De e-Bike drager: een nieuw project

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Wel even oppassen, de buitendiameter van de bus of pijp mag niet groter zijn dan het vlak op de scharnier waarop de sluitringen rusten.
Dit is gemakkelijk te controleren omdat de originele bouten van het scharnier voorzien zijn van aangesmede sluitvlakken ( er worden dus geen losse ringen gebruikt).
De bus of pijp kan beter geen grotere buitendiameter hebben dan die van de flens aan de bout, delen van de scharnier hebben een bolling, ga je daar een stuk buis of een bus op af steunen dan trekt het geheel alsnog krom.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Kroppie »

en Paul ,eventueel een probleem?, ik heb materiaal en een draaibank.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

isoplus schreef:Dit is gemakkelijk te controleren omdat de originele bouten van het scharnier voorzien zijn van aangesmede sluitvlakken ( er worden dus geen losse ringen gebruikt).
De diameter daarvan is 20mm.
De bus mag geen ruimte hebben rondom het draadeind van 8mm anders kan ie nog naar beneden zakken.
De lengte van de bus moet 40mm zijn. Dan blijft het dus deze koppelmoeren, of een bus maken met 8mm inwendige draad.

Ik twijfel nog over de dikte van het horizontale kokerprofiel. Dit ivm torsie. Voor het verticale profiel en de buis ben ik daar niet bang voor.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Verbinding maken tussen de horizontale buis en de diagonale buis, in het midden of, maar dan twee stuks, op 1/3 en 2/3 van de lengte van de horizontale.
Daar waar de bevestiging van je fietsenrek komt moet er toch een stuk platijzer van 40 x5 mm lang300 mm op het horizontale profiel gelast worden en als je daar iets wilt bevestigen moeten er (draad) bussen in de koker gelast worden dus dat torderen is te voorkomen.
Je kunt eerst een eenvoudige proef doen door de koker in een bankschroef te klemmen, dan zet je er op 1 meter vanaf de inklemming een grote bahco op of een sokkentang, dan ga je daar met je volle 80 kg aan hangen. Of je zet op de bahco een meter pijp en trekt met 60 kg aan dat stukkie pijp.
Je krijgt dan wel een idee hoe sterk dat profiel is. De sterkte komt niet uit het gewicht maar door slim samenstellen denk ik.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

isoplus schreef:Daar waar de bevestiging van je fietsenrek komt moet er toch een stuk platijzer van 40 x5 mm lang300 mm op het horizontale profiel gelast worden
Waarom?
Mijn idee is zoals in dat rvs voorbeeld. Zonder trekhaakkogel.
Of mis ik nu iets?

De rest van je verhaal neem ik mee. Dank!
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Nee, zonder trekhaakkogel wordt het een ander verhaal. Waarschijnlijk las je dan twee steunen van vierkante koker haaks op de horizontale koker.
Dan kan je eenvoudig wat schetsplaten aan brengen zoals bij het rvs voorbeeld, de lengte van de las bepaalt daar de sterkte.
Overigens is het voorbeeld wel functioneel maar er zijn wat hiaten, ook daar zou een verbinding tussen de diagonaal en de horizontale koker het geheel ten goede komen. Vooral als de diagonaal ook moet dienen om de fietsen ook aan te bevestigen, wat hier het geval is.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

In het RVS voorbeeld worden 4 schetsplaten gebruikt om de zaak opklapbaar te maken. Dat wil ik ook zo hebben.

De diagonale buis gaat inderdaad gebruikt worden om de fietsen te verankeren. Dus de plaats van dat extra profiel moet even goed bekeken worden.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

PaulBng schreef:
di 26 mar 2019, 9:22
Ik twijfel nog over de dikte van het horizontale kokerprofiel. Dit ivm torsie. Voor het verticale profiel en de buis ben ik daar niet bang voor.
Voor mezelf zat ik er aan te denken om aan de onderkant twee dwarsverbindingen boven elkaar te maken om zodoende torsie te voorkomen, en daaraan de steun voor de fietsgoten te monteren. En doordat ze hoger nog een keer worden vastgezet zullen ze niet gaan bewegen.
Laatst gewijzigd door Transitje op do 28 mar 2019, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Profielen besteld.
Verticaal 2mm dik, horizontaal 3mm dik, buis diagonaal en tussenstuk 3mm wanddikte.
Stuk plaat voor de schetsplaten.

Vrijdag ophalen...
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

Je tweede poging gaat hem vast worden, en zonder zwabberende fietsen.
Succes. :thumbup:
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Profielen opgehaald. 14kg, maar het is wat ruim bemeten, dus wordt minder.

In één profiel moeten voor de scharniermoeren twee gaten van 25mm gemaakt worden. Dat wordt dus handwerk. Rondje gaatjes boren en vijlen maar....
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

Groeten

Klaas
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Succes!
Plaats reactie