De e-Bike drager: een nieuw project

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
trolltriton
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 10:35

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door trolltriton »

Even tussendoor:
Het lijkt me allemaal best wel veel werk en ingewikkeld[voor mij dan].
Aangezien ik er ook over nadacht om me zoiets aan te schaffen kwam ik inderdaad de busbiker van 1800 € tegen [ vond ik wel erg duur] maar ook de Van swing en die kost 725€; dat vond ik nog enigzins te doen.
Heeft iemand die laatste ooit beproefd in de praktijk?
maar wacht...er is meer
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door jansloos »

Die bussen voorkomen dat je de bout in het materiaal trekt. Hoewel dat sterk lijkt te zijn. Je zet dan geen krachten op de kokerwanden.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Heel stuk betaalbaarder en ziet er heel aardig uit..
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door VAN-tastique »

Voor het eerst dat ik hem zie, die Van Swing!
Ziet er heel degelijk uit, eenvoud ten top.
Een mooie degelijke scharnier constructie waarmee je geen draagwieltje nodig zult hebben (als de constructie aan de bus op de plek van de scharnier degelijk genoeg is).
Kan jammer genoeg niet zien hoe hij aan de bus bevestigd is, maar ik ga ervan uit dat hij ook met vier bouten op de trekhaakplaat vast zit, net als bij Gerhans en in dit geval een horizontale verstevigingskoker aan de rechter zijde heeft die aan de trekhaak constructie vast zit.
Ik ben gek met mijn fietsendrager, maar de Van Swing vind ik een hele mooie oplossing en een stuk simpeler!!
Ik zou hem dan wel in spiegelbeeld willen hebben met het scharnier aan de linker zijde, dat lijkt me iets prettiger werken als de achterdeur snel even open moet.

Paul, natuurlijk zal het ook zonder kunststof lagerbussen lukken om de drager draaibaar te maken, maar ik heb een hekel aan rammeltje en speling en daar zal je eerder last van hebben met ijzer op ijzer zonder die lagerbussen.
Maar ik zou serieus nadenken over de Van Swing, mooi ding:-))
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

Ik heb ook al een hele tijd aan de Van Swing zitten denken, nog een hoop geld maar lang geen 1800 Euro, maar ik ben erg benieuwd naar het oordeel van mensen die hem in de praktijk hebben getest. Er hoeft maar de geringste speling in de middenvergrendeling te zitten en je fietsen zijn gelijk erg beweeglijk onder het rijden.
Groeten

Klaas
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door VAN-tastique »

Ik zet het draaiende deel vast met 1 knevel en dat maakt het geheel voor mij stabiel genoeg, Albert zet het draaiende deel zelfs met twee knevels vast!
Een zelfde soort sluiting (twee stuks) zal op de Van Swing ook goed toepasbaar zijn, ik verwacht dat hij dan stabiel genoeg zal zijn, maar wie weet meldt zich een ervaringsdeskundige.
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Voor mij komt er dan nog een trekhaak fietsdrager bij.
Feitelijk is het bijna mijn model in spiegelbeeld. Dat moet dus wel kunnen mits het scharnier degelijk genoeg is.
Vandaar mijn vraag over die kunststof bus. Kan die dat dan aan. En dus mijn idee van de kunststof ringen ipv bussen...
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Zwerfsteen »

Of je neemt een bronzen bus.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Maar brons op staal? Corrosie?
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Zwerfsteen »

Dat gaat goed hoor, veel stalen industriele kleppen hebben een bronzen glijlager.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Het wordt dan wrs messing. Op voorraad.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Arie55 »

kan heel goed staal op staal draaien. Geringe aantal draaiingen en snelheid van draaiing is geen item van zorg.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Kroppie »

dan wel midden in de bus gaatje boren , tappen, en smeernippel monteren, want staal , buiten, weinig draaiingen, roest, vast.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door VAN-tastique »

Met het scharnier in de uitvoering van de Van Swing ben ik het helemaal met Arie en Jos eens.
Ik zou dan nog wel een stalen bus in de draaiende koker lassen waar de dikke bout doorheen gaat, zodat deze lekker spelingvrij kan aandraaien zonder dat hij kan vervormen.
En de bout met twee moeren aan de onderxijde borgen.
En af en toe lekker taai vet ertussen middels een paar vetnippels, dat scharnier krijgt veel water en modder via de achterwielen voor zijn kiezen.
Ik zou zelfs de tweedikke stalen platen van het scharnier iets breder maken zodat de draaiende arm in openstaande toestand nog iets beter ondersteund wordt.
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Plaats reactie