De e-Bike drager: een nieuw project

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Dat had ik dus ook gezien. Twee carrosserie ringen M8 20 á 25mm doorsnede op elkaar. Draadeind korter en een dopmoer maakt het wat netter.

Onderkant kan exact hetzelfde worden.
Het bumperblok past niet meer, dus dat wordt een afdekplaatje maken.
Deur gaat nooit verder dan 90° open dus heeft geen functie.

Bij de eerst volgende gelegenheid het staal regelen. Koker 40x40x3 en pijp 34x3. Wellicht kan ik daar de alu beugel van het oude rek aan zetten voor de bovenklemmen waarmee de fietsen rechtop gehouden worden.


Afbeelding

Edit:
Ik heb het voorbeeld (rvs uitvoering) nog eens uitgebreid bekeken.
De horizontale koker zit op de hoogte van de onderscharnieren van de deuren. Die wil ik dus lager hebben, minder hoog tillen.
De opvang rechts zal dus een hoekstaal moeten worden, omdat die lager dan de deurscharnier uitkomt.
Hoeveel ruimte moet je boven de kogel van de trekhaak hebben om er nog iets aan te kunnen hangen? Een decimeter?
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Paul, bij mij zit er 120 mm tussen de onderkant van de bovenste trekhaak en de top van de kogel van de onderste trekhaak.
De top van de kogel van de onderste trekhaak zit 45 mm lager dan het eerste horizontale vlak van de bumper(rand).
ik kan de onderste trekhaakkogel nog 40 mm laten zakken, daarvoor zijn gaten aanwezig maar dat is niet nodig voor normale enkel-as-aanhangers.
Succes.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Dan hou ik dat ook aan, Jan.

Mijn vriendin had laatst een wild idee om de kids mee te nemen en die in een geleende caravan te stallen. Dus wie weet wordt die trekhaak toch nog een keer gebruikt....
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

De driehoek kan worden gemaakt van rechthoekig profiel of van buis.
Als je de zelfde dikte aanhoudt, welke is dan de sterkste?
Daarbij zat ik te denken om eventueel een extra dwarsverbinding te maken om daaraan de fietsen vast te zetten, dan krijg je volgens mij de constructie waarbij de fietsen geen gelegenheid hebben te gaan bewegen tijdens het rijden op minder goed wegdek, dit lijkt mij stabieler dan dat de bovenste bevestiging van de fietsen wordt vastgemaakt aan een steun die zelf aan de onderkant vast zit.
Groeten

Klaas
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Pijp( dus rond) is sterker als koker(vierkant) maar lastiger aan elkaar te krijgen omdat je bij koker de lasverbindingen mooier kunt voorbewerken.
Voor zo'n fietsenrek maakt dat niets uit zo veel heeft dat niet te dragen.
Om je fietsen vast te zetten laat je een stuk pijp (in het midden) van bakboord naar stuurboord lopen(horizontaal), daar passen dan keurig van die mooie fietshouders op die en op je fiets klemmen en op de buis van de te maken drager, geen fiets die meer beweegt.
We moeten het overigens niet moeilijker maken dan het is.
Ik heb pas 7500 km afgelegd richting zuiden en terug met 2 e-fietsen gewoon op een Uebler trekhaakdrager en de accu's op de fietsen laten zitten tijdens transport omdat ik vind dat het moet kunnen.
Geen enkel probleem, daarbij zaten de fietsen dus alleen vast op de drager en verder nergens anders aan.
Bij elke tank- op pauzestop controleerden we het spul even, nooit enig probleem gevonden.
Wel bijzonder irritant vonden wij dat we niet de achterdeuren konden openen, dat is inmiddels opgelost met een prachtige drager van onze Belgische vrienden.
Dus als je iets dergelijks zelf maakt, hou het gewicht in de gaten, zwaar en sterk is niet noodzakelijker wijze hetzelfde :thumbup:
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Die laatste zin..
Zou 40x40x2 dan voldoende zijn?
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Ja dat is sterk genoeg vooral als je in de punten waar de profielen samenkomen nog een schetsplaatje last waardoor de krachten wat beter verdeeld worden.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

isoplus schreef:
vr 22 mar 2019, 10:34

Wel bijzonder irritant vonden wij dat we niet de achterdeuren konden openen, dat is inmiddels opgelost met een prachtige drager van onze Belgische vrienden.
En dat is precies de reden om een draaibare drager te willen, en ik wil hem er gemakkelijk af kunnen nemen want alleen bij een reizende vakantie zal die worden gebruikt.
We gaan ook regelmatig binnen Nederland een weekje naar een boerencamping en dan heb ik liever gewoon een drager op de trekhaak want een sieraad vind ik zo'n driehoek achterop niet bepaald.

Ik vind het trouwens klasse van Paul dat hij zo weer aan een nieuw project gaat beginnen. :thumbup:
Groeten

Klaas
Boxer ZSN
Berichten: 222
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 19:28
Locatie: De Goorn

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Boxer ZSN »

Heel leuk dat je het ook gaat maken Paul toch een advies probeer toch bussen tussen de scharnieren te doen evt een stukje buis want alleen de bout zoals op de foto gaat als je op de drager gaat hangen krom spreek uit ervaring
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Zijn die koppelmoeren niet een soort bus dan?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Kroppie »

het gaat er om dat je een groot grondvlak hebt om de buigkracht op te vangen, zo,n m8 boutje is zo krom als je het zijdelings gaat buigen en een koppelmoer m8 is ook maar slw 13mm.
een bus van b.v. 25-30mm buig je niet zomaar .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Eens zien of ik die ergens op de kop kan ik tikken dan...
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Saviemeke »

En anders een stukje rond, gaatje boren en draad tappen.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Kroppie »

stuk dikwandige(gas)pijp. b.v.een 1/2 duims sok, effe bij de loodgieter langs.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie