alarminstallatie in de camper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Janoteppe
Berichten: 174
Lid geworden op: wo 04 okt 2017, 11:04
Locatie: Leeuwarden

alarminstallatie in de camper



Bericht door Janoteppe »

Hallo mede camperaars. In onze camper zit een Bearlock, maar wij willen er ( na inbraak via een zijruitje) een alarminstallatie in hebben die ons waarschuwt als er ingebroken wordt en een sirene activeert. Wie heeft ervaring met zo'n systeem of wellicht een suggestie?
Groetjes, Jan. Tot ziens onderweg in mijn Hobby.......

Als ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door 't Busje »

Wij hebben deze er nu twee jaar in zitten na een inbraak in 2016. Een keer vals alarm, toen er een reclamefolder onder de ruitenwisser werd gestoken.
Bovendien hebben we Heosafe bijzetsloten op alle deuren.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door rzwiebel »

Ik heb mijn eigen alarm ontwikkeld op basis van een Raspberry Pi 3B+ minicomputertje. Het systeem detecteert je als je aan komt lopen en als je doorloopt gebeurt er ogenschijnlijk niets (in werkelijkheid wel, maar dat hoeft de potentiële inbreker niet te weten). Blijf je stil staan binnen 2 meter van de camper dan waarschuwt de camper in gesproken tekst na 10 seconden en herhaalt dat eenmaal als je niet wegloopt. Ondertussen staan alle ramen en deuren op scherp: als je die aanraakt krijg je een attentiesignaal. Als je doorgaat en werkelijk inbreekt gaat het alarm af, krijg ik een smsje en worden beelden van de inbraak opgeslagen in de Cloud (dus voor de dief onbereikbaar). Een complete handleiding vind je hier ( http://www.zwiebelfam.nl/camper/alarm/index.htm ) Je moet wel handig zijn, overweg kunnen met elektronica en zelf printplaatjes kunnen etsen.
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Gebruikersavatar
Janoteppe
Berichten: 174
Lid geworden op: wo 04 okt 2017, 11:04
Locatie: Leeuwarden

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door Janoteppe »

rzwiebel schreef:
wo 02 jan 2019, 15:52
Ik heb mijn eigen alarm ontwikkeld op basis van een Raspberry Pi 3B+ minicomputertje. Het systeem detecteert je als je aan komt lopen en als je doorloopt gebeurt er ogenschijnlijk niets (in werkelijkheid wel, maar dat hoeft de potentiële inbreker niet te weten). Blijf je stil staan binnen 2 meter van de camper dan waarschuwt de camper in gesproken tekst na 10 seconden en herhaalt dat eenmaal als je niet wegloopt. Ondertussen staan alle ramen en deuren op scherp: als je die aanraakt krijg je een attentiesignaal. Als je doorgaat en werkelijk inbreekt gaat het alarm af, krijg ik een smsje en worden beelden van de inbraak opgeslagen in de Cloud (dus voor de dief onbereikbaar). Een complete handleiding vind je hier ( http://www.zwiebelfam.nl/camper/alarm/index.htm ) Je moet wel handig zijn, overweg kunnen met elektronica en zelf printplaatjes kunnen etsen.
Petje af, hoor...... Ik ben wel handig, maar niet zo zeer in elektronica bouwen. Ik denk dat ik voor die Mobeye alarm ga.
Groetjes, Jan. Tot ziens onderweg in mijn Hobby.......

Als ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door bupozaanstad »

@ rzwiebel

Dit is natuurlijk een heel mooi systeem maar ik denk voor 90% van de leden hier op het camperforum te hoog gegrepen. Ik heb de hele beschrijving door gelezen, ik bouw en repareer veel maar dit is zelfs voor mij ook best pittige stof.

Ik hou het voor mijn camper wel op het PDC systeem, erg simpel aan te leggen en ook zeer doeltreffend.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door Sun »

Ik heb nog een GSM alarm liggen van de Aldi.
Doe maar een pb als je verder vragen hebt.
http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=833964

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

alarminstallatie in de camper



Bericht door Zadowolony »

Op aanraden van @busje ook de mobeye gekocht. Prima ding. Voordeel is dat deze ook waarschuwt als de temperatuur te hoog wordt in de bus; handig igv huisdieren.
Gsm kaartje van Simyo erin, die waardeert automatisch op als die onder een bepaalt bedrag komt.
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door rzwiebel »

bupozaanstad schreef:
wo 02 jan 2019, 16:52
@ rzwiebel

Dit is natuurlijk een heel mooi systeem maar ik denk voor 90% van de leden hier op het camperforum te hoog gegrepen. Ik heb de hele beschrijving door gelezen, ik bouw en repareer veel maar dit is zelfs voor mij ook best pittige stof.

Ik hou het voor mijn camper wel op het PDC systeem, erg simpel aan te leggen en ook zeer doeltreffend.
Het was ook niet direct een uitnodiging om het na te bouwen. Ik heb de handleiding er op gezet omdat ik per mail heel veel vragen kreeg om schema's en dergelijke. Ik zei er altijd bij dat je een ervaren elektronica-hobbyist moest zijn om het te kunnen nabouwen en nee, ik bouw ze niet voor je :lol3:
Nu kan iedereen zelf vaststellen of ie het aan durft of niet; het is in ieder geval mooi om te weten dat zoiets bestaat.
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Gebruikersavatar
integraal
Berichten: 121
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 20:28

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door integraal »

Zo'n Mobeye-i110 werkt met een 2G-simkaartje. Ik dacht dat binnen Europa sommige providers 2G niet meer ondersteunen, en dat aantal providers zal alleen maar groter worden als 5G er komt. T-mobile stopt bijvoorbeeld in Nederland op 15/11/2020 met 2G.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

alarminstallatie in de camper



Bericht door Zadowolony »

TECHNISCHE GEGEVENS
Technische gegevens
• GSM: Tri Band EGSM 900/1800/1900 MHz
compatibel met de ETSI GSM Phase 2+ standaard
• Uitgangsvermogen:
Class 4 (2W @ 900 MHz)
Class 1 (1W @ 1800 en 1900 MHz)

Zit gewoon recent sim kaartje van simyo in en zolang deze 3 frequenties worden ondersteund zie ik geen probleem.
G4 gebruikt dit toch ook?
Of is dat te simpel gedacht?

Zie onderstaande theoretische onderbouwing:

Het 4G netwerk wordt veelal geplaatst op het 2G netwerkwerk, namelijk op de 900 megahertz (MHz.) GSM 900 MHz. is volgens de telecomindustrie en het antenne-bureau uitermate geschikt om grote gebieden van dekking te voorzien. Van de toegepaste frequenties in Nederland, de 800 megahertz (MHz.), de 1800 MHz. en 2600 MHz, heeft daarom het bereik van de 800 MHz. de voorkeur omdat lagere frequenties beter door muren dringen en daardoor verder reiken. Dit bekent dat het gemakkelijker is om met de 800 MHz. landelijke dekking te krijgen. Hogere frequenties zorgen daarentegen voor hogere down- en uploadsnelheden. Bij veel smartphones worden geen frequenties maar frequentiebanden aangeven die ondersteund worden. Voor het 4G netwerk worden in Nederland de volgende frequentiebanden gebruikt:
-20. (800 MHz.-band),
-3. (1800 MHz.-band),
-7. (2600 MHz.-band).
In België zijn naast deze drie frequentiebanden ook de volgende frequentiebanden uitgegeven:
-38. (2600 MHz.-band) en
-42. (3500 MHz.-band).
Gebruikersavatar
integraal
Berichten: 121
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 20:28

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door integraal »

Uit de handleiding van de Mobeye-i110:
Voor het in gebruik nemen van de Mobeye i110 heeft u een SIM-kaart nodig van een willekeurige GSM-aanbieder, met een ‘normaal’ formaat en geschikt voor 2G.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door Zadowolony »

Oude handleiding denk ik, staat er nu niet meer in.

Huidige tekst:

De Mobeye is een eenvoudig te installeren alarmsysteem dat in geval van detectie een alarmmelding stuurt naar een aantal telefoonnummers of naar een meldkamer.
Naast de Mobeye heeft u een SIM-kaart nodig van een willekeurige aanbieder. Typische toepassingen zijn het bewaken van kleine ruimten, ruimten waar geen spanning voorhanden is of waar slechts tijdelijke bewaking gewenst is.
Gebruikersavatar
integraal
Berichten: 121
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 20:28

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door integraal »

Staat onder "2.1 STAP 1: SIM-KAART" op bladzijde 4, niet bij de "INTRODUCTE" op blz. 3.


Maar misschien staat dat in jouw handleiding niet, dat weet ik niet natuurlijk.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: alarminstallatie in de camper



Bericht door Zadowolony »

Nee, ook onder dat hoofdstuk staat het niet meer.
Dus blijkbaar is het technisch aangepast.
Plaats reactie