De e-Bike drager: een nieuw project

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Voordeel is weer dat je de profielen niet hoeft te behandelen..

Ik ga eens uitgebreid peinzen over een combinatie van alle aangedragen info...
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

Ik krijg bijna medelijden met Paul, tobt zo'n 20 pagina's aan met z'n constructie en dan duiken er ineens een paar hele goede constructies op die ook nog eens aanzienlijk simpeler zijn van constructie.
Wat een slimme forummers hebben we hier bij elkaar, die ook nog eens bereid zijn anderen te laten meeliften met hun ingenieuze ideeën. :thumbup: :thumbup:
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Hoofdnoorman »

Nou, ik heb geen medelijden hoor.
Paul heeft geleerd een indruk te krijgen wat materiaal doet, hoe het vervormt, heeft moeten lassen en construeren. Het enige wat hij kwijt is, is een beetje geld voor materiaal en uren. Er is niets, en dan ook echt niets beter dan op deze manier ervaring op te doen. Juist door gewoon te doen wat je hart ingeeft, kom je vaak veel verder dan menig andere.

Ennuh Paul, ook ik heb regelmatig constructies in de prullenbak gegooid. Dat materiaal komt altijd weer ergens en eens van pas. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Kroppie »

en zo is het ervaring is onvervangbaar, en je krijgt het door te doen. :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Medelijden hoeft niet, hoor.
Ik wist van tevoren dat het wellicht niet zou werken...
Maar voorlopig kan ik wel de twee fietsen meenemen!
En ik heb er daarnaast enorm veel plezier in!

Vol goede moed model 2.
Scharnieren reeds besteld.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Kroppie »

de goede spirit. :clap:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Hoofdnoorman »

Even een tip.

Bij Gamma (ja ik weet het Hobbyzaak), zijn RVS hekscharnieren te koop. Ze noemen het daar een "kruisheng".
hierop kun je snel bouten met profielen etc.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Ik wordt daar een beetje voorzichtig mee.
Die kruiwagenwielbussen waren geen 12 maar 12.5mm. En ze smolten bijna bij het lassen...

Er zijn nu drie (één om te verzieken) van die hek scharnieren onderweg...
Ik heb wel naar die scharnieren staan kijken in een bouwmarkt
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik werk al jaren met dit spul. Voor allerhande doeleinden, behalve waar ze voor gemaakt worden.
Maar het is jouw feestje. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »


Hoofdnoorman schreef:Ik werk al jaren met dit spul.
Ik ook hoor. Maar je moet blijven opletten...
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Je hoeft m.i. met Paul geen medelijden te hebben het is toch prachtig om je eigen idee uit te werken, al doende leer je toch.
Tegenwoordig mag je amper nog fouten maken, alles moet perfect zijn lijkt het wel.
Paul heeft toch wel een goed idee dat met wat wijzigingen wel goed kan werken, de scharnieren moeten b.v. wat groter worden zodat je van speling minder last hebt.
ik ben wat ouder en heb dus weinig tijd om een dergelijk ding zelf te maken, ik ga liever zwerven in de winter.
Dat is dan direct ook de enige reden dat ik de drager van Van n Bike gekocht heb en natuurlijk omdat ik dan de bestaande drager op de kogel kan plaatsen en de originele trekhaak kan gebruiken voor de aanhanger.
René heeft een prachtig stukje werk afgeleverd maar het is niet goedkoop en dat kan ook niet als je kwaliteit wilt leveren.
Het voordeel van het ontwerp van Paul is dat je fietsen naast de camper komen te hangen terwijl dat bij de meeste driepuntsophangingen achter de camper is.
Wil je de deuren open doen dan heb je dus 1,5 tot 2 meter ruimte achter de camper nodig, nou ja om de deur zelf te kunnen openen heb je toch ook al wat ruimte nodig, dus niet te dicht ergens op gaan staan is toch al een vereiste met een buscamper.
Inmiddels zijn er meerdere fabrikanten van scharnierende fietsenrekken voor buscampers, de types met een driepunts ophanging zijn voorlopig de stevigste.
Paul komt vast nog wel met verbeteringen en als het geheel dan uitgevoerd wordt in aluminium kokerprofielen dan wordt het nog een mooi ding.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Paul denkt nog na.
Maar het huidige ontwerp gaat 'm niet worden. Denk ik nu. Of moet herbouwen.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

Maar blijf vooral je ideeën en vorderingen plaatsen.
Ik vind dit een heerlijk topic, is echt genieten. :cheers:
En jouw versie was in ieder geval al beter dan die van mij, die is inmiddels al weer afgedankt, dus je bent daarin niet de enige. Waarschijnlijk ga ik ook voor die driepunts.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Mijn huidig idee:
Die hekscharnieren die onderweg zijn.
Gewoon stalen profielen 40x40x3 voor verticale en horizontale koker, 30x3 buis voor de diagonale.
Twee dezelfde kokers om de goten op vast te zetten.
Ik moet dan nog wel uitzoeken of zo'n groot ding te galvaniseren is. Geen idee hoe groot zo'n bad is?

Geen rvs, omdat ik niemand ken die kan tig-lassen.
Geen alu profielen: ik kies voor het model van Boxer. Dat betekent dat er aan de diagonaal gehangen wordt. Ik denk dat het bevestigingsmateriaal dat niet aankan. En de bevestiging van die hekscharnieren lijkt me wat lastig. Tenzij mij andere ideeën worden "opgedrongen"

Voor bevestiging aan de scharnieren twijfel ik tussen een stuk draadeind, of een lange bout de kop afzagen.
Ik ken de kwaliteit van draadeind niet...

Mijn tandem-fietsdrager hing indertijd wel aan draadeind, maar dat was er maar een van 26kg....
Plaats reactie