volgorde van 230V / 12V (mits motor draait) / gas. Bij een niet-automaat moet je zelf kiezen, staat hij op een stand waarvan de bron niet aawezig is (niet aan de paal / motor uit / gaskraan dicht) dan doet ‘ie het logischerwijs ook gewoon niet.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door 't Busje »

En verder lijkt het me onwaarschijnlijk dat de brander van een koelkast van 2018 vervuild is.
Als ik het verhaal zo lees, denk ik dat de vlam niet onder de "schoorsteen" brandt en dat hij daarom niet koelt. Als de vlam op de goede plaats brandt, is het vrijwel onmogelijk dat TS "blauwe vlammen" door het rooster kan zien.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door bertt »

Dat is ook de reden dat ik adviseer om de gehele brander even na te lopen.
Ik had er laatst een waarbij de vlammen uit de luchtaanzuiggaten kwam. Dat zijn die gaten aan de zijkant van de brander.
Oorzaak vuil, roest in de brander, kan ook bij een nieuwe ;;-)

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door Cee Pee »

Vervuiling van de brander kan soms in een paar dagen geschieden.
Ik heb een keer in Griekenland gas getankt en na twee dagen werd zelfs het rooster zwart en roette de schoorsteen dicht.
Heel de boel schoongemaakt en na twee dagen weer foute boel.
Tenslotte de gas tank maar afgeblazen en nieuw gas getankt en het probleem was weg.
Kookplaat en boiler werkte tijdens die periode wel correct, koelkast is echt heel gevoelig.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Koelkast (2018) werkt niet op gas



Bericht door Arie55 »

Al de tekst doet mij denken aan dat de stijgbuis waar de warmte van de gasvlam doorheen gaat vervuild is. Immers de brander doet het. Koelen met 12V of 230V zijn de verwarmings-elementen direct op de stijgbuis gelast. Die elementen hebben geen last vervuiling, een gasvlam wel.

nadat de stijgbuis is afgekoeld: Demonteer de boel zoals eerder is beschreven hierboven. De 45 graden buis en wokkel is uitgenomen. Leg een lapje onder de stijgbuis. Haal een touwtje door de buis en halverwege een knoopje met in de knoop een beetje van dat pannenkrulsel schoonmaakspul. Daarmee rag je de stijgbuis schoon. Er zal niet veel uitkomen. Maak de wokkel daarmee ook schoon. Als het eventuele roet (hoop het niet voor je) en roestdeeltjes weg zijn is het al goed. Het hoeft dus geen blank staal te worden.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie