alarminstallatie in de camper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door 't Busje »

Dit staat er in de gebruiksaanwijzing van onze Mobeye i 110:
2.1 STAP 1: SIM-KAART
Voor het in gebruik nemen van de Mobeye i110 heeft u een SIM-kaart nodig van een willekeurige GSM-aanbieder. Op deze kaart dient de PIN- code 0000 te zijn of moet de beveiliging zijn uitgeschakeld. U kunt een reguliere mobiele telefoon gebruiken om de PIN-code beveiliging te wijzigen. Raadpleeg de gebruiksaanwijzing van uw mobiele telefoon voor de procedure.
Het ding stuurt SMS-jes en daarvoor heb je geen mobiele data nodig.
Wij gebruiken een prepaid kaartje van DekaMobiel, dat via het Vodafone netwerk werkt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door jansloos »

Rzwiebel.

Als voormalig ( gecertificeerd) alarminstallateur, Lees ik je bijdrage met grote belangstelling.
Niet dat ik het systeem na ga bouwen, - geen kennis van raspberry- en hoewel als gepensioneerd genoeg tijd, gun ik mijzelf geen tijd daarvoor.

Zag dat je tegen een bekend probleem aanliep: IR melders reageren niet op beweging, maar op warmte verschillen. Koud/ warm. Koude wind, door vent gaten, vals alarm buiten door regen, enz.
De handel heeft daarom dubbeldetectoren bedacht. PIR/RADaR. Had men eerst alleen maar radar, bleek dit ook geen oplossing. Radar ziet ook door muren! Met als gevolg in gangen achter winkels; vals alarm.

Je noemde ook de eigenlijk enige manier van detecteren; zo vroeg mogelijk. Dus niet als ze al binnen zijn, maar ruim voor de camper!
Maar hoe doe je dat op een (soms) overvolle camping?

Nu zijn er intelligente sensoren voor buitengebruik.

Edit:
Standaard PIR detectoren zijn te saboteren, dmv verfspuiten, afplakken. Remedie: sabotagebeveiligd. Net als de (alarm) bekabeling. Hier loopt een sabo beveiliging, dmv een weerstandcombi.
Laatst gewijzigd door jansloos op wo 02 jan 2019, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
integraal
Berichten: 121
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 20:28

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door integraal »

Geen probleem dus met de Mobeye-i110 en het 2G-netwerk. De gebruiksaanwijzing die ik heb geraadpleegd is: versie i110NL-180401. Een oude versie dus kennelijk.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door 't Busje »

Misschien een nieuwere, omdat de Mobeye i110 inmiddels aangepast is.
De gebruiksaanwijzing van onze Mobeye is:
© Copyright 2015 by Mobeye, versie i110NL150505
Ik heb hem eind 2016 gekocht en in het seizoen 2017 voor het eerst gebruikt.

Deze tekst is in beide versies van de handleiding identiek:
GSM: Quad Band EGSM 850/900/1800/1900 MHz
compatibel met de ETSI GSM Phase 2+ standaard
Laatst gewijzigd door 't Busje op wo 02 jan 2019, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door Zadowolony »

Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door 't Busje »

Die is van 2012 en dus nog ouder dan de onze van 2015. Het gaat om het boekje in de doos, want internet-versies worden voortdurend aangepast.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door Zadowolony »

Is de meest recente handleiding op internet volgens mij.....
Versie 3.n
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door jansloos »

Ik lees verder in jouw boeiend artikel :-B

Kom nu langs het hootdstuk webcam.
Heb je hier al gekeken wat hij doet bij weinig, of geen licht?
Je kunt bv de raspberry een serie IR LEDs aan laten sturen. Wordt dan weliswaar zwart/wit, maar beter dan donker.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door 't Busje »

@Zadowolony:
Kijk even hier: http://www.mobeye.eu/downloads/366/Manu ... actual.pdf
Die allesveilig.nl heeft niet de nieuwste.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

alarminstallatie in de camper



Bericht door Zadowolony »

Merci, ook niet handig van die leverancier om niet de laatste versie op de site te publiceren
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door 't Busje »

Ik heb hem daar ook gekocht, maar die wederverkopers houden dat soort ontwikkelingen niet bij. Ik kijk voor handleidingen, specificaties en zo altijd bij de fabrikant of importeur, want wederverkopers zijn op dat punt niet betrouwbaar.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door rzwiebel »

jansloos schreef:
wo 02 jan 2019, 20:38
Rzwiebel.

Als voormalig ( gecertificeerd) alarminstallateur, Lees ik je bijdrage met grote belangstelling.
Niet dat ik het systeem na ga bouwen, - geen kennis van raspberry- en hoewel als gepensioneerd genoeg tijd, gun ik mijzelf geen tijd daarvoor.

Zag dat je tegen een bekend probleem aanliep: IR melders reageren niet op beweging, maar op warmte verschillen. Koud/ warm. Koude wind, door vent gaten, vals alarm buiten door regen, enz.
De handel heeft daarom dubbeldetectoren bedacht. PIR/RADaR. Had men eerst alleen maar radar, bleek dit ook geen oplossing. Radar ziet ook door muren! Met als gevolg in gangen achter winkels; vals alarm.

Je noemde ook de eigenlijk enige manier van detecteren; zo vroeg mogelijk. Dus niet als ze al binnen zijn, maar ruim voor de camper!
Maar hoe doe je dat op een (soms) overvolle camping?

Nu zijn er intelligente sensoren voor buitengebruik.

Edit:
Standaard PIR detectoren zijn te saboteren, dmv verfspuiten, afplakken. Remedie: sabotagebeveiligd. Net als de (alarm) bekabeling. Hier loopt een sabo beveiliging, dmv een weerstandcombi.
Ik ga niet alles op het grote net zetten, maar die van mij is ook beveiligd tegen sabotage (dwz het wordt onmiddellijk bemerkt en naar gehandeld) en niet alleen PIRś hoor, ook oscillerende naderingsdetectoren, trilsensoren en geluidsensoren zijn ingebouwd. Nooit op één enkele vertrouwen. bij mij zijn het er zoveel dat ik aan de 36 uitgangen van de Raspberry tekort kwam en er nog 32 aan heb toegevoegd met 2 ICjes. Maar aangezien de dief/inbreker ook kan lezen...........
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door Navigator »

rzwiebel schreef:
do 03 jan 2019, 0:53
Ik ga niet alles op het grote net zetten, maar die van mij is ook beveiligd tegen sabotage (dwz het wordt onmiddellijk bemerkt en naar gehandeld) en niet alleen PIRś hoor, ook oscillerende naderingsdetectoren, trilsensoren en geluidsensoren zijn ingebouwd. Nooit op één enkele vertrouwen. bij mij zijn het er zoveel dat ik aan de 36 uitgangen van de Raspberry tekort kwam en er nog 32 aan heb toegevoegd met 2 ICjes. Maar aangezien de dief/inbreker ook kan lezen...........
Je hebt 68 uitgangen met PIRretjes, PARretjes en PORretjes om je camper te beveiligen?
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door rzwiebel »

Navigator schreef:
do 03 jan 2019, 7:47
rzwiebel schreef:
do 03 jan 2019, 0:53
Ik ga niet alles op het grote net zetten, maar die van mij is ook beveiligd tegen sabotage (dwz het wordt onmiddellijk bemerkt en naar gehandeld) en niet alleen PIRś hoor, ook oscillerende naderingsdetectoren, trilsensoren en geluidsensoren zijn ingebouwd. Nooit op één enkele vertrouwen. bij mij zijn het er zoveel dat ik aan de 36 uitgangen van de Raspberry tekort kwam en er nog 32 aan heb toegevoegd met 2 ICjes. Maar aangezien de dief/inbreker ook kan lezen...........
Je hebt 68 uitgangen met PIRretjes, PARretjes en PORretjes om je camper te beveiligen?
8 x PIR met elk sabo beveiliging (dus 16 poorten), 8 naderingssensoren te vergelijken met jouw Radar, 8 trilsensoren, 8 geluidsensoren. Die 40 poorten zitten niet op een raspberry en bijgevolg was een uitbreiding van de poorten noodzakelijk. Dat gaat met een IC'tje MCP23017 die 16 nieuwe poorten oplevert, En ach voor die € 1,75 kun je er dan ook twee op zetten. De Raspberry houdt nu ook de temperatuur in de camper in de gaten, de temperatuur in de koelkast, meet de luchtvochtigheid, signaleert gaslekken propaan, butaan en detecteert koolmonoxide waarvoor ook weer 8 poorten in gebruik zijn In totaal heb ik 48 poorten in gebruik, maar dan ook wel een camptica (een volledig geautomatiseerde camper :lol3: )
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Plaats reactie