De e-Bike drager: een nieuw project

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Even een vraagje..
Wanneer je een bus in een koker last, maak je dan eerst twee gaten met een diameter gelijk aan de buitenmaat van de bus, dan lassen en vlak slijpen? Aan de binnenkant kun je er niet echt lekker bij natuurlijk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Kroppie »

ja, gat en/of bus mooi flink afschuinen dan krijg je een stevige las.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Ah.
Helder.
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door VAN-tastique »

Zoals Jos aangeeft is natuurlijk het best, maar de bus is vooral bedoeld om te voorkomen dat de koker in elkaar gedrukt wordt.
Als de bus mooi strak in de koker past, dan kan hij er ook los ingeschoven worden, maar dan mogen de gaten in de koker niet grotet zijn dan de dikte van de bout.
Zodat de bus met het aandraaien van de bout mooi strak in de koker komt te zitten.
Maar lassen heeft de voorkeur.
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Nog steeds helder
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door albertrietjens »

Ik heb het iets anders gedaan. De bus is hier tegen de koker aan gelast en steekt iets uit. Voordeel is nu dat dit ook gelijk het glijvlak voor het draaien vormt. Tevens kunnen de kokers nu de u-profielen niet raken bij het draaien. Verder ook geen glijlagers gebruikt o.i.d. De bus is zo gekozen dat een M12 bout hier precies in past.

Afbeelding

Nog een clos-up:

Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Handig.
Ik begin steeds meer naar deze constructie te kijken.
De lengte en draaipunten van de armen is dan wel belangrijk.

Dus ik wacht met smart op de tekeningen.
Maar ga ook met een teken programma aan de gang.
En wellicht met mijn aloude meccanodoos
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door VAN-tastique »

Ik heb nog steeds geen toegang tot mijn site, hoop dat het ooit weer zal lukken...
Maar ik zou gewoon een metertje alu U profiel, wat latjes en schroefjes en moertjes halen en gewoon op schaal 1:10 een demo maken, dan kom je het best achter de mogelijkheden en het draaibereik!
Je zult de nodige gaatjes voor niks boren in de profieltjes en je zult wat meter latjes verslijten voordat je de juiste maatvoering hebt.
Maar als je de juiste maatvoering hebt, dan gaat hij in het echt exact zo werken, zo moeilijk is het niet.

Albert; het idee van de iets langere bussen t.o.z. van de draaiarmen in combinatie met strak passende bouten (en een klodder taai vet) vind ik ook een goeie!
Valt bij jou de drager beladen met twee fietsen vanzelf dicht of moet je hem (net als bij mij) op het eind even ietsjes optillen terwijl je hem dicht drukt?
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door albertrietjens »

Inderdaad Teake, uiteindelijk zit er natuurlijk wel wat speling op het geheel zodat je hem bij het sluiten iets op moet tillen, of harder dicht slaan, om hem te sluiten. De lipjes aan onder en bovenzijde helpen daar natuurlijk wel bij en geleiden alles naar de correcte positie.

Afbeelding

Zo vind ik het ook wel fijn om e.e.a. dicht bij de kogel te fixeren tijdens het rijden. Vooral fijn daarbij is dat tijdens het rijden geen zelf gelaste verbindingen belast worden. Ik ben namelijk geen erg ervaren lasser en durf niet te garanderen dat mijn verbindingen al te zware belastingen kan doorstaan tijdens het rijden.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door jansloos »

Zou het helpen, als je het scharnierpunt er een paar graden scheef inmonteert?

Je hoeft m dan niet op te tillen.
Laatst gewijzigd door jansloos op vr 28 dec 2018, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door VAN-tastique »

Mooi opgelost met die lippen!
Bij mij zorgt de aangelaste drager ervoor dat het schroefdraad van de sluitwartel mooi voor het gat komt om aan te draaien.
Ik heb onder de drager een dun strookje teflon aangebracht waardoor het openen en sluiten gemakkelijker verloopt.
Ik zie dat jij de wartels eruit neemt en bij openstand rechtop in de draaiarm steekt.
Ik heb er aan de binnenkant van de draaiende U balk een borgmoer net niet vast opgedraaid, zodat de wartel gewoon gedraaid kan worden, maar er niet uit kan vallen.
Ik had er eerst ook twee, maar een wartel werkt bij mij prima.
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door albertrietjens »

@jansloos geen idee, De speling blijft hetzelfde, dus ik denk niet dat het veel uitmaakt. Wat hiervan wel een effect kan zijn is dat de uitdraai lager uitkomt. Of dat in alle gevalle handig is weet ik niet. Ik weet wel dat ik soms maar weinig ruimte heb onder de drager, dus lager uitdraaien lijkt mij eerder lastig dan handig.

@Teake goed idee die borgschroef. Maar dat kan in mijn geval niet want daar zit al een drager van het scharnier. De wartel steekt namelijk door deze drager. Vandaar de gaten in de lange draagarm van het scharnier.

Afbeelding
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door VAN-tastique »

He-he..., had ik natuurlijk kunnen weten als ik even beter had gekeken :wtf:
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door albertrietjens »

Nou ja, dat ligt niet zo voor de hand dat je dat 1 2 3 opvalt. Ik had alles klaar toen ik er achter kwam dat ik gelukkig wel plaats had voor de bouten die het geheel vast zetten en achter diezelfde arm zitten. Maar daar had ik niet echt rekening mee gehouden. Soms moet je geluk hebben :-B .
Plaats reactie