De e-Bike drager: een nieuw project

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Zwerfsteen »

Misschien uit een teflon pakkingplaat 2 ringen laten slaan.
Op mijn werk hadden we hele platen van diverse dikten, helaas, nou niet echt helaas, ben ik met pensioen dus kan ik ze niet voor je maken.
Misschien ken je iemand in je omgeving?
Groet,
Leny en Pieter
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door jansloos »

=======================================

Denken,denken,denken.

Scharnierplaat vastlassen aan draaibaar deel. BUS IN VASTE KOKER maken, waar de bout doorheen gaat.
Daartussen inderdaad, 2 kunststof ringen.
De maatvoering lukt jou zeker.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Kroppie »

PaulBng schreef:
zo 23 dec 2018, 12:43
Ik zit nu te bedenken dat er op het draaipunt wellicht boven en onder een (kunststof) ring moet komen.
Wellicht is het dan een beter idee om de "scharnierplaat" boven niet vast te lassen maar met twee stevige bouten vast te zetten, zodat ik met een plaatje ertussen de juiste hoogte kan creëeren?
gewoon bij gamma en consorten , zijn nylon sluitringen in vele maten te vinden, en anders een pb met de maten dan draai ik er wel een stel.
en heb je zelf de beschikking over een draaibank?, ik heb zat nylon en delrin, ik hoor wel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Die bus zat ik ook aan te denken.
Ringen maken of kopen lukt wel.

Waarom de bus in het vaste deel? Maakt dat wat uit?

Blijft de vraag of ik één scharnierplaat vastlas of met bouten, zodat ik kaan aanpassen..
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door jansloos »

Bus voor stevige, en een plaat met bouten is een goed idee. Of door en door [met busse] of draad tappen. Mmmm dat lijkt me zwakker.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

De vraag was waarom de bus in het vaste deel en niet in het bewegende deel....
Lijkt me weinig verschil te maken..
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door jansloos »

Maakt denk niet veel verschil. Komen de platen op het vaste deel?
Die bus voor sterkte
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

De platen komen op het deel waar de bus niet zit..
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door VAN-tastique »

Hallo Paul,

Altijd leuk om te kijken welke oplossingen een ander heeft, zoekt of bedenkt!
Ik zag de link van mijn site ook ergens langs komen, maar die kan op dit moment niet geopend worden door een hack aanval.
Hopelijk kan e.e.a. weer gerepareerd worden en pakken ze die hufter aan.
Mijn drager is idd een stukje ingewikkelder met zijn vier draaipunten, maar ik kan er met mijn 82 kilo in geopende toestand gewoon op gaan zitten met de beentjes in de lucht...
De bevestiging van jouw voorbeeld drager op de trekhaakplaat van de bus is volgens mij de beste en de meest eenvoudige oplossing, mits goed gelast.
Jouw idee zal ook goed kunnen, maar dan moet je twee bussen in de achterste koker lassen waar de bouten doorheen gaan en om te vookomen dat de koppen van de bouten in de weg zitten, moet je in de draaiende balk twee gaten boren waar de koppen bij gesloten toestand in weg vallen.
Maar net als Klaas heb ik zeker ook mijn twijfels of dat ene draaipunt twee E-bik'e's in geopende toestand kan dragen, het torderen van de koker zal nog wel meevallen, maar ik verwacht dat je zeker een uitdraaibaar (aanhangwagenneus) wiel aan de draiende koker moet maken om het geheel niet te forceren.
Ik heb mijn drager onlangs aangepast zodat ik de voorwielen van beide fietsen niet meer hoef te verwijderen en de fietsen er in hun geheel op kunnen staan, zie foto.
Succes met de de bouw van de drager!
Teake
Fietsenrek geopend.jpg
Fietsenrek geopend.jpg (172.93 KiB) 418 keer bekeken
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Teake,

Dank voor je inbreng!

Het idee is dat de bouten, waarmee het gebeuren aan de trekhaakbevestiging vast zit, slechts één kant van de koker bevestigen. (Dit omdat je anders de koker samendrukt, en dus nooit echt vast kan zitten. Tenzij je er bussen in last/schuift natuurlijk).
Het torderen van de koker wordt dan tegengegaan door de tweede steun aan de zijkant van de trekhaakbalk.

Denk je dat dit onvoldoende is, en dat er toch bussen in gelast moeten worden?
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door albertrietjens »

Bij mijn fietsendrager heb ik bussen aan de uiteindes van een rechthoekige koker gelast. Door gebruik van de U-profielen kun je de scharnierende delen dan weg laten vallen in de U. Lijkt op die van VAN=tastique. Voor de koker warm gewalste kokers of U profiel gebruiken. Koud gewalst is veel dunner en tordeert snel (ervaring uit eerste hand :( ). Voor twee e-bikes zou ik een ruime U nemen. 10cm of meer dan heb je meer ruimte voor het scharnier en hangt een en ander minder door. De U zorgt ook voor gewichtsreductie.

Afbeelding Afbeelding

aan een zijde nog een extra steun die op de trekhaak geschroefd is. Gaat ook het torderen tegen en zorgt dat een en ander goed ondersteund wordt bij het uit draaien.

Afbeelding Afbeelding

Het naar de zijkant verdraaien bevalt goed omdat dit zonder problemen gedurende langere tijd kan. Bij een scharnierpunt heb ik mijn bedenkingen. Er komen dan wel erg veel krachten op te werken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Ik ga hier eens over nadenken....
Hoop dat er geen patent op zit...
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door jansloos »

Dat vind ik wel een mooie!

Die twee armen geven veel sterkte. In tegenstelling tot jouw idee met een scharnier. Hier buigt die ene arm door door het zware gewicht. Waardoor je het geheel wat op moet tillen, bij dichtdoen.

Ben benieuwd wat het wordt.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Mijn voorbeeld had dat probleem niet.

Dat ontwerp heeft wel 4 draaipunten ipv 1.

Ik dacht dat ik klaar was met het denkproces
Plaats reactie