De e-Bike drager: een nieuw project

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Mijn wederhelft had al een E-bike. Ik heb er nu ook één. En met z'n tweeën kunnen ze niet op de huidige drager (max 35kg en hangt aan de deur van de buscamper Afbeelding).

De achterdeuren van de camper moeten open kunnen.
De marktoplossing kost zo'n €1800.

Ik was al aan het denken over een zelfbouw oplossing. Geïnspireerd door de zelfbouw oplossing van een mede forumlid, wiens naam ik niet zal noemen omdat het Gerard is Afbeelding, ben ik aan het ontwerpen geslagen.

Idee is om twee delen van de huidige drager te gebruiken: de opklapbare U-beugel met de twee goten, en de U-beugel met de klemmen.
De huidige kentekenplaat zal bedekt worden, dus er moet een lichtbalk op. Moet je dan alles op die lichtbalk hebben, of alleen wat afgedekt wordt? Dan zou het wrs kentekenplaat en mistlampen worden..

Geschatte materiaalkosten €120 excl klein spul.
Plus een krat bier voor een kennis die het laswerk doet (ik vertrouw mijn eigen kunnen hier niet Afbeelding)

De trekhaak kogel gaat eraf. Wat moet ik ermee?
In het ontwerp gaat het achterste profiel met die gaten op de plaats van de trekhaak kogel.
De naar achter uitstekende strip komt ter stabilisatie aan de zijkant van de trekhaak balk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door PaulBng op do 20 dec 2018, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Janpinz »

Moet kunnen, ziet goed uit :thumbup:
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Ben even naar materiaal wezen zoeken.
Koker wordt 50x70x4.
De buizen waar nu de over te plaatsen delen aan vast zitten zijn 34mm. Dat blijkt in staal ook te bestaan.

Moet alleen even kijken waar ik de gaten voor de bevestiging ipv de kogel kan boren. Denk dat mijn kolomboor dat niet aankan. 16mm voor de bouten, en 32mm om een dopsleutel door te kunnen steken. Misschien kan ik de laatsten niet boren en de bouten binnenlangs de koker doorsteken. Borgring er tussen..
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Arie55 »

Ik zat te denken aan het volgende: je neemt 1 van de bouten uit het bestaande scharnier en je meet die op. Het verzonken gat, meet je op hoe lang een bus moet zijn om een basisplaat te bevestigen (blauwe lijn). Die plaat kan dan aan het scharnierpunt bevestigd met langere bouten worden. Daarop kan je een scharnierpunt maken 1 boven en 1 onder het eerste scharnierpunt van de deur (rode lijn). Zo ook aan de onder scharnier van de deur. Dit is dan de basis van een scharnierend fietsenrek. Het wordt dan als het ware een 'deur' voor de deur.
Je kan een mal maken van houten latten.

Arie
Bijlagen
Image1.jpg
Image1.jpg (41.84 KiB) 7255 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

Je mag wel heel zeker zijn dat je een constructie hebt van voldoende sterkte, ik heb iets dergelijks gemaakt en er alleen lichte sportfietsen op vervoert, en nog gingen de rechthoekige profielen torderen, terwijl ik toch best redelijk zware profiel had gebruikt. Jouw E-bikes zijn wel even gewichtiger, er komen wel heel zware krachten op als je over een slecht wegdek rijdt.
Ik hoop dat je het sterk genoeg krijgt, de mijn ligt intussen bij de oudijzerboer.
Laatst gewijzigd door Transitje op do 20 dec 2018, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Ik heb al eerder zo zitten denken, Arie.

Op mijn vorige bus had op die manier een drager voor de tandem gemaakt.

Nu gaat dat niet lukken. De onderste scharnier zit verstopt onder de kunststof bumper. Dan zou ik dan gaten in moeten maken. Kan natuurlijk.
De constructie zou een stuk ingewikkelder worden. Met een vergrendeling aan het scharnier van de andere deur.

Ik hou het idee in mijn achterhoofd, maar heb bovenstaande concept werkend gezien. Dus daar begin ik mee.
Laatst gewijzigd door PaulBng op do 20 dec 2018, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

@Transitje Ik heb het concept werkend gezien, en de kokers worden hoger (70x50 ipv 50x50). Ook groter dan de drager die op de markt wordt verkocht... Voor veel.
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door jackentiny »

Al eens eerder gepost,
wellicht is dit een idee voor jou, scharnier op scharnier dus,
20180408_100208.jpg
20180408_100208.jpg (39.92 KiB) 7191 keer bekeken
groeten,
Jack
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Ken ik, lijkt op mijn vorige tandemdrager.

Voorlopig blijf ik bij het oorspronkelijke plan. Denk ik nu.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door jansloos »

Paul.

Ik weet t niet, die sterkte. Het is tenslotte Aluminium?

Wat je alvast wel kunt doen, is in de bevestigingsgaten voor aan de trekhaakplaat, 2 bussen te laten lassen, zodat het een geheel wordt.
Zoals het nu getekend is, hangt t aan een enkele kant van de koker.

Dat geldt zie ik nu op tekening ook voor het scharnierpunt achter.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Nee Jan.
De kokers worden staal, 70x50x4.
60cm links van het midden nog eens gefixeerd aan de trekhaakbalk.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Atoz »

Gewoon maken en uitproberen, en is het echt niet goed dan heb je het toch geprobeerd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door KTManiac »

jansloos schreef:
do 20 dec 2018, 23:16
Wat je alvast wel kunt doen, is in de bevestigingsgaten voor aan de trekhaakplaat, 2 bussen te laten lassen, zodat het een geheel wordt.
Zoals het nu getekend is, hangt t aan een enkele kant van de koker.
Ook 't eerste waar ik aan dacht. Dan zit mogelijk wel de kop van de bouten in de weg voor het dicht scharnierend deel waar de drager op gemonteerd wordt maar daar zou je dan op de juiste plek gaten in kunnen boren.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

@Guido
Precies. En de kosten zijn behapbaar. En tijd in overvloed....
Plaats reactie