De e-Bike drager: een nieuw project
De e-Bike drager: een nieuw project
De bevestiging van de verlichtingsbalk is klaar.
Ik heb daarvoor weer twee beugels van de oude drager kunnen gebruiken, die aan de buitenste goot zitten. Daar paste weer precies een stuk 30mm kunststof tussen, wat ik nog had.
Ik heb een stuk van de oude drager gebruikt, zodat de goten opklapbaar zijn, dat scheelt een halve meter lengte als er geen fietsen meegaan.
De verlichtingsbalk moet dus 90gr draaibaar zijn.
Eerste foto in opgeklapt stand, tweede neergeklapt.
Misschien een beetje moeilijk te zien..
Ik heb daarvoor weer twee beugels van de oude drager kunnen gebruiken, die aan de buitenste goot zitten. Daar paste weer precies een stuk 30mm kunststof tussen, wat ik nog had.
Ik heb een stuk van de oude drager gebruikt, zodat de goten opklapbaar zijn, dat scheelt een halve meter lengte als er geen fietsen meegaan.
De verlichtingsbalk moet dus 90gr draaibaar zijn.
Eerste foto in opgeklapt stand, tweede neergeklapt.
Misschien een beetje moeilijk te zien..
De e-Bike drager: een nieuw project
Wat nog te doen?
- kabelschoentjes aanknijpen, stekker aan de kabel, testen
- lampjes kopen. Bij voorkeur led, omdat de draden vlak langs de lampjes lopen
- kunststof eindkapjes voor de verticale pijpen en de lichtbalk
- kunststof "geleiders" aan de einden het bewegende profiel
- een van de twee fietsklemmen een dm inkorten.
- ogen aanlassen waar de fiets-kabel-sloten door kunnen
- definitief "iets" om de twee profielen tegen elkaar aan te trekken/houden
Daarna testen, laten galvaniseren, verven.
- kabelschoentjes aanknijpen, stekker aan de kabel, testen
- lampjes kopen. Bij voorkeur led, omdat de draden vlak langs de lampjes lopen
- kunststof eindkapjes voor de verticale pijpen en de lichtbalk
- kunststof "geleiders" aan de einden het bewegende profiel
- een van de twee fietsklemmen een dm inkorten.
- ogen aanlassen waar de fiets-kabel-sloten door kunnen
- definitief "iets" om de twee profielen tegen elkaar aan te trekken/houden
Daarna testen, laten galvaniseren, verven.
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
- Contacteer:
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Het mooie weer komt eraan Paul
Mooi op tijd klaar!
Teake
Mooi op tijd klaar!
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Weet iemand hoe zo'n sluiting heet, en of die ook in zwaardere uitvoering bestaan? Voordat ik er zelf een ga maken...
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
- Contacteer:
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Eierkist sluiting!
http://vantastique.bekijknu.nl/
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Yep. Of kistsluiting, volgens Ron.
Dat hielp. Ze heten ook spansluiting of kistspansluiting.
Ik heb ze bestudeerd, maar ze zijn te diep. Dan moeten er weer platen op gelast worden.
Ze openen "verticaal". Ik ga eens over een horizontale versie denken. Als dat lukt, kan ik een langere arm maken die over het bewegende U-profiel valt in gesloten toestand.
Maar bedank voor het meedenken, nu weet ik dat ik er niets mee kan
Dat hielp. Ze heten ook spansluiting of kistspansluiting.
Ik heb ze bestudeerd, maar ze zijn te diep. Dan moeten er weer platen op gelast worden.
Ze openen "verticaal". Ik ga eens over een horizontale versie denken. Als dat lukt, kan ik een langere arm maken die over het bewegende U-profiel valt in gesloten toestand.
Maar bedank voor het meedenken, nu weet ik dat ik er niets mee kan
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Heb je al gecontroleerd hoe zwaar het geheel is geworden?
Groeten
Klaas
Klaas
De e-Bike drager: een nieuw project
Neen.
De profielen wegen bij elkaar zo'n 12,5kg. Daarbij komt de lichtbalk en de restanten van de oude dragger.
Ik gok dat ik op zo'n 25Kg uitkom. De eerstevolgende keer dat ie los is van de werkbank zal ik hem eens op de weegschaal zetten.
Voor de camper geen problem.
Vanmiddag de doppen voor de vertical pijpen en uiteinden van de lichtbalk gefreesd..
Edit: ik was toch ook wel nieuwsgierig, dus op de weegschaal gezet. Hij weegt nu compleet 24kg. Er zit één steuntje aan de camper. Maar daar gaat de trekhaakkogel weer vanaf.
Er moeten nog wat kleinigheden op: de lampjes, glaasjes van de verlichting, klemmetjes voor de kabel, een oog voor de kabelsloten.. Een ding om de profielen bij elkaar te trekken.
Dus ik houd het op 25kg.
De profielen wegen bij elkaar zo'n 12,5kg. Daarbij komt de lichtbalk en de restanten van de oude dragger.
Ik gok dat ik op zo'n 25Kg uitkom. De eerstevolgende keer dat ie los is van de werkbank zal ik hem eens op de weegschaal zetten.
Voor de camper geen problem.
Vanmiddag de doppen voor de vertical pijpen en uiteinden van de lichtbalk gefreesd..
Edit: ik was toch ook wel nieuwsgierig, dus op de weegschaal gezet. Hij weegt nu compleet 24kg. Er zit één steuntje aan de camper. Maar daar gaat de trekhaakkogel weer vanaf.
Er moeten nog wat kleinigheden op: de lampjes, glaasjes van de verlichting, klemmetjes voor de kabel, een oog voor de kabelsloten.. Een ding om de profielen bij elkaar te trekken.
Dus ik houd het op 25kg.
De e-Bike drager: een nieuw project
Vanmiddag verder gewerkt aan de drager.
Op de definitieve wijze gemonteerd en getest met twee gewone fietsen. Dat gaat prima. De twee elektrische fietsen zijn samen zo'n 10kg zwaarder, dus ik denk dat dat wel goed gaat.
Het fixeren van de twee profielen tegen elkaar moet nog verbeterd worden. Het geheel wiebelt mij net iets te veel.
Wanneer de rechter draaisteun 90gr uitstaat, heb ik al genoeg ruimte om de linker deur open te doen om daar spullen in/uit te halen.
Daarna de bekabeling van de lichtbalk afgemaakt. De "vaste" 12v blijkt niet vast, maar van het mist-achterlicht. Da's mooi. Alleen nog twee beugeltjes maken om de kabel aan de onderkant vast te zetten.
Kentekenplaat overgezet, want de drager krijg ik er niet zonder gereedschap af, en hij blokkeert een deel van de plaat wanneer die op de deur zit.
Boven aan de deur heb ik aan de bevestiging van de oude drager een profiel gezet zodat ik tijdens de eerste paar ritten een extra zekering kan zetten.
Op de definitieve wijze gemonteerd en getest met twee gewone fietsen. Dat gaat prima. De twee elektrische fietsen zijn samen zo'n 10kg zwaarder, dus ik denk dat dat wel goed gaat.
Het fixeren van de twee profielen tegen elkaar moet nog verbeterd worden. Het geheel wiebelt mij net iets te veel.
Wanneer de rechter draaisteun 90gr uitstaat, heb ik al genoeg ruimte om de linker deur open te doen om daar spullen in/uit te halen.
Daarna de bekabeling van de lichtbalk afgemaakt. De "vaste" 12v blijkt niet vast, maar van het mist-achterlicht. Da's mooi. Alleen nog twee beugeltjes maken om de kabel aan de onderkant vast te zetten.
Kentekenplaat overgezet, want de drager krijg ik er niet zonder gereedschap af, en hij blokkeert een deel van de plaat wanneer die op de deur zit.
Boven aan de deur heb ik aan de bevestiging van de oude drager een profiel gezet zodat ik tijdens de eerste paar ritten een extra zekering kan zetten.
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
En maar duimen dat de vorm behouden blijft met het galvaniseren.....
De e-Bike drager: een nieuw project
Inderdaad. Na het lassen van de versteviging was de ruimte tussen de "poten" van het U-profiel wat gekrompen. Dat kon ik wat oprekken.
Ik ga de drager eerst in de praktijk testen, en er moeten nog wat aanpassingen gemaakt worden.
Daarna gaat ie in bad.
De laatste versie van de baas is dat gegalvaniseerd ook mooi kan zijn en dat wellicht verven niet nodig is
De korte steun die de laatste weken aan de trekhaakbalk was blijven zitten heeft al een mooi corrosielaagje opgebouwd... Dus er moet wel wat gebeuren!
Ik ga de drager eerst in de praktijk testen, en er moeten nog wat aanpassingen gemaakt worden.
Daarna gaat ie in bad.
De laatste versie van de baas is dat gegalvaniseerd ook mooi kan zijn en dat wellicht verven niet nodig is
De korte steun die de laatste weken aan de trekhaakbalk was blijven zitten heeft al een mooi corrosielaagje opgebouwd... Dus er moet wel wat gebeuren!
- Zwerfsteen
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
- Locatie: gemeente Albrandswaard
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Het ziet er netjes uit Paul!
Waar zo'n weekend in Meppel al niet tot kan leiden.
Waar zo'n weekend in Meppel al niet tot kan leiden.
Groet,
Leny en Pieter
Leny en Pieter
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Aan de rechterkant ook een kunststof geleider gemaakt. De profielen sluiten nu netjes.
Om te voorkomen dat het schroefdraad van de bouten waarmede zaak gefixeerd wordt kapot gaat, kunststof bussen met flens erin getikt. Andere mensen hangen met die dingen een wc-pot op . Bleek ook M10 . Daar moeten nog een soort van zwengels voor gemaakt worden.
Kabel met twee zelfgemaakte klemmen en wat tie-wraps vastgezet.
Blijft over het op lengte maken van de twee klemmen. Daar heb ik de fietsen voor nodig dus dat wordt vrijdag..
Om te voorkomen dat het schroefdraad van de bouten waarmede zaak gefixeerd wordt kapot gaat, kunststof bussen met flens erin getikt. Andere mensen hangen met die dingen een wc-pot op . Bleek ook M10 . Daar moeten nog een soort van zwengels voor gemaakt worden.
Kabel met twee zelfgemaakte klemmen en wat tie-wraps vastgezet.
Blijft over het op lengte maken van de twee klemmen. Daar heb ik de fietsen voor nodig dus dat wordt vrijdag..