De e-Bike drager: een nieuw project
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Wel even oppassen, de buitendiameter van de bus of pijp mag niet groter zijn dan het vlak op de scharnier waarop de sluitringen rusten.
Dit is gemakkelijk te controleren omdat de originele bouten van het scharnier voorzien zijn van aangesmede sluitvlakken ( er worden dus geen losse ringen gebruikt).
De bus of pijp kan beter geen grotere buitendiameter hebben dan die van de flens aan de bout, delen van de scharnier hebben een bolling, ga je daar een stuk buis of een bus op af steunen dan trekt het geheel alsnog krom.
Dit is gemakkelijk te controleren omdat de originele bouten van het scharnier voorzien zijn van aangesmede sluitvlakken ( er worden dus geen losse ringen gebruikt).
De bus of pijp kan beter geen grotere buitendiameter hebben dan die van de flens aan de bout, delen van de scharnier hebben een bolling, ga je daar een stuk buis of een bus op af steunen dan trekt het geheel alsnog krom.
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
en Paul ,eventueel een probleem?, ik heb materiaal en een draaibank.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
De diameter daarvan is 20mm.isoplus schreef:Dit is gemakkelijk te controleren omdat de originele bouten van het scharnier voorzien zijn van aangesmede sluitvlakken ( er worden dus geen losse ringen gebruikt).
De bus mag geen ruimte hebben rondom het draadeind van 8mm anders kan ie nog naar beneden zakken.
De lengte van de bus moet 40mm zijn. Dan blijft het dus deze koppelmoeren, of een bus maken met 8mm inwendige draad.
Ik twijfel nog over de dikte van het horizontale kokerprofiel. Dit ivm torsie. Voor het verticale profiel en de buis ben ik daar niet bang voor.
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Verbinding maken tussen de horizontale buis en de diagonale buis, in het midden of, maar dan twee stuks, op 1/3 en 2/3 van de lengte van de horizontale.
Daar waar de bevestiging van je fietsenrek komt moet er toch een stuk platijzer van 40 x5 mm lang300 mm op het horizontale profiel gelast worden en als je daar iets wilt bevestigen moeten er (draad) bussen in de koker gelast worden dus dat torderen is te voorkomen.
Je kunt eerst een eenvoudige proef doen door de koker in een bankschroef te klemmen, dan zet je er op 1 meter vanaf de inklemming een grote bahco op of een sokkentang, dan ga je daar met je volle 80 kg aan hangen. Of je zet op de bahco een meter pijp en trekt met 60 kg aan dat stukkie pijp.
Je krijgt dan wel een idee hoe sterk dat profiel is. De sterkte komt niet uit het gewicht maar door slim samenstellen denk ik.
Daar waar de bevestiging van je fietsenrek komt moet er toch een stuk platijzer van 40 x5 mm lang300 mm op het horizontale profiel gelast worden en als je daar iets wilt bevestigen moeten er (draad) bussen in de koker gelast worden dus dat torderen is te voorkomen.
Je kunt eerst een eenvoudige proef doen door de koker in een bankschroef te klemmen, dan zet je er op 1 meter vanaf de inklemming een grote bahco op of een sokkentang, dan ga je daar met je volle 80 kg aan hangen. Of je zet op de bahco een meter pijp en trekt met 60 kg aan dat stukkie pijp.
Je krijgt dan wel een idee hoe sterk dat profiel is. De sterkte komt niet uit het gewicht maar door slim samenstellen denk ik.
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Waarom?isoplus schreef:Daar waar de bevestiging van je fietsenrek komt moet er toch een stuk platijzer van 40 x5 mm lang300 mm op het horizontale profiel gelast worden
Mijn idee is zoals in dat rvs voorbeeld. Zonder trekhaakkogel.
Of mis ik nu iets?
De rest van je verhaal neem ik mee. Dank!
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Nee, zonder trekhaakkogel wordt het een ander verhaal. Waarschijnlijk las je dan twee steunen van vierkante koker haaks op de horizontale koker.
Dan kan je eenvoudig wat schetsplaten aan brengen zoals bij het rvs voorbeeld, de lengte van de las bepaalt daar de sterkte.
Overigens is het voorbeeld wel functioneel maar er zijn wat hiaten, ook daar zou een verbinding tussen de diagonaal en de horizontale koker het geheel ten goede komen. Vooral als de diagonaal ook moet dienen om de fietsen ook aan te bevestigen, wat hier het geval is.
Dan kan je eenvoudig wat schetsplaten aan brengen zoals bij het rvs voorbeeld, de lengte van de las bepaalt daar de sterkte.
Overigens is het voorbeeld wel functioneel maar er zijn wat hiaten, ook daar zou een verbinding tussen de diagonaal en de horizontale koker het geheel ten goede komen. Vooral als de diagonaal ook moet dienen om de fietsen ook aan te bevestigen, wat hier het geval is.
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
In het RVS voorbeeld worden 4 schetsplaten gebruikt om de zaak opklapbaar te maken. Dat wil ik ook zo hebben.
De diagonale buis gaat inderdaad gebruikt worden om de fietsen te verankeren. Dus de plaats van dat extra profiel moet even goed bekeken worden.
De diagonale buis gaat inderdaad gebruikt worden om de fietsen te verankeren. Dus de plaats van dat extra profiel moet even goed bekeken worden.
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Voor mezelf zat ik er aan te denken om aan de onderkant twee dwarsverbindingen boven elkaar te maken om zodoende torsie te voorkomen, en daaraan de steun voor de fietsgoten te monteren. En doordat ze hoger nog een keer worden vastgezet zullen ze niet gaan bewegen.
Laatst gewijzigd door Transitje op do 28 mar 2019, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten
Klaas
Klaas
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Profielen besteld.
Verticaal 2mm dik, horizontaal 3mm dik, buis diagonaal en tussenstuk 3mm wanddikte.
Stuk plaat voor de schetsplaten.
Vrijdag ophalen...
Verticaal 2mm dik, horizontaal 3mm dik, buis diagonaal en tussenstuk 3mm wanddikte.
Stuk plaat voor de schetsplaten.
Vrijdag ophalen...
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Je tweede poging gaat hem vast worden, en zonder zwabberende fietsen.
Succes.
Succes.
Groeten
Klaas
Klaas
De e-Bike drager: een nieuw project
Profielen opgehaald. 14kg, maar het is wat ruim bemeten, dus wordt minder.
In één profiel moeten voor de scharniermoeren twee gaten van 25mm gemaakt worden. Dat wordt dus handwerk. Rondje gaatjes boren en vijlen maar....
In één profiel moeten voor de scharniermoeren twee gaten van 25mm gemaakt worden. Dat wordt dus handwerk. Rondje gaatjes boren en vijlen maar....