accu's en zonnepaneel loskoppelen voor stalling?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: accu's en zonnepaneel loskoppelen voor stalling?



Bericht door jepebe »

Eerste post, tweede alinea tweede zin dacht ik. Maar ik las waarom ipv waar :bang:
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: accu's en zonnepaneel loskoppelen voor stalling?



Bericht door Kroppie »

de panelen moeten losgekoppeld worden om de volgende reden.

panelen leveren in geval van 12 voltpanelen een onbelaste spanning van 20-22 volt, en belast +- 17 volt, en bij 24 voltpanelen onbelast tot zelfs 44 volt
koppel je nu de belasting(accu )los dan zijn de panelen ineens onbelast wat een spanningspiek tot gevolg heeft waar niet elke regelaar tegen kan.

ook moeten de panelen los omdat bij het opnieuw aansluiten van de regelaar de accu eerst aangesloten moet worden om dat de regelaar moet weten met welke accuspanning hij moet werken.
de meeste regelaars schakelen automatisch om tussen een 12 of 24 volt systeem, maar moeten dan wel weten waarop ze zich moeten instellen

daarom dus, en voor het losmaken van de panelen is het voldoende om 1 draad op de regelaar los te maken, dan maak je ook geen vergissing met weer aansluiten,
wil je dat perse met een schakelaar doen verdient dat de voorkeur boven een steekzekering omdat een zekeringhouder niet bedoeld is om vaak de zekering in en uit te plaatsen.

maar zo heeft iedereen een voorkeur.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DeHuifkar
Berichten: 1
Lid geworden op: di 15 jan 2019, 10:22

Re: accu's en zonnepaneel loskoppelen voor stalling?



Bericht door DeHuifkar »

Het beste voor je accu is hem onder de druppellader plaatsen dan blijft hij goed in conditie
En gaat hij langer mee.
Gebruikersavatar
Roadboy
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 14:47
Locatie: Midden Limburg

Re: accu's en zonnepaneel loskoppelen voor stalling?



Bericht door Roadboy »

Onze camper staat in een voormalige tuinderskas met zonwering tegen het glazen dak, dus meer als voldoende daglicht.
Op advies van de verkoper/dealer van onze camper blijven de accu's en zonnepanelen aangesloten en zit de stroomkabel in een druppellader met tijdschakelaar die 15 min. per dag geeft. Als ik op het display kijk dan zijn de accu's steeds vol 14,5 v.

Doe ik iets verkeerd of kan ik dat zo laten?

Groet, Jo
Katwee
Berichten: 877
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 20:40

Re: accu's en zonnepaneel loskoppelen voor stalling?



Bericht door Katwee »

DeHuifkar schreef:
vr 18 jan 2019, 19:00
Het beste voor je accu is hem onder de druppellader plaatsen dan blijft hij goed in conditie
En gaat hij langer mee.

Er staat me iets van voor dat als je een gel-accu hebt je dan een daarvoor geschikte druppellader moet gebruiken.
Met een gewone druppellader gaat zo'n accu onherstelbaar kapot.

Weet iemand hier iets meer over te vertellen ?
Gr. K2
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: accu's en zonnepaneel loskoppelen voor stalling?



Bericht door blizard »

Roadboy schreef:
vr 18 jan 2019, 20:19
Onze camper staat in een voormalige tuinderskas met zonwering tegen het glazen dak, dus meer als voldoende daglicht.
Op advies van de verkoper/dealer van onze camper blijven de accu's en zonnepanelen aangesloten en zit de stroomkabel in een druppellader met tijdschakelaar die 15 min. per dag geeft. Als ik op het display kijk dan zijn de accu's steeds vol 14,5 v.

Doe ik iets verkeerd of kan ik dat zo laten?

Groet, Jo
In jou geval zo laten. Maar bv die van ons staat in een donkere schuur, - pool los van beide accu's en 3 maand later zo weg rijden. Allemaal hoop gedoe met die druppelladers. bv heb je overal stroom, of begint de stallinghouder te zeuren
Katwee
Berichten: 877
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 20:40

Re: accu's en zonnepaneel loskoppelen voor stalling?



Bericht door Katwee »

Vraag me af,
Kan het kwaad als ik mijn camper de hele winter aan de stroom laat, en geen accu's afkoppel ?
Gr. K2
hobbyhup
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 20:12

Re: accu's en zonnepaneel loskoppelen voor stalling?



Bericht door hobbyhup »

Cee Pee schreef:
za 05 jan 2019, 11:25
En wat ook niet onbelangrijk is, als je de panelen aansluit op de regelaar zonder dat de accu aan te sluiten kan de regelaar de energie niet kwijt, wordt zeikheet en gaat na een tijdje hemelen, hier kan hij niet tegen.
Goedenavond, Het is al een oude post maar ik zit op het moment met hetzelfde dilemma. Omdat de HH-accu afgekoppeld dient te worden in de stalling heb ik de laatste jaren altijd de pluspool losgekoppeld op de accu. De verbinding met de laadregelaar bleef dus in stand (zit ook geen zekering of schakelaar tussen) en een led op de regelaar knipperde rood. We dachten dat het zo wel goed zat want zo wordt de camper al een paar jaar voor maanden binnen weggezet. Het is een oude Siemens laadregelaar (zie bijlage) waarbij in de handleiding wel staat vermeldt dat bij storing de lading wordt afgeschakeld dus daarom geen oververhitting en nog niet defect misschien?
Bijlagen
_307_a_SIEMENS-x_110728-62 Solar-Laderegler SR12M +++ (Prospekt)_1a (1).pdf_Page_1.jpg
_307_a_SIEMENS-x_110728-62 Solar-Laderegler SR12M +++ (Prospekt)_1a (1).pdf_Page_1.jpg (54.49 KiB) 377 keer bekeken
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: accu's en zonnepaneel loskoppelen voor stalling?



Bericht door de Jonckheer »

Een en ander heeft te maken met de vraag of ie onder een dicht dak staat of dat er daglicht op de panelen valt. Geen licht dan hoef je ook de panelen niet los te koppelen want dan doen ze niks. Is er wél daglicht koppel dan gewoon niks af. Mijn bus staat in een loods met een glazen dak en dus staat alles gewoon aangesloten en houden de panelen de accu's vol.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: accu's en zonnepaneel loskoppelen voor stalling?



Bericht door 309T16 »

Is nog een eenvoudige oplossing om het eventuele probleem met de solarregelaar te voorkomen. Voor diegene die niks wil losmaken of geen schakelaar/zekerinhouder wil toevoegen.

Gewoon je paneel afdekken.

Deken pas weer eraf halen zodra de accu's weer aangesloten zijn.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: accu's en zonnepaneel loskoppelen voor stalling?



Bericht door Camperic »

Sommige problemen zijn eenvoudig(er) op te lossen door anders te denken :thumbup:
Op een T-kruising kun je ook rechtdoor :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
hobbyhup
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 20:12

Re: accu's en zonnepaneel loskoppelen voor stalling?



Bericht door hobbyhup »

De camperstalling heeft een glazen dak en de HH-accu dient afgekoppeld te zijn volgens de stallingsvoorwaarden. Voor de deken moet ik dan het dak op en af en dan kies ik toch voor de schakelaar/steekzekering. Nu lees ik dat de eerste beter is maar zo'n zekeringhouder heb ik al in huis en die zal toch wel tegen gem. 10x per jaar gebruik kunnen?
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: accu's en zonnepaneel loskoppelen voor stalling?



Bericht door Arie55 »

Roadboy schreef:
vr 18 jan 2019, 20:19
Onze camper staat in een voormalige tuinderskas met zonwering tegen het glazen dak, dus meer als voldoende daglicht.
Op advies van de verkoper/dealer van onze camper blijven de accu's en zonnepanelen aangesloten en zit de stroomkabel in een druppellader met tijdschakelaar die 15 min. per dag geeft. Als ik op het display kijk dan zijn de accu's steeds vol 14,5 v.

Doe ik iets verkeerd of kan ik dat zo laten?

Groet, Jo
druppellader wegnemen
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: accu's en zonnepaneel loskoppelen voor stalling?



Bericht door Arie55 »

Katwee schreef:
za 19 jan 2019, 17:31
Vraag me af,
Kan het kwaad als ik mijn camper de hele winter aan de stroom laat, en geen accu's afkoppel ?
Dat doe ik al sinds ik de camper heb met zonnepanelen, 5 jaar nu. De hh accu's zijn nog prima, hoewel ze al beginnen uitgeput te geraken. Kan nog steeds enkele dagen offgrid staan en bij extreme vermogens vraag, doe ik dat wel onderweg.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie