De e-Bike drager: een nieuw project

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Saviemeke »

Kwaliteit van draadeind moeten ze bij de leverancier weten, maar bij de klus markt zal dat wel een probleem zijn
Bij een mechanisatie bedrijf hebben ze meestal wel draadeinden 8.8
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Kroppie »

verzinken is ook geen probleem, verzinkerij heerhugowaard b.v. kan tot 15 meter lang 3meter hoog en 1,7 meter diep.
en lange bouten heb je ook in div klassen, idd kop erafzagen en je hebt een kort sterk draadeind

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Kroppie schreef:verzinken is ook geen probleem, verzinkerij heerhugowaard b.v. kan tot 15 meter lang 3meter hoog en 1,7 meter diep.
Dus eerst de drager aan de camper, en dan de camper....
Kroppie schreef:lange bouten heb je ook in div klassen, idd kop erafzagen en je hebt een kort sterk draadeind
jos
Dat ga ik dus doen...

isoplus
Berichten: 6383
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Paul, als je kokerprofiel gebruikt bijvoorbeeld vierkante buis en je wilt later galvaniseren is het handig of eigenlijk nodig dat je zorgt dat er in elke geheel gesloten koker aan begin en einde een gat geboord is. Dus daar waar de koker op een strip of andere koker gelast is.

wat betreft draadeinden, ik heb de scharnieren vast gezet met lange 8,8 inbusbouten. Bij jou kan je de ruimte tussen de autoscharnier en de dragerscharnier opvullen met rvs bussen die op het vlak van de originele bouten rusten.
Spiek even bij de foto van die rvs drager die ergens hiervoor stond.
Je kunt rvs gewoon met een elektrode lassen hoor, daarna beitsen en passiveren. Eerst even oefenen en oppassen de slakken kunnen behoorlijk wegspatten.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Dat van die gaten tbv het galvaniseren is mij reeds bekend. En de gaten moeten minimaal 6mm zijn...

Ik denk dat, wanneer ik een bout van de deur vervang door wat anders, ik na de deurscharnier eerst een moer wil hebben. En dan de plaat (of hoeklijn) waar de dragerscharnier op komt, tussen twee moeren. Zo kan ik de bouten één voor één vervangen, zonder dat ik het risico loopt dat ik de deur opnieuw moet stellen.
En ook.. Wanneer je de drager recht wil stellen, moet dat scharnier er helemaal af, 360gr draaien, en weer terug erop. Ik wil dan niet dat de deur los komt.
Of zeg ik nu iets raars?

Ennuh... Ik las niet zelf. Ik vertrouw mijn eigen goedbedoelde plakwerk niet.
isoplus
Berichten: 6383
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Je kunt op je gemak en met de deuren gesloten de twee bouten die je gaat gebruiken uit het scharnier verwijderen.
De deur zal daardoor niet van stand veranderen. In plaats van moeren en onderlegringen is het gebruik van vulbussen met grote wanddikte stabieler tenslotte kunnen alle moeren loslopen, dus hoe minder hoe beter.
Nu die hekscharnieren in de kokerprofielen, die moet je natuurlijk zo aanbrengen dat ze nastelbaar zijn zonder de boel te hoeven demonteren, dus gat in de koker boren waarin een busje past en in dat buisje past het draadeind van je scharnier, voor en achter de koker een moer en je kunt stellen wat je maar wilt zonder aan de autoscharnier te hoeven werken. Dat buisje moet je dus in de koker vastlassen aan beide zijden en de las even vlakken.
Je kunt het scharnier nu in de koker naar linkse of rechts verstellen.
Nog even over die draadeinden, de gaten in de autoscharnier zijn niet blind dus een draadeind is slechts vast te zetten met een moer, het tweede scharnier weer met een moer enzovoorts. Met een beetje meten doe je dat in een keer met vulbussen, dan heb je wel een draaibank nodig.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Ik kan het hele verhaal volgen...

Draaibank staat nog op de wenslijst

Bij de vorige (tandem)drager had ik een koppelmoer gebruikt, maar daar kom ik nu niet mee weg, denk ik.

P.s. Je hebt een PB (over wat anders)
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

Ik zat zo te denken dat je ook een paumelle kunt gebruiken dan kun je de drager heel eenvoudig van de bus afnemen, want ik wil niet altijd rondrijden met de drager achterop als er geen fietsen meegaan. Er is vat wel een zware paumelle te vinden die is aan te passen.
Of je gebruikt een plaatduim: https://www.gamma.nl/assortiment/plaatd ... /p/B593000

samen met een duimheng: https://www.gamma.nl/assortiment/duimhe ... lsrc=aw.ds

Met die laatste twee zal er wel enige speling optreden maar door het gewicht dat er aan hangt zul je dat niet merken.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Dan moet je die paumelle wel kunnen vergrendelen, anders komt de zaak er bij de eerste verkeersdrempels af
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Hoofdnoorman »

Daar kun je bovenin een gat boren en draad tappen. Het geheel met een bout en ring borgen.
Is wel een stevige constructie. Hoe vaak zie je niet kinderen aan die tuindeuren hangen. Dat kan echt wel wat aan.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Ik zou niet weten waar ik hem moet laten, ik heb geen garage ofzo...
Tenzij ik de "hoofddriehoek" met bouten in elkaar zet... Eens peinzen.
Anders blijft hij er mooi opzitten!
isoplus
Berichten: 6383
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Ik laat het ding gewoon op de bus zitten terwijl eraf halen maar een klein werkje is, waarom zou je weer een sta in de weg in de schuur of garage?
Bovendien gaan de fietsen nu altijd mee, wel zo makkelijk.
Je kunt beter nauw passende scharnieren nemen met een groot draagvlak, dus lange pennen en lange bussen hoe minder speling hoe beter.
Die speling werkt tegen je als je het ding wilt sluiten in het derde oplegpunt, daar moet het vrij nauwkeurig invallen wil het werkbaar zijn.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Eerst deze klikkerdeklik maar eens bestuderen...

isoplus
Berichten: 6383
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Jawel, dat lijkt al beter als die scharnieren van een boerenschuur en als je dan in plaats van een inlasmoer een bus in de buis last is het hek te stellen terwijl het aan de bus hangt mits je voor en achter het profiel een (lage) moer kwijt kunt.
Plaats reactie