De e-Bike drager: een nieuw project

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

isoplus schreef:
di 26 mar 2019, 11:49
Verbinding maken tussen de horizontale buis en de diagonale buis, in het midden of, maar dan twee stuks, op 1/3 en 2/3 van de lengte van de horizontale.
Daar waar de bevestiging van je fietsenrek komt moet er toch een stuk platijzer van 40 x5 mm lang300 mm op het horizontale profiel gelast worden en als je daar iets wilt bevestigen moeten er (draad) bussen in de koker gelast worden dus dat torderen is te voorkomen.
Je kunt eerst een eenvoudige proef doen door de koker in een bankschroef te klemmen, dan zet je er op 1 meter vanaf de inklemming een grote bahco op of een sokkentang, dan ga je daar met je volle 80 kg aan hangen. Of je zet op de bahco een meter pijp en trekt met 60 kg aan dat stukkie pijp.
Je krijgt dan wel een idee hoe sterk dat profiel is. De sterkte komt niet uit het gewicht maar door slim samenstellen denk ik.
Dat torderen zal wel meevallen maar toch, als het je stoort, zie boven.
Of zoals Rudy het schetst..
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

Vandaag heb ik de drager geverfd, binnenkort haal ik een nieuwe buis voor het diagonaal want die ik heb is 25 mm met een wand van 2mm. Dit buigt mij toch iets teveel door en daarom wil ik kijken of ze dezelfde diameter ook hebben met een wand van 3mm, die zal volgens mij minder buigzaam zijn.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22842
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

De diagonaal van mijn drager is 30x3mm. Behoorlijk star!
Van de horizontale koker 40x40x3
Van de verticale 40x40x2 want die draagt bijna niets.

Zelf met een natte vinger ingeschat. Ik denk wel ok.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22842
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Vandaag tijdens het "laden" van de fietsen op de drager nauwkeurig opgelet.
Er is geen sprake van torderen.
De horizontale koker zakt bij volledige belading iets van een millimeter.

Er blijven derhalve drie kleine dingen over
- gat achter iets groter en een konische kunststof "vanger" erin
- die draad bij de verticale vergrendeling moet weg
- ik vind die U-vormige alu buis er wat minder uitzien. Ik ga kijken of het past om er een rechte buis, evenwijdig aan de diagonale stalen buis op te zetten.

Verder voldoet ie prima. Gasveer doet waar ie voor is aangenomen.
Rek heeft op de camping alle tijd open gestaan. Prima ding om fietsen aan vast te zetten. Je kunt er van alles op kwijt.
Het heeft behoorlijk stevig gewaaid, maar bleef mooi openstaan.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

PaulBng schreef:
wo 24 apr 2019, 22:18
De diagonaal van mijn drager is 30x3mm.
Deze maat heb ik niet kunnen vinden bij de metaalhandel, ik heb nu een 2.7 rond bij ook 2.7 dik, de binnendiameter is exact 22 mm en een buis van 22 past er dan ook zuigend in, dit levert net weer wat meer stevigheid. De buis van 2.5, en 2 dik was me iets te veel buigbaar.
De hele handel is geverfd en nu kan ik hem binnenkort afmonteren, en natuurlijk een proefrit maken met twee fietsen er op.
Groeten

Klaas
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door jansloos »

Ik was Op weg naar mijn/de garage die de defecte turbo gaat maken. (Pas volgende week tijd, dus mocht daar op het terrein aan de roestbehandeling :-B) van de Vito werken.
Kwam ik (voor Paul bekende weg) de Hoge Rijndijk een camper tegen die daar altijd staat.
Nu pas, na alle verhalen van Paul zijn fietsdrager perikelen, viel mij op dat daar ook een fietsendrager op zit. En nieuwsgierig natuurlijk, mijnheer was net bezig met laminaat inladen, kon ik het niet laten om te vragen hoe en wat, en een paar foto,s te maken.
Scharnierpunt (Small).jpg
Scharnierpunt (Small).jpg (95.57 KiB) 337 keer bekeken
Scharnierpunt. Zoals te zien, door de bumper aan het chassis.
Hier vertelde mijnheer dat de APK meester moeilijk deed, omdat de constructie vast zit aan het chassis en daardoor deel uitmaakt -een geheel vormt -met de auto.
En derhalve weer door de RDW gekeurd zou moeten worden. Om dit te omzeilen, stelde ik voor de scharnierpen uitneembaar te maken. en dmv een splitpen te borgen.

Er zit een plateau op ivm rolstoel voor mvr.
Het geheel is opklapbaar. en de verlichting en nummerplaat zijn dmv een draaiconstructie zichtbaar te maken.
Draaibare nummerplaat (Small).jpg
Draaibare nummerplaat (Small).jpg (103.15 KiB) 337 keer bekeken
De APK deed nogmaals moeilijk, omdat er een dwarsstang voor de nummerplaat van de auto loopt.
Vastzetten. (Small).jpg
Vastzetten. (Small).jpg (79.19 KiB) 337 keer bekeken
Het geheel wordt hier vastgeborgd.

Een verhaal zomaar vanaf de fiets op weg naar garage de Jong. waar ik overigens een cilinderkop tegenkwam waarvan de distributie gebroken was.
Maar dit in een ander topic. Ik vond daar nog meer..... zoals een Bedford in deplorabele toestand.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

Zo zie je maar weer dat er voor één specifiek probleem, namelijk het meenemen van de fietsen op een buscamper, meerdere oplossingen zijn. In dit topic komt vast nog wel een andere oplossing voorbij, en we hebben er al best een aantal voorbij zien komen.
Zelfs in de driehoeksvorm die Paul inmiddels heeft gemaakt kun je tot verschillende deeloplossingen komen, die van mij oogt in grote lijnen hetzelfde maar toch heb ik op details voor andere oplossingen gekozen waardoor het geheel toch weer anders is geworden.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22842
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Precies.
En als wij onze ervaringen hier posten, kan eenieder die er aan begint, gebruik maken van onze "leermomenten"

@jan
Ik vraag de APK keurmeester wel of ie eraf moet..
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door jansloos »

mijnheer maakt tijdens dat gesprek ook al de opmerking:

"ze zeggen allemaal iets anders"

daarmee doelend op niet exacte richtlijnen vwb deze constructies.

Overigens is dit geen eigen bedachte constructie maar ik meen van "Buscamper. "
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Nou ja, als het al moeilijk zou worden bij de APK is ook het rek bij mij er in 1 minuut af te halen en blijven slechts de scharnierblokken zitten.
Het zal wel meevallen, in de praktijk gaat het natuurlijk om zulke zaken als zichtbaarheid van de originele nummerplaat en verlichting als je niet, zoals Paul wel gedaan heeft, een tweede set en witte plaat aangebracht hebt .
Je brengt je auto ook niet voor de APK met de fietsendrager achterop de trekhaak neem ik aan?
Doe je dat wel dan zal de keurmeester daar wel wat op aan te merken kunnen hebben, dus niet doen spaart gedoe :thumbup:
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Kubo »

Dat is de Busbiker die hebben wij ook geen probleem met Apk.
RDW en TUV gecertificeerd .
Heeft een eigen nummerplaat.
Alleen heeft de de man hem omgebouwd.
https://www.buscamper.nl/busbiker
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Bob47 »

Over gasveren gesproken, kwam deze constructie tegen. Wel subtiel vind ik.
Screenshot_20190423-155107.png
Gasveer constructie
Screenshot_20190423-155107.png (864.05 KiB) 259 keer bekeken
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Dat is er dus een van het Belgische Van 'n Bike, een mooi gemaakte drager die ook op mijn bus hangt.
René, de ontwerper en bouwer heeft er alles aan gedaan om een goed werkend ding af te leveren en dat is gelukt.
Het ding is wat betreft prijsstelling natuurlijk niet te vergelijken met iets wat je zelf bouwt zoals Paul bijvoorbeeld.
Voor wie plannen heeft om de Van 'n Bike precies na te bouwen, dat is af te raden omdat het gaat om een gedeponeerd model, het ontwerp is dus beschermd.
Je mag er natuurlijk wel naar kijken en ideeën opdoen.
Ik heb het rek daar gekocht omdat ik zelf niet voor dat geld zo'n goed geconstrueerd rek, eenmalig, kon bouwen.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Bob47 »

#isoplus, dat er patent op is of gedeponeerd is, betekekend dat het beschermd is om na te maken en te verhandelen.
Namaken voor eigen gebruik (dus particulier) mag altijd.
Laatst gewijzigd door Bob47 op za 27 apr 2019, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie