koelkast brandt uit sproeiergaten....

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 1821
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

koelkast brandt uit sproeiergaten....



Bericht door pwhooftman »

Vandaag heb ik alle gasleidingen met zeepsop afgetest en de gasapparaten getest. De koelkast brandt iets té goed, want naast een redelijk mooie blauwe vlam op de plek waar dat hoort springt het vuur na enkele seconden over naar de gaten naast de sproeier. Als ik deze gaten naast de sproeier dicht knijp met mijn vingers brandt de blauwe vlam eigenlijk net zo goed. Waarvoor dienen deze gaten (luchttoevoer?) en hoe zorg ik er voor dat er daar geen gas uit de gaten komt en de vlam er in slaat?

Aan de zwarte walm op de elektrische aansluitingen te zien is dit al vaker gebeurd...
koelkast.jpg
koelkast.jpg (66.31 KiB) 1273 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: koelkast brandt uit sproeiergaten....



Bericht door Peter LMC »

Gezien de verontreiniging die ik er overal zie hangen/zitten.
Begin met een grote schoonmaak beurt van de brander etc.
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: koelkast brandt uit sproeiergaten....



Bericht door dethleffsi6810 »

dat is zeker niet goed,als je de wartel los draait hoort er een sproeier in te zitten(een soort vingerhoedje), deze reinigen in bakje sprirtus en NIET met een staaldraad het gaatje proberen te reinigen,anders beschadig je de sproeier.
gr theo
Theo
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: koelkast brandt uit sproeiergaten....



Bericht door Hoofdnoorman »

Brander schoonmaken volgens gebruiksaanwijzing.

Ik zal zo even mijn post op gaan zoeken.

Zo, lees maar even vanaf deze posting. viewtopic.php?p=1628445#p1628445

Opmerking: Bij het boren met 6mm in het branderhuis, deze even goed vastzetten in een bankschroef. Op het moment dat de boorpunt het draad bereikt van de bevestiging van de igniter en thermokoppel, wil die even invreten. Als je daar niet op bedacht bent, doet dat au! Ennuh, echt helemaal tot het eind van de brander boren, zodat alle roet is losgekomen.
Laatst gewijzigd door Hoofdnoorman op do 03 jan 2019, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: koelkast brandt uit sproeiergaten....



Bericht door Atoz »

Die koelkast staat toch niet in jouw 'herstelde' camper?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: koelkast brandt uit sproeiergaten....



Bericht door Denja »

Sproeiertje naar de fillistijnen :crazy: Ik weet niet hoe oud je branderdje is,ik vervang het helemaal om de tien jaar.Voor wat het kost is ook de kop niet af :thumbup:

https://www.dewitschijndel.nl/dometic-g ... 20koelkast&
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
pwhooftman
Berichten: 1821
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: koelkast brandt uit sproeiergaten....



Bericht door pwhooftman »

Bedankt voor alle tips, de doorvoer na de sproeier zat voor meer dan de helft dicht met roest en rommel, dus dat flink uitgeraagd. Morgen proberen hoe hij het doet.

Ja, deze koelkast staat in mijn net herstelde camper, :wtf: vandaar vandaag een uitgebreide test met alle gasapparaten en zeepsop op alle koppelingen.
Ik heb de koelkast dus nooit eerder zelf gebruikt, en het is niet zo gek dat hij schoongemaakt moet worden. Wat is wel verrassend vind is dat als je het onderhoud laat versloffen, je dus niet alleen een slecht werkende koelkast krijgt, maar ook een gevaarlijke. Ik zou als Dometic er voor zorgen dat als het kanaal tussen de sproeier en brander deels verstopt raakt, de vlam niet vanuit de brander naar de sproeieropening kan overslaan, of als dat toch gebeurt het kan branden zonder dat er onderdelen in de buurt van de vlam zitten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51256
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: koelkast brandt uit sproeiergaten....



Bericht door Kroppie »

een auto fabrikant treft ook geen voorzieningen , voor als iemand b.v. doorrijdt met versleten banden of remmen of een doorgeroest subframe, onderhoud is eigen verantwoordelijkheid, vind ik .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: koelkast brandt uit sproeiergaten....



Bericht door Hoofdnoorman »

pwhooftman schreef:
do 03 jan 2019, 20:43
Bedankt voor alle tips, de doorvoer na de sproeier zat voor meer dan de helft dicht met roest en rommel, dus dat flink uitgeraagd. Morgen proberen hoe hij het doet.

Ja, deze koelkast staat in mijn net herstelde camper, :wtf: vandaar vandaag een uitgebreide test met alle gasapparaten en zeepsop op alle koppelingen.
Ik heb de koelkast dus nooit eerder zelf gebruikt, en het is niet zo gek dat hij schoongemaakt moet worden. Wat is wel verrassend vind is dat als je het onderhoud laat versloffen, je dus niet alleen een slecht werkende koelkast krijgt, maar ook een gevaarlijke. Ik zou als Dometic er voor zorgen dat als het kanaal tussen de sproeier en brander deels verstopt raakt, de vlam niet vanuit de brander naar de sproeieropening kan overslaan, of als dat toch gebeurt het kan branden zonder dat er onderdelen in de buurt van de vlam zitten.
Ik heb reeds jaren de procedure beschreven hoe de boel schoon te maken. Ook in het instructieboekje staat dat de brander jaarlijks gereinigd dient te worden, en bij sommige staat zelfs dat bij LPG gebruik, dit twee keer per jaar moet gebeuren.
Veel mensen denken dat het schoorsteen vegen het belangrijkste is, maar integendeel. De branderbuis is erg gevoelig.
Door de stroming van het gas, ontstaat er onderdruk bij de kleine ~4mm gaatjes aan de beide zijkanten. Hier zuigt de brander de lucht aan die benodigd is om een juist gas/luchtmengsel te verkrijgen. Ook veel zwevende deeltjes (b.v. stuifmeel en zelfs vliegjes) worden aangezogen en hopen zich op in die branderbuis. Natuurlijk het liefst helemaal achterin. Het vuil stapelt zich op en de doorgang wordt steeds moeilijker. Op een bepaald moment heeft gas geen snelheid meer om lucht aan te zuigen. Er gaat nog een minieme hoeveelheid naar de branderkop welke mogelijk nog net ontsteekt. Door de ophoping drukt nu het gas zich door de aanzuiggaatjes van de primaire luchttoevoer naar buiten en vermengt zich daarna met de omgevingslucht tot er een brandbaar mengsel ontstaan is. Met een plofje schiet dan de vonk over en de boel staat in de brand.
Geloof me, dat wil jij niet nogmaals meemaken.

Daarom heb ik in de werkzijze ook expliciet vermeldt dat deze buis zéér goed schoongemaakt moet worden en nageschuurd zal moeten zijn om hem zo glad mogelijk te maken. Het liefst helemaal tot achterin.
Het brandergedeelte moet onderhouden worden. Zoals ook de verwarmingstoestellen thuis. Ook daar hoort ieder jaar een monteur bij te komen die de boel schoon maakt.

NOTA!
Ik kan het even niet zo snel vinden waar ik het heb geschreven, maar een verstopte brander heeft meestal roeten tot gevolg en dat ga je ruiken. Doordat de primaire luchttoevoer niet meer bijmengt, komt er bijna puur gas uit de brander. Door de temperatuur daar en de beschutting van het afschermkastje is dan vaak te weinig mogelijkheid om genoeg secundaire lucht toe te voeren.
Als je ook een gewoon gasstel hebt, druk dan maar eens even de gaatjes dicht aan de voorzijde van de branders(meestal bij de knoppen) en kijk wat er gebeurd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
pwhooftman
Berichten: 1821
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: koelkast brandt uit sproeiergaten....



Bericht door pwhooftman »

Ha Rudy en anderen,

Volgens de instructie van Rudy eerst met een 6mm boortje het kanaal schoon geboord, en toen met een 4mm boortje met schuurpapier er omheen gehoond. De sproeier was schoon, maar toch een tijdje in de spiritus gelegd en geborsteld.

En voila, een heel ander gezicht:
Brander schoon.jpg
Brander schoon.jpg (65.19 KiB) 830 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: koelkast brandt uit sproeiergaten....



Bericht door Hoofdnoorman »

En, nu alles weer gangbaar is, kan de volgende keer, zonder inspanning de brander losgeschroefd worden. Tegelijkertijd dan even de veger door de schoorsteen. Het reinigen van de brander is dan nog een kwestie van een minuutje extra.
Fijn dat het weer in orde is. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Koentje63
Berichten: 76
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 19:41
Locatie: Hoevelaken
Contacteer:

Re: koelkast brandt uit sproeiergaten....



Bericht door Koentje63 »

kijk, en om deze rede heb ik afgelopen jaar direct de absorptie koelkast er uit gesloopt en een compressor er in gezet. levens gevaarlijk die gas krengen!!!!
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: koelkast brandt uit sproeiergaten....



Bericht door Peter LMC »

Ik zou ook meteen de buitenzijde aan gepakt hebben. :!:
Ik zie nog een roestig oppervlak.
Alhoewel dit weinig invloed op de werking heeft.
Ook de volgende storing zie ik al aankomen. :!:
De kabel aan de bougie hangt op afknakken. :crazy: :-B
pwhooftman
Berichten: 1821
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: koelkast brandt uit sproeiergaten....



Bericht door pwhooftman »

Peter LMC schreef:
za 05 jan 2019, 9:15
Ik zou ook meteen de buitenzijde aan gepakt hebben. :!:
Ik zie nog een roestig oppervlak.
Alhoewel dit weinig invloed op de werking heeft.
Ook de volgende storing zie ik al aankomen. :!:
De kabel aan de bougie hangt op afknakken. :crazy: :-B
De isolatie van dat kabeltje heeft meegenoten van de vlammen uit de sproeiergaten ( :wtf: ) maar het zit nog wel goed vast. Maar ik het hou het in de gaten, en schoonmaken van de brander staat op het jaarlijkse checklijstje :-) Ik heb de buitenkant vd brander bewust zo gelaten, eventuele verf brandt er waarschijnlijk weer af.
Plaats reactie